Motorn är en 1380 cc (borrad Allegro motor tror jag) med Cooper S topp, HIF44 förgasare och en typ 300 graders kam (vet inte exakt eftersom det inte är jag som byggt motorn). Jag har köpt den av en kompis och vi har satt i den över vintern. Vi bytte naturligtvis oljepump när vi satte i den och därav bra oljetryck.
Den trycker alltså ut olja genom vevhusventilationen…Så länge jag kör lugnt och inte varvar över 3500-4000 så går det bra, men så fort jag varvar och den blivit varm så trycker den olja genom vevhusventilationen. Och det är inte lite olja den trycker ut heller. Jag har lett ner mina slangar från ventilationen till en 50 cls PET-flaska och den fylls snabbt. (Det är till och med så att den trycker ut olja genom packboxen mot lamellen (tror jag) eftersom den slirar på kopplingen.
Först trodde vi att det berodde på att det inte var något ventilationshål i transmissionshuskåpan (heter den så?). Min kåpa som är från min originalmotor hade ingen ventilation, men det satt en kåpa med ventilationshål på motorn innan. Därför borrade vi ett 10 mm hål och satte på en plåtburk med stålull liknande den som sitter standard på 1000 motorn. Tänkte att det skulle minska trycket genom vevhusventilation om den fick andas lite där nere…Men icke, den trycker fortfarande ut olja.
Jag har en Minifin ventilkåpa som det är borrade hål för ventilation i (När jag kollar på nätet på motsvarande kåpa så finns där ingen ventilation.) Ska man ha ventilation eller ej? När jag tittar på andras motorer så ser jag snygga filter på en del motorer. På bilder på racemotorer så ser jag riktigt feta rör för att samla upp olja ifall man blåser motorn.
Varför blir det sådant högt tryck i min motor? Varför trycker den så mycket olja genom vevhusventilationen? Hur ska man göra med ventilation? Ska jag plugga ventilationen? Har jag gjort något totalt fel?
Jag tänkte komplettera frågan med bilder och visa hur det ser ut och var det trycker ut olja.
Bild 1 - så här ser ventilkåpan ut (jag har numera andra slangar). Som ni ser så finns ingen lucka in till stötstängerna som på original. Det är på motsvarande den luckan som vevhusventilationen sitter på min originalmotor

Bild 2 - måste ut och fota...