Bästa möjliga väghållning??
Bästa möjliga väghållning??
Hallå!
Jag är ganska ny på detta med Mini, köpte min för ca 1mån sedan håller på att rostlaga för tillfället. Det är tänkt att detta ska bli min lilla lekbil köra lite bana men även köra ifrån lite honda vtec på 402m kanske.....
Nu till min fråga, jag vill ha bästa möjliga väghållning i den o det är ju en djungel därute, min bil är en -79 med original fjädring.
Ge mig lite tips bolla ideer, o det massor! klart jag inte vill ge fleratiotusentals kr för detta men som sagt kom med ideer, o gärna vad jag måste bygga om för att göra det.
Tack på förhand!
Mvh Micke
Jag är ganska ny på detta med Mini, köpte min för ca 1mån sedan håller på att rostlaga för tillfället. Det är tänkt att detta ska bli min lilla lekbil köra lite bana men även köra ifrån lite honda vtec på 402m kanske.....
Nu till min fråga, jag vill ha bästa möjliga väghållning i den o det är ju en djungel därute, min bil är en -79 med original fjädring.
Ge mig lite tips bolla ideer, o det massor! klart jag inte vill ge fleratiotusentals kr för detta men som sagt kom med ideer, o gärna vad jag måste bygga om för att göra det.
Tack på förhand!
Mvh Micke
Mitt project: http://www.garaget.org/gottisen
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Tänkte såhär, hårdare bussningar och ett coilocerkit så man kan ställa höjden på den också. Men då fösvinner det staget med gummibälgen på helt iom attt jag byter till dämpare och fjädrar eller? passar detta direkt på den ramen jag har på min -79?pickupkalle skrev:du har redan en gokart,sänk den lite till å montera justerbara dämpare
Mvh Micke
Mitt project: http://www.garaget.org/gottisen
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
Ok men varför köper man coilovers när det finns High Lows då?johan_palm skrev:finns High Lows som du ställer höjden med. Sen som pickup kalle säger justerbara dämpare...
jag har min på det mjukaste nu och den är jävligt stum ändå...
samt att jag har vanliga bussningar och den är sjukt hård så...
Mvh Micke
Mitt project: http://www.garaget.org/gottisen
med coilovers kan du ju slippa bakvagnen och därmed lätta bilen tex. high lows är ju bara en ersättning till trumpeterna där man kan ställa hur mycket sving bakvagnen kan ha, höjd osv. precis som du kan med coilovers med, men där kan du som sagt slippa hela bakvagnen om du ersätter med fästen för hjuluphägningen.
eller har jag fel?
eller har jag fel?
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Vad har han satt på för aluminium här då? vad ska detta vara bra för?
http://62.101.36.209/rejsa/rejsa/userim ... 3-01-1.jpg
Många frågor blir det men det blir säkert bra när det är färdigt
Mvh Micke
http://62.101.36.209/rejsa/rejsa/userim ... 3-01-1.jpg
Många frågor blir det men det blir säkert bra när det är färdigt

Mvh Micke
Mitt project: http://www.garaget.org/gottisen
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
nej du behöver inte regga om den..... sen så om jag inte minns fel så blir det bättre väghållning med highlows än med coilovers,coilovers gör att fjädringen blir mer lik en "vuxen"bil alltså,med coilovers blir det mjukare fjädring=sämre väghållning men man kan ju ha delad uppfattning om det
Bilar utan Turbo suger........
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Vart plaseras dessa HiLows? Ska man ha kvar gummibälgsfjädringen eller försvinner den?
Nu har jag fatta att man bygger om om man byter till coilovers, men vad måste man göra om man sätter på hårdare dämpare och HighLows.
Mvh Micke
Nu har jag fatta att man bygger om om man byter till coilovers, men vad måste man göra om man sätter på hårdare dämpare och HighLows.
Mvh Micke
Mitt project: http://www.garaget.org/gottisen
alltså highlows är bara en justerbar gängad stång som du ersätter "trumpeterna" i bakvagnen med, alltså så har du kvar gummiklumpen. så skilldnaden är egentligen bara att du precis som namnet anger kan ställa höjden på när bakramens sving ska börja ta emot på gummit. alltså ställer du bakändens höjd med dom helt enkelt. Ju längre stag du har, ju längre fjädringslängd men oxå högre bil, och med kortare stag så får du en lägre bil och en stelare fjädring.
Och för att byta så är det väl bara att plocka bort trumpeterna och gummit, sen sätta in highlowsen och justera dom så att dom tar lika, sen är det färdigt. Är nog ingen stor operation. Och dämparna är lätt åtkomliga med bakom hjulen.
Och för att byta så är det väl bara att plocka bort trumpeterna och gummit, sen sätta in highlowsen och justera dom så att dom tar lika, sen är det färdigt. Är nog ingen stor operation. Och dämparna är lätt åtkomliga med bakom hjulen.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak