Nån som kör med kompressor?
Nån som kör med kompressor?
Är det någon här som satt en kompressor på sin koja eller annan bil?
Funderar på om en G60 kompressor från VW är nåt att ha?
Annars är Eaton M45 kompressorn nåt att ha (den som sitter i Mini Cooper S)?
Funderar på om en G60 kompressor från VW är nåt att ha?
Annars är Eaton M45 kompressorn nåt att ha (den som sitter i Mini Cooper S)?
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Kompressor
Borde det inte gå och köra med en turbo förgasare från en 240 eller en turbo bestyckad delorto eller weber (stavning) eller ? För jag antar att alla kör med att kompresorn suger igenom förgasaren ?
Borde ju vara lättare med plats och så .
Åker själv med en cheva med centrufigalkompressor (remdriventurbo)
Borde ju vara lättare med plats och så .
Åker själv med en cheva med centrufigalkompressor (remdriventurbo)
Re: Ic
som jag har förstått det så är behovet precis lika stort, om inte större på kompressorn, just därför en kompressor utvecklar enorm hetta vid vissa varvtal pga friktion och luftkomprimering eller nått sånt =) och det behöver inte alls vara vid max varv eller max tryck.Sjödda skrev:Behovet av ic med kompressor är inte alls lika stort som med en turbo efter som man brukar åka med mindre ladd och du har inga avgaser som värmer upp luften .
någon som har hört något liknande?
Behovet av IC beror mycket på hur kompressorn är konstruerad. Vissa modeller har mer inre friktion och utvecklar då ganska mycket värme.
Men att det skulle vara i närheten av vad en varm turbo utvecklar tror jag inte på. Har ju aldrig sett en glödhet kompressor.
Sen kan man ju tänka på alla gamla jänkare som åker med kompressor, ingen av dom har ic.
Men det beror ju lite på vad man är ute efter man får mycket högre effektivitet om man använder ic.
Men att det skulle vara i närheten av vad en varm turbo utvecklar tror jag inte på. Har ju aldrig sett en glödhet kompressor.
Sen kan man ju tänka på alla gamla jänkare som åker med kompressor, ingen av dom har ic.
Men det beror ju lite på vad man är ute efter man får mycket högre effektivitet om man använder ic.
Med andra ord så blir för mycket tryck med kompressor och planad topp? Min är planadfrån 24cc till 18cc tror jag. Och med en kompressor så borde dn gå kasst på låga varv sen eller?..
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
jo precis, men det är ju inte luft turbinen på en turbo som glöder utan avgasturbinen. sedan kyls ju luften tackvare att turbon oftast är monterat en bit ifrån insug och måste ledas med rör. medans en kompressor matar oftast rätt in i insuget, och på en jänke v8 så kyler väll bensinen. och nyare kompressorer har ju vattenkylning i insuget. nog om detta är ingen expert, började bara klura lite och ville veta om nån hade mer kunskap. =),kanske kunde hjälpa Ioooor lite också. hur som hellst så skadar ju aldrig en IC. desto kallare luft desto högre densitet. bättre effekt.Iooor skrev:Behovet av IC beror mycket på hur kompressorn är konstruerad. Vissa modeller har mer inre friktion och utvecklar då ganska mycket värme.
Men att det skulle vara i närheten av vad en varm turbo utvecklar tror jag inte på. Har ju aldrig sett en glödhet kompressor.
Sen kan man ju tänka på alla gamla jänkare som åker med kompressor, ingen av dom har ic.
Men det beror ju lite på vad man är ute efter man får mycket högre effektivitet om man använder ic.
har en go vän som kör en gammal jänke v8 med dubbel turbo utan IC. ser rätt maffigt ut när rören från turbon går rätt in i insugen.
men han sa oxå att det inte går att gasa länge för då blir det varmt=)
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
den kommer säkert inte gå kasst,föränns efter en stund,då lär du få härdsmälta i dina cylindrar,högkompression=mkt värme som allstras,sen kombinerat med kompressor så lista ut själv vad det blirHelipop skrev:Med andra ord så blir för mycket tryck med kompressor och planad topp? Min är planadfrån 24cc till 18cc tror jag. Och med en kompressor så borde dn gå kasst på låga varv sen eller?..
,en diesel motorn funkar ju som så att det är kompressionen som antänder bränslet,alltså högt komp,mkt värme,antänder bränsle fortare=allting måste vara i tipptopp för att det ska hålla,en diesel bil har ca 18kg i komp och en bensin bil nånstans runt 10,5-12kg en turbo snurra kan ha så lite som 7,5kg, ju lägre komp du har,ju mer kan du ladda,högre turbo tryck=mer luft,mer luft = högre effekt
Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05