SU renovering?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
palman

SU renovering?

Inlägg av palman »

Goddagens!

Jo fick ett ryck och plockade ner mina förgasare idag för kojjan har gått lite halvskumt hela tiden. så jag har några frågor.

Vilka delar bör man bytta ut? hur kollar man om förgasaren är frisk? Ska där inte ligga en tätning mellan själva "locket"(det stora silvriga med den svarta pluggen i) och resten av förgasaren?

finns där repsatser o köpa?

mvh
Användarens profilbild
1275GTclubman

Inlägg av 1275GTclubman »

jo då repsatser finns hos jana tror jag..även biltema..lr feltema om man så vill;)
Anders Bohman

Inlägg av Anders Bohman »

Ett kanonsätt att kolla förgasarna är om de är täta i spjällaxlarna (en av de rörliga delar som slits). Ha bilen på tomgång, spruta startgas vid spjällaxlarna och då får INTE tomgången höjas.

Anders B
palman

Inlägg av palman »

oh låter fint det.

Men finns där inget som man bör kolla efter medans dom är isärplockade? dom var fyllda med skit o mög.

E där nån som vet grundinställningen? tror att dom har gått för fet så det stänker om det!
carbs
Kontakt:

Inlägg av carbs »

Kolla spjällaxlarna för glapp, är det slut så får du aldrig en bra inställning över hela förgasarregistret. Övriga delar på förgasare som är förbrukningsvaror: Flottörventiler, bränslenål och munstycke.

Det skall INTE sitta någon tätning mellan vakuumklockan och förgasarhuset, jag har sett exempel på detta och där lyckades man förstöra vakuumklockan genom att dra fast skruvarna så hårt att fästöronen böjdes neråt.

Grundinställningen på SU är att skruva upp justermuttern fär munstycket så att det ligger i nivå med "bryggan" i förgasarhuset och därefter sänka det med två varv på justermuttern. Bränslenålen skall sitta monterad med fästets undre del i samma plan som kolvens undersida, (det går att skjuta in nålen längre men då får du för fet blandning).

Reservdelar till SU finns hos de flesta firmor som säljer koja-delar. Biltema har inga satser till koja-förgasare.

Hälsningar

Gunnar Eriksson
Förgasarteknik (säljer också reservdelar)
palman

Inlägg av palman »

Låter fint det carbs.

Du vet kanske om dessa förgasare jag har är för små lr är lagom.

Dom heter AUD69R och AUD69L.

Motorn är en 1275:a uppborrad till 1300. sen trimkam,sportavgassystem och extractor grenrör. sporttändning, portad och större ventiler i toppen. sen lite annars mojjs.

så vad säger du?
Skriv svar