Mina damer och herrar,
Vad är enligt er uppfattning det mest kostnadseffektiva sättet att få mer fart i en 998?
Och varför tycker ni som ni gör?
Jag tänker högt själv att planad topp, större andningsvägar och förgasare gör en del. Har jag rätt/fel?
Lätt trim 998
Lätt trim 998
BMC Mini 1000 -70
Re: Lätt trim 998
Stage 1 kit (avgas, insug, sportluftfilter och annan förgasar-nål, kostar kring 3300kr), eller köpa min 1275cc motor (75HK).
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Lätt trim 998
Dat kan man göra, i kombination med en lite vassare kam.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Lätt trim 998
leta rätt på en cooper topp 12g295 är också en sak man kan göra om man ens får tag på någon i dagsläget?
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Re: Lätt trim 998
Jag tror att jag har ett sånt liggande. Men som vanligt, behöver det renoveras. Styrningar, ventiler, fjädrar, kontrollera planheten, etc.
Kostnader förutom planing kostar kring 4000kr exkl. moms hos dem flesta motorrenoveringsfirmor.
Kostnader förutom planing kostar kring 4000kr exkl. moms hos dem flesta motorrenoveringsfirmor.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Lätt trim 998
Kostnadseffektivt?
Skruvade dit en oplanad 12G940 på en Mini 1000 -72 efter noggrant mätande med tillhörande 1275 packning och ökade toppfarten från 130 till 150 på mätarn. Detta med orginalavgas!
(Okej det tog en kilometer eller två att uppnå toppfart, men ändå!)
Hade varit kul att provat detta igen med steg 1 kit vilket borde hjälpa nåt lite till.
Monterade toppen UTAN att göra urtag i blocket!!!!!
Går alldeles utmärkt att göra detta så länge slöa orginalkammen med 7,11mm's ventillyft används.
Brukar vara 7,2mm från toppens plana yta till ventiltallrikens viloläge.
Sen ger packningen ytterliggare 0,7mm frigång vilket räcker mer än väl.
Trimningen jag gjorde kostade 90:- varav toppen gick på dom 50:-
En standard Allegro 1275 topp i bra användbart skick är även idag billigare och lättare att hitta än en 12G295 topp.
Så mitt förslag är en sån topp + ett steg 1 kit.
Skruvade dit en oplanad 12G940 på en Mini 1000 -72 efter noggrant mätande med tillhörande 1275 packning och ökade toppfarten från 130 till 150 på mätarn. Detta med orginalavgas!
(Okej det tog en kilometer eller två att uppnå toppfart, men ändå!)
Hade varit kul att provat detta igen med steg 1 kit vilket borde hjälpa nåt lite till.
Monterade toppen UTAN att göra urtag i blocket!!!!!
Går alldeles utmärkt att göra detta så länge slöa orginalkammen med 7,11mm's ventillyft används.
Brukar vara 7,2mm från toppens plana yta till ventiltallrikens viloläge.
Sen ger packningen ytterliggare 0,7mm frigång vilket räcker mer än väl.
Trimningen jag gjorde kostade 90:- varav toppen gick på dom 50:-

En standard Allegro 1275 topp i bra användbart skick är även idag billigare och lättare att hitta än en 12G295 topp.
Så mitt förslag är en sån topp + ett steg 1 kit.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!