En Cooper S vet de flesta att det oftast är en 1275:a i mer eller mindre trimmat skick (oftast mer !)
Men vad är en Cooper SS ?
Såldes den i butikerna eller är det bara en benämning på en trimmad Cooper S.
vad jag vet så finns inte cooper ss det är ett på hittat namn som nån kom på,men jag vet att det var nån som reg besiktade en och han fick till så det stod cooper ss i regbeviset, Jag vet inte vem det var men det vet säkert ån annan här på forumet
kan vara ute och cykla nu men va det inte så här det finns ju tre olika motorstorlekar på cooper S. och det som hade 1275 sa folk som ägde dem att det va en cooper ss bara för att man skulle veta att det va den med 1275? kanske även va så med 1071cc(tror den heter så)
Pickos koja är en av de få riktiga bilar som finns kvar i bevarat skick!
Bilen är exakt den han körde förr i tiden. Tyvärr klassar inte bilen in i dagens reglemente då den är enligt dåtidens reglemente för grupp II.
Bla är den för urlättad för att spara vikt osv. Picko o lasse byggde en ny bil som han sedan tävlade i TC 12 för några år sen med stor framgång!
Bilen va lackad i samma färg, tror tom att han fick den i födelsedagspresent. Dock är inte detta heller någon SS då de aldrig har tillverkats! Dock kallade en del en trimmad cooper S 1275 för SS.
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
min morbror snackar ofta om att när han var ung så körde han rally i en Cooper SS, som han menade det så va det en trimmad Cooper S, kanske va nått trimkit eller liknande till dom, va vet jag, dom kallade dom Cooper SS iallafall säger han...
Riktigt kul me alla spekulationer här iallafall Kan bli forumets stora två-lägers-fråga
mini2fast4u skrev:Pickos koja är en av de få riktiga bilar som finns kvar i bevarat skick!
Bilen är exakt den han körde förr i tiden. Tyvärr klassar inte bilen in i dagens reglemente då den är enligt dåtidens reglemente för grupp II.
Bla är den för urlättad för att spara vikt osv. Picko o lasse byggde en ny bil som han sedan tävlade i TC 12 för några år sen med stor framgång!
Bilen va lackad i samma färg, tror tom att han fick den i födelsedagspresent. Dock är inte detta heller någon SS då de aldrig har tillverkats! Dock kallade en del en trimmad cooper S 1275 för SS.
Jag passar på att späda på ryktena om SS:
Enligt vad jag har läst är det som de flesta här skriver, dvs att det inte har tillverkats några Cooper SS. Däremot finns/fanns det några där svenska genaralagenten hade klämt dit ett extra S (S som i Sverige).
De som varit på träffar i övriga världen borde kunna bringa lite mer klarhet i frågan, om det jag skrev ovan är sant så borde rimligen Cooper SS vara ett okänt begrepp utomlands.
/Mazze
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Det har aldrig tillverkats några Cooper SS, men det finns någon eller några sådana papper i rotation. Vad jag fick höra på Älvsjömässan så var det ett "översättningsfel" från Bilregistret när de första Coopers kom till sverige.
Så bilarna gick från England som CooperS och sedan blev de "ss" i Sverige, alltså ett såk. Shilling Banco. Intressant det också i och för sig. Detta är iaf vad jag har fått höra!
Sedan är det ju så att de första S-bilarna hade 1071cc, sedan kom 1275orna och sedan så förekom ju 970cc under tiden men årtal på det är jag lite osäker på.
Skall man köpa en "äkta" CooperS så skall man nog vara jäkligt försiktig, för de flesta är hopkok. Jag har filmer hemma från 60-talet där tom. Stewart Tuner (BMC-tävlingschef under Monteåren)säger att det inte finns några äkta Montebilar kvar. Han säger att det finns ex. på där det är sju karossbyte på samma papper. Var bilarna för dåliga så dimpades de i Engelska kanalen på hemresan efter att de skruvat bort lite jox, ja tex. ID-skylten.
Fast allt som jag hört är ju Berältelser och vad är det som säger att det är sant??????????