Sida 1 av 2
Cooper S /Cooper SS ?
Postat: 14 april 2006 kl. 13:09
av BRG
En Cooper S vet de flesta att det oftast är en 1275:a i mer eller mindre trimmat skick (oftast mer !)
Men vad är en Cooper SS ?
Såldes den i butikerna eller är det bara en benämning på en trimmad Cooper S.
Någon som vet?

Postat: 14 april 2006 kl. 13:18
av pickupkalle
vad jag vet så finns inte cooper ss det är ett på hittat namn som nån kom på,men jag vet att det var nån som reg besiktade en och han fick till så det stod cooper ss i regbeviset, Jag vet inte vem det var men det vet säkert ån annan här på forumet
Postat: 14 april 2006 kl. 16:18
av grozzny
Cooper ss finns inte, men var det kanske nån trimfirma som trimmade cooper s och sedan kallade den cooper ss??
Postat: 14 april 2006 kl. 19:11
av bulten08
på elmia mässan i jönköping står det en cooper ss som är picko trobergs.
Postat: 15 april 2006 kl. 14:59
av Babas
kan vara ute och cykla nu men va det inte så här det finns ju tre olika motorstorlekar på cooper S. och det som hade 1275 sa folk som ägde dem att det va en cooper ss bara för att man skulle veta att det va den med 1275? kanske även va så med 1071cc(tror den heter så)
Postat: 15 april 2006 kl. 22:31
av lalaw
Hej,
Gjorde inte ett företag som heter speedwheel en version av cooper S
Som kallades Copper Speedwheel S
Lars
Postat: 16 april 2006 kl. 08:33
av EricO
Tjena!
Som jag har förstått det är att Cooper SS är en Lyxutrustad Coper S.
Thats it. inget mera spännande än så!
MVH
Eric
Postat: 16 april 2006 kl. 10:28
av pickupkalle
nope dom finns inte,utan det finns bara 1st så det finns inge som heter cooper SS
Postat: 16 april 2006 kl. 11:59
av BRG
Som jag har förstått så är en Cooper SS bara en dekaltrimmad Cooper S.
Hur ser då Picko Trobergs Cooper SS ut?
Postat: 16 april 2006 kl. 19:50
av bulten08
Postat: 16 april 2006 kl. 22:03
av mini2fast4u
Pickos koja är en av de få riktiga bilar som finns kvar i bevarat skick!
Bilen är exakt den han körde förr i tiden. Tyvärr klassar inte bilen in i dagens reglemente då den är enligt dåtidens reglemente för grupp II.
Bla är den för urlättad för att spara vikt osv. Picko o lasse byggde en ny bil som han sedan tävlade i TC 12 för några år sen med stor framgång!
Bilen va lackad i samma färg, tror tom att han fick den i födelsedagspresent. Dock är inte detta heller någon SS då de aldrig har tillverkats! Dock kallade en del en trimmad cooper S 1275 för SS.
Postat: 16 april 2006 kl. 22:03
av Jimbo
min morbror snackar ofta om att när han var ung så körde han rally i en Cooper SS, som han menade det så va det en trimmad Cooper S, kanske va nått trimkit eller liknande till dom, va vet jag, dom kallade dom Cooper SS iallafall säger han...
Riktigt kul me alla spekulationer här iallafall

Kan bli forumets stora två-lägers-fråga

Postat: 16 april 2006 kl. 22:05
av Jimbo
mini2fast4u skrev:Pickos koja är en av de få riktiga bilar som finns kvar i bevarat skick!
Bilen är exakt den han körde förr i tiden. Tyvärr klassar inte bilen in i dagens reglemente då den är enligt dåtidens reglemente för grupp II.
Bla är den för urlättad för att spara vikt osv. Picko o lasse byggde en ny bil som han sedan tävlade i TC 12 för några år sen med stor framgång!
Bilen va lackad i samma färg, tror tom att han fick den i födelsedagspresent. Dock är inte detta heller någon SS då de aldrig har tillverkats! Dock kallade en del en trimmad cooper S 1275 för SS.
du hann före på sekunden

Postat: 17 april 2006 kl. 01:28
av Mazze
Jag passar på att späda på ryktena om SS:
Enligt vad jag har läst är det som de flesta här skriver, dvs att det inte har tillverkats några Cooper SS. Däremot finns/fanns det några där svenska genaralagenten hade klämt dit ett extra S (S som i Sverige).
De som varit på träffar i övriga världen borde kunna bringa lite mer klarhet i frågan, om det jag skrev ovan är sant så borde rimligen Cooper SS vara ett okänt begrepp utomlands.
Postat: 18 april 2006 kl. 09:54
av Anders Bohman
Det har aldrig tillverkats några Cooper SS, men det finns någon eller några sådana papper i rotation. Vad jag fick höra på Älvsjömässan så var det ett "översättningsfel" från Bilregistret när de första Coopers kom till sverige.
Så bilarna gick från England som CooperS och sedan blev de "ss" i Sverige, alltså ett såk. Shilling Banco. Intressant det också i och för sig. Detta är iaf vad jag har fått höra!
Sedan är det ju så att de första S-bilarna hade 1071cc, sedan kom 1275orna och sedan så förekom ju 970cc under tiden men årtal på det är jag lite osäker på.
Skall man köpa en "äkta" CooperS så skall man nog vara jäkligt försiktig, för de flesta är hopkok. Jag har filmer hemma från 60-talet där tom. Stewart Tuner (BMC-tävlingschef under Monteåren)säger att det inte finns några äkta Montebilar kvar. Han säger att det finns ex. på där det är sju karossbyte på samma papper. Var bilarna för dåliga så dimpades de i Engelska kanalen på hemresan efter att de skruvat bort lite jox, ja tex. ID-skylten.
Fast allt som jag hört är ju Berältelser och vad är det som säger att det är sant??????????
VÅRHÄLSNINGAR från ÖSTERGÖTLAND
Anders Bohman