Nytt problem

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
palman

Nytt problem

Inlägg av palman »

Hej igen köra kojje vänner!

Jo, fick igång kojjan. går så jäkla fint efter att jag skruvat lite på soppa skruvarna.

MEN

När man stannar och låter den stå lite så vill han bli lite svårstartad. han går igång direkt men han vill hacka och ha msig i början. får man bara upp lite varv så går han som en dröm till slut igen. detta tar ca 15-20 sekunder.

Är det ett känt fel? för mycket/lite soppa? stiften blir lite små sotiga men det kan bero på att jag inte har kört den på väg än,så den har inte få gå riktigt varm som den ska.

tacksam för svar
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

låter som den blir sur, lite för mycker suppé =)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
_clubman_

Inlägg av _clubman_ »

ånglås i insug å förknasare tycker jag det låter som....
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
palman

Inlägg av palman »

_clubman_ skrev:ånglås i insug å förknasare tycker jag det låter som....

öhmm vad för nåt?
Användarens profilbild
_clubman_

Inlägg av _clubman_ »

ånglås! :D typ soppan förångas av värmen från grenröret lägger sig som en kork så det kommer inte in nån luft... motorn beter sig som den får för mycket... ett ganska vanligt fenomen... på saab v4 tex så fick man sätta en bakelitplatta på 5 mm mellan förgasare å insug för å komma från det!
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Låter helt ologiskt, motorn suger ju som fan genom insuget så det krävs nog med än lite ångdimma för att stoppa luftflödet. Låter med som för rik blandning punkt.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
_clubman_

Inlägg av _clubman_ »

lovar att det blir rik blandning när det blir ånglås...

har exakt samma fel på min 1380 så jag vet iaf att det är det på min... enda som hjälper då på min är full gas så man får ut det sen efter en 20-30 sek med ovanstående gång "hoppar å bluddlar å hackar" så går den bra...
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

för mig låter d som totalt feljustering av allting av nån som
inte riktig vet vad man skruvar på :)
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
palman

Inlägg av palman »

tallefjanten skrev:för mig låter d som totalt feljustering av allting av nån som
inte riktig vet vad man skruvar på :)
Hmm jadu var ju en trevlig prick.

Får ta och låna en strobolampa av nån så jag kan ställa tändningen igen.

Sen dom jäkla förgasarna får nån annan ställa in, så det blir rätt.
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

Att ställa in förgasarna är inget större problem. Har du inte rört tomgångsskruvarna och inte heller skruvat på länkaget mellan förgasarna eller lossat på någon eller båda förgasarna så ska de vara synkade och bra.

Se först till att munstycksmuttrarna är justerade lika. Skruva in och räkna antalet kanter på muttern som du vrider och vrid ut lika långt igen.
Nu ska du bara få motorn att gå på tomgång. med motorn igång så får du helt enkelt justera de båda tomgångsskruvarna lika mycket så att du har någon form av tomgång. Hur hög spelar ingen större roll, bara den inte är över 1500-2000 rpm.
Leta nu upp de små fjäderbelastade pinnarna på undersidan av förgasarna. Med dessa lyfter man på trotteln cirka 1-2 mm. Gör detta på en förgasare i taget.
Om motorn dör så är blandningen för snål, skruva medurs på båda muttrarna en kant. Starta och lyft på pinnen mellan varje justering.
Om motorn ökar i varv så är blandningen för fet, skruva moturs på båda muttrarna en kant. Starta och lyft på pinnen mellan varje justering.
När blandningen är korrekt så ändras varvtalet inte eller möjligtvis ökar lite, lite.

Kom ihåg att bara justera en kant på muttrarna åt gången då de är känsliga.

OBS!!! Editerat håll på mutter vid justering av blandningen.

Och det med tändningen. Tar vacuumklockan i så ta och vrid fördelaren 90 grader medurs och flytta tändkablarna 1 steg moturs. :wink:
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
palman

Inlägg av palman »

Ohh tackar snailspeed.

Har inte rört länkaget men tomgångsskruvarna har jag pillat på.

men ska testa det du sa nu och se om det bli bättre.

Sen har jag ingen vakumklocka, tändfördelaren kommer från en austin marina. men snurrar jag den för mycket åt vänster så tar den i oljetrycksgivaren.

tack för svaret
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

När motorn börjar gå renare så sänk tomgången så den hamnar runt 1000 rpm och finjustera därifrån.

För att synka förgasarnas tomgångsskruvar så kan du, om du inte har en klocka för ändamålet, ta en slangstump som du trycker ner i insuget på förgasaren. 2-3 cm räcker. Andra änden på slangen håller du till örat och lyssnar på frekvensen på insugsljudet. Justera tomgångsskruvarna så att det låter likadant i båda förgasarna på samma punkt i insuget, med lika mycket slang ner i förgasaren.

Jodå, det fungerar utmärkt. Jag lovar. :wink:
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Honda CB 125 TD -83 x2
palman

Inlägg av palman »

En snabb fråga snailspeed.

Ska jag lyfta på den pinnen på en utav förgasarna i taget bara? och justera bege förgasarna då, lr ska jag bara justera den förgasaren som jag lyfter pinnen på?
Användarens profilbild
Snailspeed

Inlägg av Snailspeed »

Lyft pinnen på en förgasare och justera på båda. När förgasaren du justerar på är rätt justerad så kollar du på den andra så att det är bra på den också. Stämmer det inte så kolla med "slangen i örat" med lite gaspådrag om ljuden är likadana från förgasarna.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Honda CB 125 TD -83 x2
palman

Inlägg av palman »

Ahh gött.

Kan man göra detta med luftfilterna av?

Får ut o testa sen :)