här kommer lite uppdateringar på vad som har hänt som kanske vet från en tråd på mekanik, så hade någon(mscs ordförande för 10-15 års sen) vänt axiallagerna fel i motorn så blocket och veven blev förstörd och så hade 2 vevstakar sprickor i sig och så hade kompressionsringen på en kolv gått sönder. så jag köpt lite nya delar först så köpte jag en mg1100 motorn med automartåda utan topp för att använda veven, så den har jag plockat isär och veven såg bra ut. sen var jag och köpte ett mg1100 block som var nyborrat 040 med kolvar samt en del ny lager hos den lokale engelsk bilentusiasten. sen var jag och köpte bultar och nya ramlager hos british motor. och så har jag beställt en kamaxel från swiftune som jag väntar på.
här är en bild på delarna jag köpt:
och så har jag slipat och spacklat en del på bilen, samt satt fast buren ordentligt och monterat skärmbreddarna. här är lite bilder på bilen.
mer bilder finns på min hemsida./marcus
jag fick hem paket från swiftune idag och den innehöll min nya kamaxel så nu är det bara att åka enebybergsmotor och få kamaxel lagrerna monterade sen kan jag plocka ihop motorn.
och så har jag provmonterat en av min nya stolar i bilen.
Med det där gamla universalunderredet kommer stolen väldigt högt upp. Jag har svetsat fast två vinkeljärn i bakkant på balken som stolarna sitter fast i. Vinkeljärnen har var sin M8 mutter fastsvetsad som passar i ett uppborrat hål i balken. Med denna konstruktion så kan man få framkanten på stolen betydligt lägre och samtidigt få upp ryggstödet så att det blir bekväm sittställning och rumpan hamnar där den ska, så nära golvet som möjligt. Kan ta bild på det om någon är intresserad.
ja lägg gärna in en bild och så undrar jag om det går att fälla fram stolen när man sätter bakom balken, så man inte behöver byta stol varje besiktning, samt hur blir det med plats för den som sitter bak./marcus
Jag har satt vinkeljärn som jag fick med mina sport stolar på framkanten av balken och det funakr fint då jag ahr väldigt långa ben...
Satt fast vinkeljärnen i ett av de hål som är till orginalfästena och sen borrat ett extra hål till de andra.
Kan ta bild på det me om du vill....
Så här ser det ut. Plattjärnet är svetsat i balken och har en mutter fastsvetsad på undersidan.
På andra bilden syns hur lågt jag fått ner stolen och kan ändå sitta med bekväm rygglutning.
Jag vill ha en mycket upprätt position när jag kör. Ligger gör jag i min säng.