Avställning
Avställning
NU när vintern börjar närma sig med stormsteg så är det en tung fråga som gör sig påmind : Är det bättre att göra service på bilen före eller efter man ställer av den för vintern? och är det något ytterligare som man bör göra på bilen som man inte tänker på före avställning ?
Senast redigerad av mickef den 24 augusti 2006 kl. 08:41, redigerad totalt 2 gång.
- kerguelair
Vinterförvaring
Service skall göras innan. helt klart bättre för att när du kör med din motor så bildas det ju massa skräp som sen åker runt i oljan. Skräpet flänger sen runt i motorn när du kör, står motorn stilla en längre tid (läs en vinter) så sjunker allt skräp till botten och med lite otur så stelnar det där och vill inte alls vara som små korn längre utan snarare som stora sotbitar, denna kaka ligger kvar i sumpen när du häller ut den gamla oljan fram på vårkanten. När en kaka med ihopbakad skit sen lossnar när du kört ett tag så är det obra. Nä, varmkör, ut med den gamla oljan å sen i med ny, tanka fullt och så blir allt jättebra när du tar ut bilen igen till våren.
Plocka av en batteripol är väl egentligen ingen större mening med om inte bilen drar tjuvström, däremot är underhållsladding bra att sätta på bilen. Då blir batteriet på gott humör.
Plocka av en batteripol är väl egentligen ingen större mening med om inte bilen drar tjuvström, däremot är underhållsladding bra att sätta på bilen. Då blir batteriet på gott humör.
Tjenare, lånar tråden vidare litegrann!
Har hört en del om oljor, många tycker visst att det är mycket bättre med nån speciell olja som knappt går o få tag på om jag förstått det rätt. Stämmer det o var kan man isåfall få tag på den eller finns det nån vanlig olja som funkar? Hur mycket ska det vara i motorn förresten, jag har en 998 cc. O vilket filter ska man ha?
Har hört en del om oljor, många tycker visst att det är mycket bättre med nån speciell olja som knappt går o få tag på om jag förstått det rätt. Stämmer det o var kan man isåfall få tag på den eller finns det nån vanlig olja som funkar? Hur mycket ska det vara i motorn förresten, jag har en 998 cc. O vilket filter ska man ha?