Motorinfo
Motorinfo
Min nya 1300 motor har ingen stansad plåt med motornr på. Kan man få ut någonting av de gjutna siffrorna på baksidan? Det står 12G1279 ingjutet. Slänger med några bilder om det kan vara till någon hjälp...
Motorn
Motorn2
Har även ett block med beteckningen 12H/298F/58504
Blocket
Blocket2
Det blocket är stålfodrat. Kan det passa rakt av till den andra motorn? Passar det ihop med en 12G940 topp? Passar vevaxeln i detta blocket?
Motorn
Motorn2
Har även ett block med beteckningen 12H/298F/58504
Blocket
Blocket2
Det blocket är stålfodrat. Kan det passa rakt av till den andra motorn? Passar det ihop med en 12G940 topp? Passar vevaxeln i detta blocket?
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Motorn på de första bilderna kommer antagligen från en Vanden Plas Princess 1300.
Om du tittar på plåten vid kamdrivningen så har den fästen för motorfästena.
Vidare så har diffhuset inte bulthålen för stocken neråt som på kojan utan åt sidorna. Mellan diffhuset och stocken ska det sitta ett mellanlägg.
Att jag tror det är en VP beror på att du har en backljuskontakt på framsidan av växellådan. Jag tror inte att någon annan modell av ADO16 hade backljus original. Växellådan är förresten en 4-synk.
Angående motor nummer två. Om det är ventilkåpan och kylaren som ligger bredvid som hör till blocket så är det enligt kylaren en ADO16, alltså 1300-modellen, och enligt ventilkåpan har blocket inte de två extra bultarna till toppen vilket gör det till en 55-hästarsmotor som suttit i en Austin, Morris eller MG mkI.
Med de två extra bultarna så hade det varit en MG mkII, Austin/Morris GT Vanden Plas eller, tror jag, Riley eller Wolseley. Och då har motorn 69 vilda kusar.
Nu har jag tyvärr bara reservdelskatalogen AKD 5107 och där ingår inte motorns detaljer eller uttydning av motornumren, det står i katalog AKD 5103. Vill du väldigt gärna veta exakt vad blocket suttit i kan jag ta reda på det åt dig genom ett litet telefonsamtal.
Om du tittar på plåten vid kamdrivningen så har den fästen för motorfästena.
Vidare så har diffhuset inte bulthålen för stocken neråt som på kojan utan åt sidorna. Mellan diffhuset och stocken ska det sitta ett mellanlägg.
Att jag tror det är en VP beror på att du har en backljuskontakt på framsidan av växellådan. Jag tror inte att någon annan modell av ADO16 hade backljus original. Växellådan är förresten en 4-synk.
Angående motor nummer två. Om det är ventilkåpan och kylaren som ligger bredvid som hör till blocket så är det enligt kylaren en ADO16, alltså 1300-modellen, och enligt ventilkåpan har blocket inte de två extra bultarna till toppen vilket gör det till en 55-hästarsmotor som suttit i en Austin, Morris eller MG mkI.
Med de två extra bultarna så hade det varit en MG mkII, Austin/Morris GT Vanden Plas eller, tror jag, Riley eller Wolseley. Och då har motorn 69 vilda kusar.
Nu har jag tyvärr bara reservdelskatalogen AKD 5107 och där ingår inte motorns detaljer eller uttydning av motornumren, det står i katalog AKD 5103. Vill du väldigt gärna veta exakt vad blocket suttit i kan jag ta reda på det åt dig genom ett litet telefonsamtal.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Mycket intressant detta! Jag satt och funderade på vad det var för kontakt på växellådan... Vad betyder det att lådan är 4 synkad? Skulle det räcka att jag tar diffhus och innehåll från min 1000 motor och monterar på denna växellåda för att den ska passa?
Nja, helt säker är jag inte att kylare och ventilkåpa hör till motor 2. Han som jag köpte grejerna av hade en ganska lång historia med mekande av 1300. Ventilkåpan tog han bara en i högen och kylaren satt på motor 1, men han sa att den nog var ditsatt i efterhand.
Hade du koll på vilken prestanda det var på motor 1? Om det inte är för mycket besvär är jag mycket intresserad av vad motor 2 är för något.Fler bilder på motor 1
Nja, helt säker är jag inte att kylare och ventilkåpa hör till motor 2. Han som jag köpte grejerna av hade en ganska lång historia med mekande av 1300. Ventilkåpan tog han bara en i högen och kylaren satt på motor 1, men han sa att den nog var ditsatt i efterhand.
Hade du koll på vilken prestanda det var på motor 1? Om det inte är för mycket besvär är jag mycket intresserad av vad motor 2 är för något.Fler bilder på motor 1
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Motor 1 har ju hålen för de två extra bultarna till toppen, så det är med största sannolikhet en MG 1300 mkII med eftermonterad backljuskontakt. VP 1300 såldes inte vad jag vet i Sverige. Men det gjorde iof inte Austin 1300 GT heller, och likväl har jag en sådan motor i garaget.
Prestandan är 69 hästar och hög kompression. Jämför kolvens skålning mellan de två motorerna så ska den här motorns kolvar ha en betydligt grundare skål. Har du tur sitter det fina vevstakar i den också med bättre material än standard. Då ska de ha en liten ribba i gjutningen ungefär mitt på staken.
Nej det man bör inte byta diffhus mellan växellådor då de är tillverkade ihop med varandra. Det kan bli fel toleranser i hålen för lagren.
4-synk betyder att ettan också är synkroniserad. Tidiga lådor hade osynkad etta.
Prestandan är 69 hästar och hög kompression. Jämför kolvens skålning mellan de två motorerna så ska den här motorns kolvar ha en betydligt grundare skål. Har du tur sitter det fina vevstakar i den också med bättre material än standard. Då ska de ha en liten ribba i gjutningen ungefär mitt på staken.
Nej det man bör inte byta diffhus mellan växellådor då de är tillverkade ihop med varandra. Det kan bli fel toleranser i hålen för lagren.
4-synk betyder att ettan också är synkroniserad. Tidiga lådor hade osynkad etta.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Men det låter ju kanon! Det andra blockets vevstakar är precis som du säger mer urskålade.
Då går det alltså inte att använda den här lådan i minin? Men kan jag byta hela växellådan rakt av från min 1000 motor?
Bild på min 1000 motor
En bild till på 1000 motorn
Då går det alltså inte att använda den här lådan i minin? Men kan jag byta hela växellådan rakt av från min 1000 motor?
Bild på min 1000 motor
En bild till på 1000 motorn
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Det går ju att använda en ADO16-låda i en koja, men då måste du ha rätt sorts stock också och göra om fästet i bakkant på stocken.
Ja, det går att använda 1000-motorns låda till en 1275-motor. Du har ju en fyrsynk-låda till din bil.
Det som inte går är att ta en tidig tre-synklåda från en 1000-motor och lägga på en 1275a. Vevstakarna tar i i växellådshuset.
Fråga mig hur jag vet.
Ja, det går att använda 1000-motorns låda till en 1275-motor. Du har ju en fyrsynk-låda till din bil.
Det som inte går är att ta en tidig tre-synklåda från en 1000-motor och lägga på en 1275a. Vevstakarna tar i i växellådshuset.
Fråga mig hur jag vet.

/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Det låter som att du har fått reda på det den hårda vägen
Men vilken utväxlning är bäst att ha, det blir väl bättre om jag tar lådan från 1000 motorn som är gjord för 10" hjul. Lådan som sitter på 1300 motorn är väl gjord för 12" eller 13".
Men det kanske är en smaksak. Jag har iofs inte stocken till 1300 motorn, så det kan ju göra valet enklare...

Men vilken utväxlning är bäst att ha, det blir väl bättre om jag tar lådan från 1000 motorn som är gjord för 10" hjul. Lådan som sitter på 1300 motorn är väl gjord för 12" eller 13".
Men det kanske är en smaksak. Jag har iofs inte stocken till 1300 motorn, så det kan ju göra valet enklare...
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Senare ADO16 med 1300 hade väl 3,44:1, precis som kojorna.
Om du får tag på en, så skulle jag välja 90-talsslutväxel på 2,76:1. Det gör mycket att få ner varvet när man ska iväg på träffar och sånt och ska åka ett par timmar.
Jag har ju åkt en del långkörning med koja och man brukar vara ganska lomhörd när man kommer fram.
Om du får tag på en, så skulle jag välja 90-talsslutväxel på 2,76:1. Det gör mycket att få ner varvet när man ska iväg på träffar och sånt och ska åka ett par timmar.
Jag har ju åkt en del långkörning med koja och man brukar vara ganska lomhörd när man kommer fram.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Vad ska man ha för oljepump till den här MG 1300 MkII motorn? Funkar denna ?
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=32665
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=32665
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Nej, den passar inte. Du ska ha en med "star drive".
Slot drive är för A-plus motorer, och de kom 1984 har jag för mig.
Star drive är för 1275 före A-plus.
Pin drive är för 850 och 998 före A-plus, har jag för mig.
Den du ska ha är den här: http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34203
Slot drive är för A-plus motorer, och de kom 1984 har jag för mig.
Star drive är för 1275 före A-plus.
Pin drive är för 850 och 998 före A-plus, har jag för mig.
Den du ska ha är den här: http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34203
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Men den du förslår är också slot drive, är det kanske den här du menar?
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34416
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34416
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås