Startproblem med vår mini nu..
Ända sedan vi övertog honom i mars har han startat om morgnarna, trots minusgrader, även om han varit kinkig ibland.
Men igår morse med utomhustemperatur runt 0 ville han inte alls, det låter som att startmotorn drar runt men att det inte finns kräm nog att starta.
Efter att försökt ett tag verkar det som att den inte får tillräckligt med ström och den går segare och segare, för att till slut bara börja klicka vid försök.
Mätte med tändningen av batteriet (nytt med bilen, på 45Ah) till ca 12.7V, även provat mäta på startreläet/solenoid, tändspole & startmotor med samma resultat. På tomgång laddar den ca 14.19V och vid lite pådrag ca 14.25V
Testade att ladda batteriet ett tag på morgon men fick ändå inte igång den och gav till slut upp och cyklade till jobbet, fortsatte när jag kom hem med att sätta batteriet på laddning igen (då nere på 12.5V).
Med 13.02V laddat fick jag sedan igång bilen mer ell mindre direkt.
Trodde då det ändå kunde bero på dåligt laddat batteri och laddade fullt under kvällen men trots detta exakt samma problem denna dag på morgon, med fulladdat batteri.
Jag skulle inte bli förvånad om jag kommer hem nu till en bil som stått i solen och får igång den med en gång...

Läst många trådar med förslag här på forumet, bl.a. att det ex skulle kunna vara kopparkärnan i solenoiden som kan behöva rengöras, men jag har gamla startmotorn med separata solenoid/startreläet. Går det att plocka isär och rengöra dessa med eller är det en helt annan konstruktion?
Eller har någon en annan idé om vad det kan vara?
- Andreas