Sida 1 av 3

Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 13 juli 2014 kl. 20:56
av Luciiifer
Hej! Jag heter Joacim och är bosatt i Västerås och är smått biltokig, äger just nu en Nissan 350z som entusiastbil.
Har tidigare erfarenhet av en ombyggd opel corsa gsi som var mitt första bilprojekt. Har sambo barn och fler påväg. För flera år sen vart jag och min pappa frälsta i hundkojor och köpte på oss 2 st ganska omgående. Detta var 12år sen och förra veckan tog jag mod och börja riva i bilarna.

Detta känns som ett smått omöjligt projekt.
En mini Mk1 1000cc som stått i nästan 30år.
Den har gått 90009Km, har väldigt dåliga trösklar och golv, mycket behövs göras men hoppas på att denna ska få rulla igen.

Fick för mig häromdagen att jag skulle se om man kunde få igång den så provade och startmotor och allt fungerade, dock har soppapumpen lagt av, så behöver en ny.

Tanken med projektet är att först och främst få igång den så den rullar och därefter plocka ner den i molekyler och bygga om den på nytt.
Om ni tycker denna är risig så kan jag tala om att denna är i ruggit bra skick jämförlelse till den andra Mk1 jag har.(Bild på den kommer senare).

Tips, idéer, tankar och kritik tas emot varmt då de är sånt som håller projekt levande.

Här är projektet i allafall. Kommer fler bilder så småning om.


Att n slägga ligger sådär på en bil bådar inte gott. (ni ser den andra minin i bakrunden, tyvärr är det ett ogenomförbart projekt.)
Bild

Inte så vackert.
Bild

Å detta är EFTER motortvätten.
Bild

Skuffen.
Bild

En pump som gjort sitt. (Nån som har en över?)
Bild


Hoppas nu att detta kan intressera nån, bilder kommer så fort jag gör nånting. Hare!

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 14 juli 2014 kl. 00:26
av crowan
Det ser ut som ett trevligt projekt. Det kommer du att få ordning på!

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 14 juli 2014 kl. 08:45
av minijanne
Biltema har en kopia av pumpen där

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 14 juli 2014 kl. 11:43
av Luciiifer
Tack för tipset, att jag inte tänkt på de!

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 14 juli 2014 kl. 12:01
av minijanne
Art nr. 523226

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 14 juli 2014 kl. 17:18
av Cooper-74
1000cc skriver du, då är det en Cooper?
En del saker på den antyder detta..
Ser inte så illa ut men du lär ha många timmars pyssel :wink:
Släng INGENTING även om det ser dåligt/trasigt ut.
Bilen i bakgrunden går säkert rädda, om den inte är krockad eller så.

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 14 juli 2014 kl. 20:35
av Luciiifer
Okej, kan inte historien bra men de är en 1000cc.
Byta pumpen idag, men får fortfarande ingen fart på den. Vet inte om de kan vara fel i tändningslåset eller nån annastans, har ju ström fram dit. Det fungerar att trycka manuellt på solenoiden, men den startar inte. Går de att starta den via den? har även ström till pumpen men inte heller den startar. Provade lossa på tändstiften men får ingen gnista där när jag kör via solenoiden, är fördelaren trasig då tro?

Just nu vill jag få igång den bara för att se om allt står rätt till sen blir det till att riva allt.

Motorn i den andra ser faktiskt ganska bra ut, den går dock inte runt. Den kommer förmodlingen skrotas alt säljas om intresse finns.

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 15 juli 2014 kl. 10:28
av Sundblad
Jag hade ström fram till fördelaren på min, men ingen gnista. Så vi fick slipa lite på brytarspetsarna och då blev det fart på henne! Så kika på hur de ser ut och fram med en magnetfil om det behövs :)

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 15 juli 2014 kl. 11:02
av Gerry
Åååå!
Utanpåliggande gångjärn!!
Det gillar jag. De stora facken på insidan av dörrarna är ju inte heller dumma.

Mitt tips blir väl kanske lite tråkigt, men:
1: Gör så lite som möjligt.
2: Ut och kör.
3: Byt de delar som är sämst (vilket kan fortsätta tills allt är bytt).


Börjar man med allt på en gång så hinner man tröttna/glömma hur saker satt/tappa bort hälften innan man blir klar.
(fast det kanske bara gäller mig)

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 15 juli 2014 kl. 13:35
av Luciiifer
Jag har tänkt o gjort så, vill köra lite nu och sen river jag i höst. Har dock avgasröret till 350z.an nerplockat så kommer inte in i garaget med minin innan dess.
Ska gå igenom de saker som jag har liggandes sen kommer de upp en annons här så småningom. Är allt ifrån dörrar tak hjul inredning kylare osv.


Om spolen är trasig, finns de nån annan bil som kan agera donator? Bor nära returbilen så hade vart perfekt, samma med fördelaren?

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 15 juli 2014 kl. 15:42
av Luciiifer
Rätta mig om jag har fel, men om jag skruvar ur alla stift, låter de sitta kvar i tändhattarna och kör motorn med solenoiden. Borde de inte slå gnistor då? Eller är de spolen som är trasig då?

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 15 juli 2014 kl. 18:21
av makervall
Välkommen hit...

Det går bra att starta bilen med knappen på solenoiden förutsatt att du har tändningen på.

Men har den stått i 30 år så kan det vara bra att göra som Sundblad säger å gör rent stator och rotor.
Tändspolen brukar väll vara ganska universal?

Ta gärna några bilder å lägg upp lite info om den andra bilen också. Finns säkert någon som är intresserad.

/Magnus

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 15 juli 2014 kl. 18:27
av Cooper-74
Om du har en soleonoid med "knapp" på och bara kör runt motorn med den så lär du aldrig få se nån gnista!
Man måste ha tändningen tillslagen också.
Fast alltihop förutsätter att nån "förbättrare" inte dragit om all el vilket har hänt då en del tycks tro fler säkringar innebär en bättre bil... (läs Bosch entusiaster :roll: )
Tanken med knappen på solenoiden är att underlätta vid tändningsinställning och dylikt.

Men det verkar som ditt tändningslås fått en bypass operation med separat startknapp?!
Ibland blir tändningslåsen lite slitna och kan hänga sig så startmotorn fortsätter gå vilket då en del löser med separat startknapp.
Enkel billig lösning som sen kan förvirra kommande ägare som vill det ska funka som fabriken tänkt sig.

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 15 juli 2014 kl. 21:26
av Luciiifer
Gokväll! Fick över kompisens pappa idag som är elektriker, så en hel del problem är lösta.

En kabel hade blivit skada och var på väg av(från solenoiden till tändningen)
Bytte den och har nu fått tändningslåset att fungera samt startknappen. Upptäckte i samma veva att alla lysen utom ett bakre fungerade och att vindrutetorkarna går. även soppapumpen går.

Får dock ingen gnista på stiften. Vad kan vara fel? Här är några frågor ajg hoppas nån har svar på :)

1. hur vet man om tändspolen är trasig? går det att mäta sig till de?
2. Går de och ta vilken spole som helst? typ från en lite äldre volvo?
3. fördelaren, är den nå speceill eller finns de nån urbytes?

Mycket jobb framför mig.
Bild



Inne i garaget, äntligen!
Bild



Misstänkt trasig spole
Bild


Denna bild är från den andra kojan jag har. En hel del rost, eller väldigt lite plåt - avgör själva.
Bild


Ruuuusty..
Bild

Boet.
Bild


De är denna som vanligtvis tar upp platsen i garaget.
Bild

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Postat: 15 juli 2014 kl. 22:08
av crowan
Min var ungefär i det skicket när jag började...