McPherson-ben ombyggnad, inget för orginalnissar

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Jimbo
Kontakt:

McPherson-ben ombyggnad, inget för orginalnissar

Inlägg av Jimbo »

Hej!

Jag har sett att folk (utomlands bara än så länge) när dom konverterar motorer sätter i fjäderben från andra bilar som bilden nedan...

Bild

Anta att man skulle vilja göra detta, hur hittar man rätt fjäderben för de första!? några tips på bilar som har lämpliga?

Den stora frågan jag ställde mig var hur hittar man ett par ben som är anpassade för rätt vikter, hundkojan är juh extremt lätt.

Den andra frågan som dök upp, hur hittar man rätt vinklar, ska man använda orginalvinklarna från donatorbilen?

Sen den tredje frågan jag funderade på var om ni tror väghållningen på hundkojan blir bättre av detta, är alltså inte ute efter komfort.

Hjälp mig gärna och resonera lite här, vill ha tips från sånna som kan men åsikter är också välkomna 8)
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

den skulle nog bli bättre som rallybil då den tar gropar och gupp bättre men inte på asfalt för då tror jag den inte blir lika stabil och kränger mer i kurvor./marcus
Användarens profilbild
Peder

Inlägg av Peder »

jag tror att en någorlunda original koja kör bäst på gummifjädringen, men
den på bilden kanske höll på att byggas om med nått större, typ V8?

I såna fall kanske man vill sätta i så pass stora fjädrar som på bilden, för
att slippa köra omkring med växellådan i asfalten och rumpan i vädret.

Killen på bilden har ju f.ö. bytt ut hela upphängningen, inte bara fjädringen.
Verkar ganska brutalt. Men som föregående talare sa, man kanske har nått
att vinna om man ska köra rally, men knappast på asfalt. Andra fördelar kan ju vara att nyare grejer typ lager och bromsar och sånt håller lite bättre om man kör hårt, särskilt om de är designade för en tyngre bil ursprungligen. Måste vara skitsvårt att få alla geometrier rätt, dock.
Skriv svar