Sida 1 av 1

Rostproblem ???

Postat: 16 november 2006 kl. 00:47
av carbs
När jag grävde fram min andra hundkoja ur den lada där den stått förvarad alldeles för länge, så upptäckte jag till min förtvivlan att rosten hade härjat lite väl mycket. :?

Är det någon som har ett bra tips på ett universalmedel som fixar dessa små problem?
Bild
Vänster sida som är bäst.
Bild
Höger sida något sämre.
Bild
Genomrostad även i taket.
Bild
Var tog golvet vägen?

Jag har bestämt mig för att denna koja är bortom all räddning. De delar som blir över kommer troligen att hamna på "Delar säljes" tids nog. Är det någon som vet vad bilskroten vill ha för att utfärda ett skrotningsintyg så att jag kan få ut skrotningspremien? Kan jag komma med resterna på en släpkärra och ändå få ett intyg utfärdat?

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik

Postat: 16 november 2006 kl. 01:10
av Helipop
universalmedlet är tålamod, svets, plåt, svetstänger och vinkelslip.. :)

Postat: 16 november 2006 kl. 01:32
av 1275GTclubman
ring till skroten o kolla...

Postat: 16 november 2006 kl. 01:33
av Helipop
Barkborrar?

Re: Rostproblem ???

Postat: 16 november 2006 kl. 08:43
av minitokig
carbs skrev: Är det någon som vet vad bilskroten vill ha för att utfärda ett skrotningsintyg så att jag kan få ut skrotningspremien? Kan jag komma med resterna på en släpkärra och ändå få ett intyg utfärdat?

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Du bör nog kolla med skroten innan du slänger alltför mycket av karossen.
En del vill ha hela karossen, andra större delen av karossen och sedan har jag hört om folksom har kompisar som jobbar på skrotar som har skrivit ut skrotintyg utan att kaross är inlämnad......

Re: Rostproblem ???

Postat: 16 november 2006 kl. 08:50
av minitokig
carbs skrev: Är det någon som har ett bra tips på ett universalmedel som fixar dessa små problem?
Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Jag har ett tips på fix:

Bild

Finns hos British Motor Heritage Limited:
http://www.bmh-ltd.com/

Sparar många timmar i garaget....kostar väl en del men, men..
Tomt skal utan dörrar och huvar: £2650.00


8)

Postat: 16 november 2006 kl. 09:39
av carbs
Tack för tipsen, men eftersom jag har en annan koja som är nyss gått igenom bilprovningen med några "värt att veta" så är jag inte utan koja. Saknar dessutom min allra första bil, en silverfärgad countryman årsmodell 1961, tyvärr vet jag att den inte längre existerar.
Det käns inte riktigt rimligt att lägga ner så mycket pengar som en ny kaross kostar, det finns ju viss risk att delar av det mekaniska matchar hur resten av bilen ser ut :wink:
Jag har dessutom några andra engelska projekt att lägga tid och pengar på.
Skall kolla med skroten vad de kräver för att skriva ut ett skrotningsintyg.
När jag släpat fram objektet ur ladan passade jag på att åka till returpunkten med en del bortplockade delar som jag redan hade inhandlat nya bitar till, skärmar, frontplåt och lite mer småsaker. Vid besöket på bilprovningen med andra kojan slår det mig plötsligt att chassinummer och liknande sitter just på frontplåten som jag nyss har slängt på returpunkten. Inte så smart gjort precis. Det blir ett återbesök och efter lite letande i containern för metallskrot lyckas jag hitta min frontplåt och rädda plåtbiten med chassinummer, det låg under resterna av en madrass med spiralbotten :oops:
Tur att man gläder gubbarna på returpunkten som fick något att garva åt.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik

Postat: 16 november 2006 kl. 12:23
av minitokig
carbs skrev:När jag släpat fram objektet ur ladan passade jag på att åka till returpunkten med en del bortplockade delar som jag redan hade inhandlat nya bitar till, skärmar, frontplåt och lite mer småsaker. Vid besöket på bilprovningen med andra kojan slår det mig plötsligt att chassinummer och liknande sitter just på frontplåten som jag nyss har slängt på returpunkten. Inte så smart gjort precis. Det blir ett återbesök och efter lite letande i containern för metallskrot lyckas jag hitta min frontplåt och rädda plåtbiten med chassinummer, det låg under resterna av en madrass med spiralbotten :oops:
Tur att man gläder gubbarna på returpunkten som fick något att garva åt.

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik

:lol: :lol: :lol:

Tur att man inte är ensam om att göra saker som roar andra !



8)

Re: Rostproblem ???

Postat: 16 november 2006 kl. 23:36
av rug
minitokig skrev:
carbs skrev: Är det någon som har ett bra tips på ett universalmedel som fixar dessa små problem?
Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Jag har ett tips på fix:

Bild

Finns hos British Motor Heritage Limited:
http://www.bmh-ltd.com/

Sparar många timmar i garaget....kostar väl en del men, men..
Tomt skal utan dörrar och huvar: £2650.00


8)
35.000 kr plus frakt! Det är ändå ganska dyrt ;)

/Calle

Re: Rostproblem ???

Postat: 16 november 2006 kl. 23:46
av minitokig
rug skrev:
35.000 kr plus frakt! Det är ändå ganska dyrt ;)

/Calle
Frakt?
man åker väl dit med sin rostiga koja, köper karossen och åker in på en Kwikfit-verkstad och kör sedan hem igen med en fräsch kaross!

Eller ? :?

:lol: