Nytt problem
Nytt problem
Hej igen köra kojje vänner!
Jo, fick igång kojjan. går så jäkla fint efter att jag skruvat lite på soppa skruvarna.
MEN
När man stannar och låter den stå lite så vill han bli lite svårstartad. han går igång direkt men han vill hacka och ha msig i början. får man bara upp lite varv så går han som en dröm till slut igen. detta tar ca 15-20 sekunder.
Är det ett känt fel? för mycket/lite soppa? stiften blir lite små sotiga men det kan bero på att jag inte har kört den på väg än,så den har inte få gå riktigt varm som den ska.
tacksam för svar
Jo, fick igång kojjan. går så jäkla fint efter att jag skruvat lite på soppa skruvarna.
MEN
När man stannar och låter den stå lite så vill han bli lite svårstartad. han går igång direkt men han vill hacka och ha msig i början. får man bara upp lite varv så går han som en dröm till slut igen. detta tar ca 15-20 sekunder.
Är det ett känt fel? för mycket/lite soppa? stiften blir lite små sotiga men det kan bero på att jag inte har kört den på väg än,så den har inte få gå riktigt varm som den ska.
tacksam för svar
ånglås!
typ soppan förångas av värmen från grenröret lägger sig som en kork så det kommer inte in nån luft... motorn beter sig som den får för mycket... ett ganska vanligt fenomen... på saab v4 tex så fick man sätta en bakelitplatta på 5 mm mellan förgasare å insug för å komma från det!

mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Låter helt ologiskt, motorn suger ju som fan genom insuget så det krävs nog med än lite ångdimma för att stoppa luftflödet. Låter med som för rik blandning punkt.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
lovar att det blir rik blandning när det blir ånglås...
har exakt samma fel på min 1380 så jag vet iaf att det är det på min... enda som hjälper då på min är full gas så man får ut det sen efter en 20-30 sek med ovanstående gång "hoppar å bluddlar å hackar" så går den bra...
har exakt samma fel på min 1380 så jag vet iaf att det är det på min... enda som hjälper då på min är full gas så man får ut det sen efter en 20-30 sek med ovanstående gång "hoppar å bluddlar å hackar" så går den bra...
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Att ställa in förgasarna är inget större problem. Har du inte rört tomgångsskruvarna och inte heller skruvat på länkaget mellan förgasarna eller lossat på någon eller båda förgasarna så ska de vara synkade och bra.
Se först till att munstycksmuttrarna är justerade lika. Skruva in och räkna antalet kanter på muttern som du vrider och vrid ut lika långt igen.
Nu ska du bara få motorn att gå på tomgång. med motorn igång så får du helt enkelt justera de båda tomgångsskruvarna lika mycket så att du har någon form av tomgång. Hur hög spelar ingen större roll, bara den inte är över 1500-2000 rpm.
Leta nu upp de små fjäderbelastade pinnarna på undersidan av förgasarna. Med dessa lyfter man på trotteln cirka 1-2 mm. Gör detta på en förgasare i taget.
Om motorn dör så är blandningen för snål, skruva medurs på båda muttrarna en kant. Starta och lyft på pinnen mellan varje justering.
Om motorn ökar i varv så är blandningen för fet, skruva moturs på båda muttrarna en kant. Starta och lyft på pinnen mellan varje justering.
När blandningen är korrekt så ändras varvtalet inte eller möjligtvis ökar lite, lite.
Kom ihåg att bara justera en kant på muttrarna åt gången då de är känsliga.
OBS!!! Editerat håll på mutter vid justering av blandningen.
Och det med tändningen. Tar vacuumklockan i så ta och vrid fördelaren 90 grader medurs och flytta tändkablarna 1 steg moturs.
Se först till att munstycksmuttrarna är justerade lika. Skruva in och räkna antalet kanter på muttern som du vrider och vrid ut lika långt igen.
Nu ska du bara få motorn att gå på tomgång. med motorn igång så får du helt enkelt justera de båda tomgångsskruvarna lika mycket så att du har någon form av tomgång. Hur hög spelar ingen större roll, bara den inte är över 1500-2000 rpm.
Leta nu upp de små fjäderbelastade pinnarna på undersidan av förgasarna. Med dessa lyfter man på trotteln cirka 1-2 mm. Gör detta på en förgasare i taget.
Om motorn dör så är blandningen för snål, skruva medurs på båda muttrarna en kant. Starta och lyft på pinnen mellan varje justering.
Om motorn ökar i varv så är blandningen för fet, skruva moturs på båda muttrarna en kant. Starta och lyft på pinnen mellan varje justering.
När blandningen är korrekt så ändras varvtalet inte eller möjligtvis ökar lite, lite.
Kom ihåg att bara justera en kant på muttrarna åt gången då de är känsliga.
OBS!!! Editerat håll på mutter vid justering av blandningen.
Och det med tändningen. Tar vacuumklockan i så ta och vrid fördelaren 90 grader medurs och flytta tändkablarna 1 steg moturs.

/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Ohh tackar snailspeed.
Har inte rört länkaget men tomgångsskruvarna har jag pillat på.
men ska testa det du sa nu och se om det bli bättre.
Sen har jag ingen vakumklocka, tändfördelaren kommer från en austin marina. men snurrar jag den för mycket åt vänster så tar den i oljetrycksgivaren.
tack för svaret
Har inte rört länkaget men tomgångsskruvarna har jag pillat på.
men ska testa det du sa nu och se om det bli bättre.
Sen har jag ingen vakumklocka, tändfördelaren kommer från en austin marina. men snurrar jag den för mycket åt vänster så tar den i oljetrycksgivaren.
tack för svaret
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
När motorn börjar gå renare så sänk tomgången så den hamnar runt 1000 rpm och finjustera därifrån.
För att synka förgasarnas tomgångsskruvar så kan du, om du inte har en klocka för ändamålet, ta en slangstump som du trycker ner i insuget på förgasaren. 2-3 cm räcker. Andra änden på slangen håller du till örat och lyssnar på frekvensen på insugsljudet. Justera tomgångsskruvarna så att det låter likadant i båda förgasarna på samma punkt i insuget, med lika mycket slang ner i förgasaren.
Jodå, det fungerar utmärkt. Jag lovar.
För att synka förgasarnas tomgångsskruvar så kan du, om du inte har en klocka för ändamålet, ta en slangstump som du trycker ner i insuget på förgasaren. 2-3 cm räcker. Andra änden på slangen håller du till örat och lyssnar på frekvensen på insugsljudet. Justera tomgångsskruvarna så att det låter likadant i båda förgasarna på samma punkt i insuget, med lika mycket slang ner i förgasaren.
Jodå, det fungerar utmärkt. Jag lovar.

/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Lyft pinnen på en förgasare och justera på båda. När förgasaren du justerar på är rätt justerad så kollar du på den andra så att det är bra på den också. Stämmer det inte så kolla med "slangen i örat" med lite gaspådrag om ljuden är likadana från förgasarna.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2