Luftning av koppling.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Cajsa

Luftning av koppling.

Inlägg av Cajsa »

Hej!

Jag har lite frågor och hoppas att nån av er kan hjälpa till med nåt tips.

Har hållt på att greja med kopplingen ett tag nu,har även renoverat kopplingscylindern och slavcylindern,men jag får inte den luftad ordentligt.
Och nu får jag knappt upp nåt tryck alls.

Är det något speciellt man ska tänka på när man luftar kopplingen? :roll:

Den rör ju på sej men inte tillräckligt mycket för att det ska kunna gå och lägga i en växel.
Har även försökt att ställa in kopplingen på olika sätt,men får ändå inte den att gå ut tillräckligt för att få i en växel.

Hoppas någon av er har något tips på hur man ska göra.

Mvh:Cajsa.
grozzny
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Hej,

Har du läst inlägget i en tidigare tråd om koppling (ganska nyligen) om hur man ställer in den?

Annars går man väl tillväga på samma sätt som med luftning av bromsar, öppna nippel (med slang monterad) be nån trycka ner pedalen långsamt och hålla den i nertryckt läge tills du har stängt nippeln. När du har stängt nippeln kan medhjälparen släppa upp kopplingen. Upprepa den här proceduren ett par gånger tills det verkar som om luften är ute. Glöm inte att se till att vätskenivån är bra hela tiden.

Så gjorde jag i alla fall.

/Anton
Cajsa

Inlägg av Cajsa »

Japp,den tråden om hur man ställer in kopplingen har jag läst,skrev ut sidan och fick hjälp att ställa in den exakt,men problemet är att slavcylindern inte trycker ut tillräckligt långt,den trycker typ ut 0-1 cm på sin höjd,mer är det inte.

Har hållt på att försöka lufta den,men man får inte ens upp nåt tryck i den längre,innan gick det att få lite tryck men inte nu längre.

Jag har fått hjälp av min Bror,Far och min pojkvän,och vad dom tror så är det att det läcker någonstans,men då är frågan vart? Hmmm.. :roll:

Någon som kanske vet vad detta beror på?
Användarens profilbild
kerguelair

flexibla bromsslangar

Inlägg av kerguelair »

dem där flexibla bromslangarna fram, tjaaa...dem kan se väldigt bra ut på utsidan men vara helt kass på insidan.... jag letade efter nån läcka i vecor...och så var det där felet log.

Osså är jag en varm anhängare av EezyBleed (frå Gunson Limited) , smidig grej som man kopplad till ett lätt överpumpat reservdäck 2,2 psi, och luftar hur lätt som helst.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Cajsa

Inlägg av Cajsa »

Jaså du hade samma problem fast du hade med bromsen istället för kopplingen eller?

Men kolla igenom och byta till ny slang och se om det fixar sej.
För den såg lite skum ut,typ 30 år gammal :shock:

Tack för tipset! :)
Ha det.
Användarens profilbild
johnson

Inlägg av johnson »

ja den slangen innan slavcylindern va kass för mej.. läckte inte men efter ett bra tag å många försök så såg ja bulan som hade växt på den.. en fin ballong där hehe
Användarens profilbild
kerguelair

koppling

Inlägg av kerguelair »

jag menade alla typer av flexibla slangar... Osså når det gäller kopplingen så fick jag aldrig bort luftfickorna förrän jag körde med 2 bars tryck i systemet. det är ju en massa böjar och svängar i rörerna där.

Kolla också att du inte har en glap i "clevis pin" den där lilla traktorbulten ovanför pedalinfästningen. Ganska hopplös att nå, fast med tålamod och små extremt långa fingrar så går det. Du känner på pedalen om det är glap innan det börjar hända nåt med stången till huvudcylindern.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Skriv svar