Motorbyte kombikoja -62
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03
Motorbyte kombikoja -62
Hejsan!
Här finnes 1 st familjefar som inbillar sig att han nu har tid över för min gamla trotjänare som i princip stått still i 10 år. Bilen är riktigt fin men tyvärr har förra ägaren, en äldre dam, varit hård på kopplingen som sagt upp sig. Den blåryker tyvärr en del vid uppstart men detta försvinner när den blivit genomvarm. Vidare så är kylsystemet full av rost. Motorn är en original 850 som går bra i övrigt.
Jag är lite sugen på att en enklare trimning men frågan är om denna motor är något att satsa på? Jag är inte intresserad av att kapa sönder nåt på bilen utan vill ha allt "bolt-on".
Vad bör man tänka på eventuellt vid byte till större maskin? Hur ser det ut rent ekonomiskt renovera befintlig motor kontra byta mot annan frisk snurra?
Alla tips och åsikter välkomna!
Här finnes 1 st familjefar som inbillar sig att han nu har tid över för min gamla trotjänare som i princip stått still i 10 år. Bilen är riktigt fin men tyvärr har förra ägaren, en äldre dam, varit hård på kopplingen som sagt upp sig. Den blåryker tyvärr en del vid uppstart men detta försvinner när den blivit genomvarm. Vidare så är kylsystemet full av rost. Motorn är en original 850 som går bra i övrigt.
Jag är lite sugen på att en enklare trimning men frågan är om denna motor är något att satsa på? Jag är inte intresserad av att kapa sönder nåt på bilen utan vill ha allt "bolt-on".
Vad bör man tänka på eventuellt vid byte till större maskin? Hur ser det ut rent ekonomiskt renovera befintlig motor kontra byta mot annan frisk snurra?
Alla tips och åsikter välkomna!
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Motorbyte kombikoja -62
998cc, 1098cc (strokad 998) & 1275cc kan vara idé att se över som alternativ till 850:an! Ska försöka vara kortfattad..Alla tips och åsikter välkomna!
998cc eller "1000 kubikaren" 38hk Pålitlig, stryktålig motor och maximal tillgång på delar!
Fungerar utmärkt att trimma, även om många föredrar att skicka i en 1275cc motor ist.
(Skulle du hitta en 998cc Cooper motor är den på 55hk)
1098cc eller "Elvahundra:n" 48 alt 55hk Strokad 998cc, annan vev & kolvar. Där är tillgången på delar
ganska sjysst i dagsläget.. Och ja, den är pålitlig och fungerar utmärkt att trimma. Dock inte lika högvarvig som 998:an.
Förekommer främst i Sverige ifrån BMC ADO16 (Räv-lyan) Där Austin/Morris 1100 är runt 48hk original. Medan MG 1100 är på 55hk.
1275cc "trettonhundra:n" Finns i varierande hk utföranden, men den mest vanliga 1275:an är från Austin Allegro vilken har 59hk
ADO16 MG 1300mkII motorn har 70hk och en äkta 1275 S motor ligger runt 76hk.. Tillgång & efterfrågan gör att priset på en begagnad 1275:a rusat iväg i pris och således minskat i antal de sista åren. Det säger yttermera vilken häftig motor det är att skicka i en hundkoja, om man kört med en koja med mindre hk antal.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03
Re: Motorbyte kombikoja -62
998cc eller "1000 kubikaren" 38hk Pålitlig, stryktålig motor och maximal tillgång på delar!
Fungerar utmärkt att trimma, även om många föredrar att skicka i en 1275cc motor ist.
(Skulle du hitta en 998cc Cooper motor är den på 55hk)
Hej!
Låt oss leka med tanken att jag satsar på en "1000-kubikare". Jag antar att jag då får en annan växelåda med den kortare spaken. Är det några övriga ingrepp som behöver göras i karossen för att montera en sån?
Fungerar utmärkt att trimma, även om många föredrar att skicka i en 1275cc motor ist.
(Skulle du hitta en 998cc Cooper motor är den på 55hk)
Hej!
Låt oss leka med tanken att jag satsar på en "1000-kubikare". Jag antar att jag då får en annan växelåda med den kortare spaken. Är det några övriga ingrepp som behöver göras i karossen för att montera en sån?
Re: Motorbyte kombikoja -62
Någon får rätta mig om jag har fel, men visst går det att sätta en 1000 kubiks motor på en 850 växellåda?
Då behöver du inte bygga om något.
Då behöver du inte bygga om något.
clubman 1330
Re: Motorbyte kombikoja -62
Helt rätt så går det att montera 998 på växellådan som är orginal i 62an, även 1100 klarar att gå runt fast den har längsta slaglängden av alla. 1275 däremot kommer ta i växellådshuset pga vevstakarna är större i storänden.crowan skrev:Någon får rätta mig om jag har fel, men visst går det att sätta en 1000 kubiks motor på en 850 växellåda?
Då behöver du inte bygga om något.
Vist är kanske den kortare spaken trevligare men tycker personligen det är synd bygga om en sån raritet som en tidig som 62a.
Men med en 998 så brukar det vara 3,44-1 utväxling istället för den 3,765-1 som sitter i 850 lådan.
Dom flesta 1275or kommer från Allegron och den har 3,939-1 utväxling. Den vill man inte ha!
1275 från ADO16 dvs Austin/Morris/MG 1300 har 3,65-1 men fel modell på växellådan..
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Motorbyte kombikoja -62
Visst ja.
MG110 som någon föreslog är en mycket trevlig motor, en 998 Cooper med extra vridmoment.
Men den lådan har 4,13-1 utväxling vilket säkert är suveränt om man planerar besöka K2.
I övrigt inte.
Så om du knåpar ihop rätt motor med rätt utväxling/låda ska du säkert bli nöjd.
MG110 som någon föreslog är en mycket trevlig motor, en 998 Cooper med extra vridmoment.
Men den lådan har 4,13-1 utväxling vilket säkert är suveränt om man planerar besöka K2.
I övrigt inte.
Så om du knåpar ihop rätt motor med rätt utväxling/låda ska du säkert bli nöjd.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03
Re: Motorbyte kombikoja -62
Mycket fina tips!
Låt oss leka med tanken att jag beslutar mej göra nåt åt min originalmotor. Kopplingsbytet är väl överkomlig arbetsinsats men skulle det vara nån idé att "trimma" den? Jag tänker mej renoverad/planad topp och det där "steg 1-kitet" med extraktorrör etc?
Men då måste jag kunna rengöra kylsystemet från gravrost. Hur gör man det...?
Låt oss leka med tanken att jag beslutar mej göra nåt åt min originalmotor. Kopplingsbytet är väl överkomlig arbetsinsats men skulle det vara nån idé att "trimma" den? Jag tänker mej renoverad/planad topp och det där "steg 1-kitet" med extraktorrör etc?
Men då måste jag kunna rengöra kylsystemet från gravrost. Hur gör man det...?
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Motorbyte kombikoja -62
Jag har en MG1100-motor i min bil. Trim-kam, lättat svänghjul (bara för att) och steg1-kit mm... Mycket trevlig motor med MYCKET vridmoment!!!
Ett alternativ till 1275 helt klart - och 1100:or går att hitta lättare än 1275:or och till rimligare peng...
Ett alternativ till 1275 helt klart - och 1100:or går att hitta lättare än 1275:or och till rimligare peng...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Motorbyte kombikoja -62
Jag är tveksam till att trimma 850. Tror du får mer ur en 998 eller 1098 i körglädje och så är dom mycket lätttare att trimma med bolt on grejor. Hade en 850 i pickisen men har bytt till en 998 med coopertopp och HS4 förgasare samt bättre avgassystem. Och nu pinnar den på rejält.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03
Re: Motorbyte kombikoja -62
Vilken prisklass ligger en frisk 998 i? Är HS4 en dubbelförgasare?pickupen skrev:Jag är tveksam till att trimma 850. Tror du får mer ur en 998 eller 1098 i körglädje och så är dom mycket lätttare att trimma med bolt on grejor. Hade en 850 i pickisen men har bytt till en 998 med coopertopp och HS4 förgasare samt bättre avgassystem. Och nu pinnar den på rejält.
Re: Motorbyte kombikoja -62
HS4 i ental som satt på 998 från cirka 1973 är en 1,5" (Tum alltså) förgasare medan din 850 har en HS2 på lite blygsammare 1,25" skulle man onödigtvis översätta dessa mått till millimeter blir det sisådär 38 respektive 32mm för den som inte är bekant med det metriska systemet
HS2 satt både som enkla 850 och dem mer snikna varianterna av 1098
0ch dubbla på 997/998 Cooper och MG1100/1300
Sen hade Allegron 1,5" både på 1098 och 1275:an
Förvirrande? japp!
Kommer du sen in på sena 80-talare har dom HIF38 och HIF44, men sånt finns knappt i detta landet utan det är importerat.
Vad gäller frisk 998, dom är rätt gamla och slitna dom också.
Har dom sen stått still en 10 år som din.. finns det kanske rost lite varstans inuti?

HS2 satt både som enkla 850 och dem mer snikna varianterna av 1098
0ch dubbla på 997/998 Cooper och MG1100/1300
Sen hade Allegron 1,5" både på 1098 och 1275:an
Förvirrande? japp!
Kommer du sen in på sena 80-talare har dom HIF38 och HIF44, men sånt finns knappt i detta landet utan det är importerat.
Vad gäller frisk 998, dom är rätt gamla och slitna dom också.
Har dom sen stått still en 10 år som din.. finns det kanske rost lite varstans inuti?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Motorbyte kombikoja -62
Jag kör kombi med 1100 och magic wand-låda. 1098 block med 12G295 topp och dubbla HS2:or. Kolvar och kam vet jag ej vad det är men den går relativt friskt tycker jag. För att beskriva känslan att växla så snor jag ett uttryck från ett Porsche 911-forum "som att trycka ner en pinne i en låda med sten och rota runt". Tycker att det är en murrigt trevlig spis till kombi, även om jag leker med tanken på diverse modernare motorersättningar.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39