Bygga om till tvåkretssystem
Bygga om till tvåkretssystem
Halloj!
Jag ska strax börja riva i bromsarna och byta slangar och rör överallt och eftersom jag har skivor fram och trummor bak funderar jag på om jag inte bör byta ut en del delar för att allt ska lira ordentligt.
Det som sitter på är original trummor i bak och cooper s-skivbromsar i fram, resten original mig veterligen, inget tvåkretssystem eller så. Har någon lite tips eller en lista på vad man ska ha för pryttlar för att det ska fungera ordentligt?
/Andy
Jag ska strax börja riva i bromsarna och byta slangar och rör överallt och eftersom jag har skivor fram och trummor bak funderar jag på om jag inte bör byta ut en del delar för att allt ska lira ordentligt.
Det som sitter på är original trummor i bak och cooper s-skivbromsar i fram, resten original mig veterligen, inget tvåkretssystem eller så. Har någon lite tips eller en lista på vad man ska ha för pryttlar för att det ska fungera ordentligt?
/Andy
BMC Mini 1000 -70
Re: Bygga om till tvåkretssystem
.
Senast redigerad av Tulka den 29 juli 2014 kl. 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bygga om till tvåkretssystem
Det fanns en ombyggnadssats från tävlingsavdelningen
som bara bestod av huvudcylinder och bromsrör.
http://mk1-performance-conversions.co.u ... ctions.jpg
Innehöll iallafall en skriven instruktion.
Fungerade väl inte så bra men kan vara bra att veta.
som bara bestod av huvudcylinder och bromsrör.
http://mk1-performance-conversions.co.u ... ctions.jpg
Innehöll iallafall en skriven instruktion.
Fungerade väl inte så bra men kan vara bra att veta.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 5 oktober 2011 kl. 21:45
- Ort: Uppsala
Re: Bygga om till tvåkretssystem
http://www.atfreeforum.com/mk1mark/view ... um=mk1mark
Här är en tråd på en Engelsk sida om den första tvåkrets huvudcylindern.
På Engelska sidor vart det hela havet stormar när jag råkade ha någon åsikt om dom.
Mycket värre än den här.
Här är en tråd på en Engelsk sida om den första tvåkrets huvudcylindern.
På Engelska sidor vart det hela havet stormar när jag råkade ha någon åsikt om dom.
Mycket värre än den här.
Re: Bygga om till tvåkretssystem

Mera problem med huvudcylindrar,
Re: Bygga om till tvåkretssystem
En instruktion om ombyggnad till en nyare typ av tvåkretscylinder på befintliga tvåkretsbilar!
Gillar instruktionen; "notera att bromsrören skall monteras omvänt mot orginal"

.
Gillar instruktionen; "notera att bromsrören skall monteras omvänt mot orginal"

.
Re: Bygga om till tvåkretssystem
Förutom en del bromsrör, behöver du följande:
Huvudbromscylinder (GMC227)
Bromsrörsnippel M10 fine (TM110051) och M12 x 20 (TM112051) till h.b. cylindern
Bromskraftsfördelare på tvärbalk/brandvägg i motorrummet (FAM7821) (+ 4 M10 fine nipplar)
T-förgrenening på bakram (3H2424)
Till alla andra anslutningar kan du återanvända dem UNF nipplar som sitter på dina gamla bromsrör.
Köp också en ny pinne till bromspedal/h.b. cylinder (CLZ512) och en ny packning under h.b. cylindern (31G840)
Huvudbromscylinder (GMC227)
Bromsrörsnippel M10 fine (TM110051) och M12 x 20 (TM112051) till h.b. cylindern
Bromskraftsfördelare på tvärbalk/brandvägg i motorrummet (FAM7821) (+ 4 M10 fine nipplar)
T-förgrenening på bakram (3H2424)
Till alla andra anslutningar kan du återanvända dem UNF nipplar som sitter på dina gamla bromsrör.
Köp också en ny pinne till bromspedal/h.b. cylinder (CLZ512) och en ny packning under h.b. cylindern (31G840)
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Bygga om till tvåkretssystem
Rainer nämner bromskraftfördelare,en bättre ord för vad det är, än det Engelska "pressure reducing valve" tycker jag.
Han rekommenderar också den moderna huvudcylindern som jag tror är en bättre väg att gå.
Den har olika diametrar och också olika volymreserver(kanske 30/70 eller 20/80?) så väldigt viktigt att rören kommer rätt.
Han rekommenderar också den moderna huvudcylindern som jag tror är en bättre väg att gå.
Den har olika diametrar och också olika volymreserver(kanske 30/70 eller 20/80?) så väldigt viktigt att rören kommer rätt.
Re: Bygga om till tvåkretssystem
Tack så hjärtligt för hjälpen bägge två!
Ska sätta mig och kolla igenom det här ikväll
Ska sätta mig och kolla igenom det här ikväll

BMC Mini 1000 -70
Re: Bygga om till tvåkretssystem
RAINIER,
Jag såg nu att du skrivit samma artikelnummer på både M10 och M12-nipplarna, vad ska det vara på M12orna?
Jag såg nu att du skrivit samma artikelnummer på både M10 och M12-nipplarna, vad ska det vara på M12orna?
BMC Mini 1000 -70
Re: Bygga om till tvåkretssystem
Nästan samma artikelnummer:
Bromsrörsnippel M10 fine (TM110051) och M12 x 20 (TM112051)
Bromsrörsnippel M10 fine (TM110051) och M12 x 20 (TM112051)
Modern cars are nothing but visual pollution !