Att lägga lite tid till lullull....
Hur många gånger har man inte varit, ja rent ut sagt förbannad, över att det inte går som man vill då man mekar eller pillrar. Ni vet säkert vilken situation jag menar.... Man står och använder en gammal böjd Bachomejsel till mothåll och så slinter det.... Jaha, blodvite uppstår, diverse könsord yttras, och förstärks då man ser att man även skadat bitarna man håller på med.
Jag har liksom bestämt mig, lovat mig själv, att jag vuxit upp, lagt denna skit bakom mig. Nu ska jag hämta/tillverka/köpa rätt instrument till det jag håller på med!
Då jag inköpt Kojan lämnade den betänkliga bomärken efter sig... såg fasen inte var oljan kröp ur motorn. När motorn kommit ur bilen upptäckte jag inkontinensen som var där drivaxeln går ur diffen.... men det läkte inte runt packboxen, utan kring muttern... som i sin tur satt lika löst som grekiske finansministern.... trots att saxpinnen satt där! Nu så kunde man säkert använt min gamla metod; Böjd Bacho som mothåll. Men mitt löfte skavde i själen. Sagt och gjort Ett långt skaft i 1" engelsk ek hyvlades fram för att sedan borras ur och lackas.
Jag kan bara säga att det var en halv orgasm, att med lätthet kunna dra fast kronmuttern till rätt moment och montera ny saxpinne.
Nedan ser ni bilderna på verktyget, på plats men inte monterat... använde 4 st långa M8 (Hm... hade tyvärr inga längre tumbultar... SORRY!!)för att fästa i hålen där byglarna som håller knutkorset sitter.... lätt som en plätt