Trycker ut olja genom vevhusventilationen

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
crippa75

Trycker ut olja genom vevhusventilationen

Inlägg av crippa75 »

Jag har problem med att min motor som trycker ut olja genom vevhusventilationen…

Motorn är en 1380 cc (borrad Allegro motor tror jag) med Cooper S topp, HIF44 förgasare och en typ 300 graders kam (vet inte exakt eftersom det inte är jag som byggt motorn). Jag har köpt den av en kompis och vi har satt i den över vintern. Vi bytte naturligtvis oljepump när vi satte i den och därav bra oljetryck.

Den trycker alltså ut olja genom vevhusventilationen…Så länge jag kör lugnt och inte varvar över 3500-4000 så går det bra, men så fort jag varvar och den blivit varm så trycker den olja genom vevhusventilationen. Och det är inte lite olja den trycker ut heller. Jag har lett ner mina slangar från ventilationen till en 50 cls PET-flaska och den fylls snabbt. (Det är till och med så att den trycker ut olja genom packboxen mot lamellen (tror jag) eftersom den slirar på kopplingen.

Först trodde vi att det berodde på att det inte var något ventilationshål i transmissionshuskåpan (heter den så?). Min kåpa som är från min originalmotor hade ingen ventilation, men det satt en kåpa med ventilationshål på motorn innan. Därför borrade vi ett 10 mm hål och satte på en plåtburk med stålull liknande den som sitter standard på 1000 motorn. Tänkte att det skulle minska trycket genom vevhusventilation om den fick andas lite där nere…Men icke, den trycker fortfarande ut olja.

Jag har en Minifin ventilkåpa som det är borrade hål för ventilation i (När jag kollar på nätet på motsvarande kåpa så finns där ingen ventilation.) Ska man ha ventilation eller ej? När jag tittar på andras motorer så ser jag snygga filter på en del motorer. På bilder på racemotorer så ser jag riktigt feta rör för att samla upp olja ifall man blåser motorn.

Varför blir det sådant högt tryck i min motor? Varför trycker den så mycket olja genom vevhusventilationen? Hur ska man göra med ventilation? Ska jag plugga ventilationen? Har jag gjort något totalt fel?

Jag tänkte komplettera frågan med bilder och visa hur det ser ut och var det trycker ut olja.

Bild 1 - så här ser ventilkåpan ut (jag har numera andra slangar). Som ni ser så finns ingen lucka in till stötstängerna som på original. Det är på motsvarande den luckan som vevhusventilationen sitter på min originalmotor
Bild

Bild 2 - måste ut och fota...
Anders Bohman

Inlägg av Anders Bohman »

Nu är jag kanske dum, men finns det någon form av "skvalpplåtar" vid hålen? Det räcker ju med att man tar bort oljepåfyllnadslocket på tomgång för att det skall stänka duktigt! Varvar man då, så kanske det räcker med dessa små hål för att oljan skall försvinna ut...........
En tanke bara.

Jag har ett liknande lock (utan ventilation) på min Cooper och där var det tokkleggigt nu när min kojadoktor Reinert N rev motorn, så förmodligen har jag haft för dålig ventilation. Fast han betonade hur viktigt det är med just skvalpplåtar, så kolla om det finns ........
Lycka till.

MVH
Anders
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

du har ju inte den "stora" burken som ska sitta på kopplingshuset!
alla 1275 motorer har den som standar.
ser ut som du har kopplingshus från en 1000 motor
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
jocke.carlsson

Inlägg av jocke.carlsson »

Jag har haft lite liknande problem med min. Det är bara å sätta dit mer ventilation. Du kan sätt en i urtaget för mekanisk bensin pump. Större hål i ventilkåpan. Kåpan vid kamdrivningen finns med ventilation. Jaghar just nu ett K&N filter i stället för lock på ventilkåpan då försvann all mina problem. Håller på med en lite special kåpa med ett 50mm filter på samt att jag ska använda kåpan som olje fälla för de andra ventialtionerna.
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Korrekt Tallefjanten, jag har originalkåpan från min 1000 motor... Fick inte med någon till motorn. Hur stort är hålet i kåpan för 1275 motorer? Jag har borrat ett hål som är typ 10 mm och satt dit en ventilation. Hur ser ventilationen för 1275 ut? Är det andra skillnader än ventilationen på kåpan? Jag får väl borra upp hålet och hålla en dammsugare när jag borrar…(orkar inte lyfta ur motorn igen).

Jocke – har du någon bild på hur du satte dit en ventilation vid den mekansika bensinpumpen? Även intresserad av att se hur du fäste K&N filtret som lock.

Det kanske finns särskilda lock med ventilation och filter? Någon som vet?

Bilderna på konstruktionen är på g
Niobium

att borra

Inlägg av Niobium »

Ett tips om ni ska borra i motorn när den sitter på plats, ta en gammal hårddisk och plocka ut magneterna till läsararmsstyrningen, dessa är runt 3-4 mm tjocka och ca 6-7 cm långa och överdjävligt starka, tejpa sedan dessa på borret med eltejp och inte en enda flisa kommer att lossna och trilla ner där de inte ska befinna sig, en annan variant är att sätta mangneterna på vardera sida om det tilltänkta hålet med en pappskiva över borra igenom pappskivan och vips samlas allt spån där!

Glöm det där med dammsugaren! :P
jocke.carlsson

min ventilation på baksida är klar men inte monterad. Ska ta lite bilder i veckan och lägga upp.
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Här kommer lite mer bilder.
Det är inte så snyggt, men det man måste börja någonstans...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Stora bilder blev det...

Jag har två andra funderingar. Kan det vara så att det finns en oljetrycksreduceringsventil som jag måste motionera. Sitter det någon sådan på kojamotorn?

Läste i min Cooper Restoration Guide om att det fanns "positive crancase ventilation". Finns det olika lösningar på vevhusventilationen på olika versioner av A-series motorn? Typ en positiv och en negativ?

Hur som helst så verkar det som om jag ska göra ett par saker:
1) Kolla om det finns skvalpplåtar att sätta dit i ventilkåpan

2) Undersöka ifall det finns oljelock med ventilation och filter

3) Borra upp hålet i transmissionskåpan (hurstort ska det vara?)

Någon som har input?
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

har du kollat så du inte har vatten i oljan eller liknande?har du kompression i kylsystemet me?kollade du skicket på motorn innan du skruvade ihop den?kan ju va som så att blocket har spruckit mellan cylindrarna så den skickar ut kompressionen i vevhuset då spelar det nog ingen roll hur mkt du borrar i den,eller att den kan ha spruckit in i oljekanalerna från cylindrarna,då har du svaret där,jag jobbar nämligen som mekaniker heladagarna,visserligen med snäppet större motorer typ scania och vi hadde ett liknande problem för nån vecka sedan,då hadde ett foder gått sönder pga av att en kolvring gått av sen skrotat lite i cylindern,men som sagt va de e ju lite större motorer de,men så e min teori att det e en spricka nånstans så att du får komp i vevhuset,,,skriv ut va felet va när du hittar det kan ju va kul å veta,,,,,,sprickor brukar va jävligt svåra å se,,lycka till
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
Ola
Kontakt:

Inlägg av Ola »

en liten tanke bara , har du några hål i pet flaskerna ( i överkant då alltså)
känns annars som om du får dålig ventilation bara på grund av det.

/ Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Hmm, kanske ska plugga den ena ventilationen och sätta ett filter a la K&N på den andra. http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35463

Hittade en artikel med liknande problem
http://www.teglerizer.com/triumphstuff/ ... search.htm

Hittade en träff i Wizards bok kapitel 15.
http://www.aptfast.com/APT_Parts/Books/ ... 1_info.htm
Har inte boken, men ytterligare en anledning att köpa...

Att det skulle vara tryck ut i vevhuset känns fel (och framförallt jobbigt). Men å andra sidan så stod bilen ute i vinter... Med riktig otur så kan det ju vara tryck ut i vevhuset pga av någon spricka... Ska kolla så det inte är tryck i kylaren. Den går dock bra de korta sträckorna jag kört när han trycker ut en halvliter på ca 2 km... Dessutom så slirar den lite på kopplingen, precis som om den trycker ut olja till lamellen. Får borra upp den där hålet. Någon som kan säga hur stort det är i transmissionskåpan till en 1275:a?
jocke.carlsson

Har haft sirap i bena i 2 veckor nu så det har tagit en stund men här kommer bilder på hur jag gjort vevhusventilation för att fästa vid uttaget för bensinpump på baksidan av motorn samt mitt fina RC-2500 K&N Oljelock

Bild

Bild
Användarens profilbild
crippa75

Inlägg av crippa75 »

Intressant lösning. Kanske får jaga reda på ett ställe som säljer K&N filter. Var det detta filter du satte dit:
http://www.knfilters.com/search/product ... od=RC-2500

Vad har du för oljetryck Jocke? Mitt är lite för högt tycker jag. Visst borde den trycka ut mer olja med högre oljetryck?

Jag ringde till Jana och berättade om mitt problem i hopp om råd. Han sa att på de racemotorer han byggde hade han ett 1 tums hål i transmissionskåpan och att han ledde upp en 1 tums slang till ventilkåpan och sedan ledde en annan 1 tums slang till en behållare för att samla oljan ifall man trycker motorn. Han trodde att jag hade för högt vevhuskomp pga slitna kolvringar. Jag tycker dock inte att den ryker blårök så jag måste nog göra ett kompressionsprov. Någon som vet var jag kan göra det billigt i västerort i Stockholm?

Finns det någon annan som haft liknande problem?
jocke.carlsson

Vid körning har jag ca 5kg. Jag ska dra en slang från bensinpumpsuttaget samt en från ventilationen in i ventil kåpan sen ska jag sätta ett 50mm rör motsvarande de för oljelocket fast på andra sidan med skvalp skydd å sätta filtret på. OBS det är tajt mot huven på höjden , men det går ju att skära av flänsen lite på filtret. Ja det filtret är det jag har köptbeställde det genom mekonomen
Skriv svar