Hackade koppling på en ny lamell ?
Hackade koppling på en ny lamell ?
Hej.
Min koppling den hackar vid mycket låg hastighet (kryphastighet) när man kör i kö, trots att det är ny lamell.
Är det en justeringsak, eller ska lamellen slitas in ?
Nån som kan ge mig tips ?
Maskinen är en MG 1275 med rodchange låda. Lådan är ny.
Min koppling den hackar vid mycket låg hastighet (kryphastighet) när man kör i kö, trots att det är ny lamell.
Är det en justeringsak, eller ska lamellen slitas in ?
Nån som kan ge mig tips ?
Maskinen är en MG 1275 med rodchange låda. Lådan är ny.
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Vad menar du med "hackar"?
Hackar motorn vid mycket låga vervtal eller hackar kopplingen medan du trycker in/släpper kopplingen vid bilkö-körning?
Hackar motorn vid mycket låga vervtal eller hackar kopplingen medan du trycker in/släpper kopplingen vid bilkö-körning?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Kopplingen hackar vid låga varvtal vid bilkökörning.RAINIER skrev:Vad menar du med "hackar"?
Hackar motorn vid mycket låga vervtal eller hackar kopplingen medan du trycker in/släpper kopplingen vid bilkö-körning?
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Min fråga var om du trampar in/släpper pedalen och att det då hackar...
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
när jag trampar ner pedalen till du har dragläget där skakar och hackar kopplingen blir väldigt stora vibrationer.RAINIER skrev:Min fråga var om du trampar in/släpper pedalen och att det då hackar...
Har det med med mellanrummet som man kan justera på svänghjulskåpan tro ?
Kopplingen tar unjefär i mitten av pedalläget.
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Vet du vilken lamell du har? landsväg, rally, race? kan väl uppföra sig lite olika skulle jag tippa på.
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Det finns två typer av std. lameller; med och utan fjädrar. Den utan kan hacka lite mer, men det borde inte vara mycket.
Skakningen kan också bero på en läckande vevaxelpackbox; olja som kommer på lamellen.
Vibrerar motor överdriven mycket på höga varv?
Skakningen kan också bero på en läckande vevaxelpackbox; olja som kommer på lamellen.
Vibrerar motor överdriven mycket på höga varv?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Har en standard troligtvis. Har inte köpt nån speciell lamell.Fekkeman skrev:Vet du vilken lamell du har? landsväg, rally, race? kan väl uppföra sig lite olika skulle jag tippa på.
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Vet inte om jag har med eller utan fjädrar. Läckade packbox hoppas jag inte har vet om att det kan bli hackande koppling av det.RAINIER skrev:Det finns två typer av std. lameller; med och utan fjädrar. Den utan kan hacka lite mer, men det borde inte vara mycket.
Skakningen kan också bero på en läckande vevaxelpackbox; olja som kommer på lamellen.
Vibrerar motor överdriven mycket på höga varv?
Ser ingen olja som läcker ut från undersidan av svänghjulskopan så jag tror det är inget läck från packboxen.
Motorn den vibrerar inte vid höga varv.
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Då kan det vara att tryckplattan är sned. När man monterar bort tryckplattan lossnar man bultarna bit för bit, dvs inte skruva los en mutter helt, sen den andra, etc. Om man gör det då förvridar / skevar den och känns det som kopplingen hackar.
Är det en verto eller en pre verto koppling du har?

Är det en verto eller en pre verto koppling du har?

Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Det är inte övre eller undre motorfäste som är glapp.
Då får du ett ryckande fenomen när kopplingen släpa upp.
Då får du ett ryckande fenomen när kopplingen släpa upp.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
När det övre motorfästet har glapp (utslitna gummibussningar), då slår mtor fram och tillbaka när man gasar, resp. släpper gaset (samt när man trampa in/släpper kopplingen).
Om en av dem nedre fästen har gått sönder helt och hållet, då skakar motorn så våldsamt när man släpper kopplingen, att man tror att motorn kommer att vandra ut ur bilen, eller som att svänghjulet har kommet loss.
Om en av dem nedre fästen har gått sönder helt och hållet, då skakar motorn så våldsamt när man släpper kopplingen, att man tror att motorn kommer att vandra ut ur bilen, eller som att svänghjulet har kommet loss.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Har ingen aning vilken typ av koppling jag har. Har inte satt ihop motorn.RAINIER skrev:Då kan det vara att tryckplattan är sned. När man monterar bort tryckplattan lossnar man bultarna bit för bit, dvs inte skruva los en mutter helt, sen den andra, etc. Om man gör det då förvridar / skevar den och känns det som kopplingen hackar.
Är det en verto eller en pre verto koppling du har?
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
tack för tipsen. Får kolla upp detta ?
minicab skrev:Hej.
Min koppling den hackar vid mycket låg hastighet (kryphastighet) när man kör i kö, trots att det är ny lamell.
Är det en justeringsak, eller ska lamellen slitas in ?
Nån som kan ge mig tips ?
Maskinen är en MG 1275 med rodchange låda. Lådan är ny.
Koje hälsningar
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
// Anders
Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Re: Hackade koppling på en ny lamell ?
Hittade du på vad orsaken var till skakningarna?minicab skrev:när jag trampar ner pedalen till du har dragläget där skakar och hackar kopplingen blir väldigt stora vibrationer.RAINIER skrev:Min fråga var om du trampar in/släpper pedalen och att det då hackar...
Har det med med mellanrummet som man kan justera på svänghjulskåpan tro ?
Kopplingen tar unjefär i mitten av pedalläget.
Har liknande (samma?) problem när jag ska försöka få i dragläget för 1'an eller backen.. Kan alltså inte heller krypköra på 1'ans växel, hela bilen skakar och hoppar istället..
Mvh
Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74