Läsa felkod på MPI?
Läsa felkod på MPI?
Är det någon som vet om man kan köpa en felkodsläsare till en MPI-koja?
All el fungerar. Larm går att sätta på/av och fungerande startspärr.
Motorn går runt på startmotorn.
Men tändningen är avslagen.
Har provat byta lilla reläboxen och stora databoxen utan resultat.
Antagligen någon givare som gett upp.
Tips?
All el fungerar. Larm går att sätta på/av och fungerande startspärr.
Motorn går runt på startmotorn.
Men tändningen är avslagen.
Har provat byta lilla reläboxen och stora databoxen utan resultat.
Antagligen någon givare som gett upp.
Tips?
Re: Läsa felkod på MPI?
Rainier
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Läsa felkod på MPI?
Glömde tacka för svaren.
Har budat på E-bay men alla hamnar på £225-350.
Ganska mycket för att hitta ett fel.
Har budat på E-bay men alla hamnar på £225-350.
Ganska mycket för att hitta ett fel.
Re: Läsa felkod på MPI?
Vad menar du med "tändningen avslagen"? När du vrider på nyckeln, lyser oljetrycks- och laddningslampa inte?
Funkar värmefläktmotorn eller blinkers då?
Stora databoxen (ECU) kan man inte byta, den är programmerat på din larmodul som sitter bakom instrumentpanelen.
Kanske det här hjälper?

Funkar värmefläktmotorn eller blinkers då?
Stora databoxen (ECU) kan man inte byta, den är programmerat på din larmodul som sitter bakom instrumentpanelen.
Kanske det här hjälper?

Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Läsa felkod på MPI?
När jag vrider på så fungerar allt. Oljetryck, laddlampan lyser, värmefläkten går och blinkers fungerar.
Vad jag menade med "tändningen avslagen" är att det finns ingen gnista eller ström till tändmodulen när jag vrider om nyckeln och startmotorn går runt.
ECU:n gick fint att byta mot en annan och larm+startspärr fungerade som det ska (?)
ECU:n måste få någon felkod från någon givare så den slår av tändningen tror jag.
Vad jag menade med "tändningen avslagen" är att det finns ingen gnista eller ström till tändmodulen när jag vrider om nyckeln och startmotorn går runt.
ECU:n gick fint att byta mot en annan och larm+startspärr fungerade som det ska (?)
ECU:n måste få någon felkod från någon givare så den slår av tändningen tror jag.
Re: Läsa felkod på MPI?
Sitter anslutningen på kamaxelgivaren (baksidan av motorn) och TDC/svänghjulsgivaren (under startmotorn) på plats?
Kolla också om anslutningen till tändmodulen (där tändkablar sitter på) sitter ordentligt på plats.
Kolla också om anslutningen till tändmodulen (där tändkablar sitter på) sitter ordentligt på plats.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Läsa felkod på MPI?
Tändmodulen vet jag är inkopplad. Har även provat med en annan.
Ska kolla kamaxelgivaren och TDC givaren.
Tack för tipsen!
Ska kolla kamaxelgivaren och TDC givaren.
Tack för tipsen!
Re: Läsa felkod på MPI?
Jo det kan man väl lugnt säga!minilimo skrev: och fungerande startspärr.
Såhär har jag fattat det: startspärren bryter strömmen tlll tändningen.
Inget annat.
Åtminstone var det så kompisarna kom fram till på min Spi..
Felet visade sig vara glapp till batteriet i fjärrkontrollen!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Läsa felkod på MPI?
Ett annat irriterande "fel" var när det kördes grusväg och bilen tvärdog efter ett rejält potthål så bilen fick bogseras hem!
Satt tydligen en grunka som slår av elen till bensinpumpen när man "krockar" så bilen inte brinner upp i onödan..
Efter att ha återställt den startade bilen igen och funkade som vanligt
Så du kanske har två fel samtidigt?
Lite glappkontakt efter terrängkörning plus detta ovan?
Satt tydligen en grunka som slår av elen till bensinpumpen när man "krockar" så bilen inte brinner upp i onödan..
Efter att ha återställt den startade bilen igen och funkade som vanligt

Så du kanske har två fel samtidigt?
Lite glappkontakt efter terrängkörning plus detta ovan?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Läsa felkod på MPI?
e nog lite värre än så på den motorn/bilen....Cooper-74 skrev: Lite glappkontakt efter terrängkörning
Re: Läsa felkod på MPI?
Tack för tipset! TDC-givaren vid startmotorn hade hoppat lite isär!
Så nu fick jag igång tändningen !
Då kom nästa problem
Den tänder bara lite i början. Verkar som den slår av bränsletillförseln. (Tändstiften förblir torra)
Jag har kollat återställningsknappen för bränslet uppe till höger. Verkar inte ha löst ut.
Pumpen i tanken låter när tändningen slås på = säkringen är hel.
Det är en -98 som stått sedan -99 så jag har tömt tanken och det är ny bensin i.
Råkade ut på en annan koja 10år gammal bensin som var omöjligt att starta på...
Vad kan slå av bensinen mer?
Så nu fick jag igång tändningen !

Då kom nästa problem

Den tänder bara lite i början. Verkar som den slår av bränsletillförseln. (Tändstiften förblir torra)
Jag har kollat återställningsknappen för bränslet uppe till höger. Verkar inte ha löst ut.
Pumpen i tanken låter när tändningen slås på = säkringen är hel.
Det är en -98 som stått sedan -99 så jag har tömt tanken och det är ny bensin i.
Råkade ut på en annan koja 10år gammal bensin som var omöjligt att starta på...
Vad kan slå av bensinen mer?
Re: Läsa felkod på MPI?
Lössna en eller båda spridare och låt nån starta motorn. Kolla om bensinen stänker ut ur spridaren.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Läsa felkod på MPI?
Jag har fått igång kojan!
Jag hade glömt att jag hade bytt ECU och när jag bytte tillbaka till original så kom bränslet fram.
Nu går motorn i 15-20 sekunder sen går säkringen till bensinpumpen.
Kan pumpen ha torkat/ärgat fast den bara har gått 1200mil men stått stilla i 15 år
Har någon haft problem med bensinpumpen på MPI-kojor?
Jag hade glömt att jag hade bytt ECU och när jag bytte tillbaka till original så kom bränslet fram.
Nu går motorn i 15-20 sekunder sen går säkringen till bensinpumpen.
Kan pumpen ha torkat/ärgat fast den bara har gått 1200mil men stått stilla i 15 år
Har någon haft problem med bensinpumpen på MPI-kojor?
Re: Läsa felkod på MPI?
Är det rätt AMP på säkringen?
Pumpar går sönder. Oftast låter de väldigt mycket innan de lägger av helt och hållet. Köp aldrig den billiga versionen från Minispares/Minisport. Den har för lågt tryck och motorn kommer att gå jättedåligt.
Pumpar går sönder. Oftast låter de väldigt mycket innan de lägger av helt och hållet. Köp aldrig den billiga versionen från Minispares/Minisport. Den har för lågt tryck och motorn kommer att gå jättedåligt.
Modern cars are nothing but visual pollution !