Får väl fylla på lite mer för kommande surfare då, sitter själv o går igenom gamla trådar efter svar så vi slipper dubletter.
Batteriet fungerar enbart som reservbank ifall generatorn inte pallar med, och som strömkälla när bilen är avstängd. Antal Ah som anges kan man kalla storleken på batteriet, 50 Ah är 50 ampere i en timme eller 25a i 2 timmar om man vill se det så.
Så för o veta om du har ström nog till bilen är det generatorn du ska titta på, ska du använda ljus eller ljud eller något annat mycket med avstängd bil då ska du se över batteribanken. Ju mer ju bättre helt enkelt...
Det finns ett annat värde på batterier med, kallas cca, det anger lite bättre hur snabbt batteriet ger ut ström, det finns mycket olika... Ett vanligt fritidsbatteri räcker mer än väl för "vanliga" användare, men som för mig som kommer pumpa en del stereo med avstängd bil får man titta närmare på vad man ska använda.
Ska man ha mycket o snabb ström får man ha ett snabbt batteri eller flera sammankopplade, behöver du mycket ström när du kör, byt generator...
Våra små bilar drar inte så många ampere, men ska man ha lite slutsteg o sånt så kan det snabbt skena iväg! Men om man tittar på vad det är för säkringar på steget/stegen så ser man hur mycket stegen drar som mest! Lägg bara ihop alla säkringar så har du max där, om du halverar den siffran så får du nog det du behöver överlag, har du större behov än så är du nog redan såpass insatt så du inte behöver läsa detta...
Hoppas jag kunnat hjälpa någon med detta! Annars får jag be om ursäkt för att jag dragit upp en gammal tråd.