Hej! Hur berda 10"s däck har ni hittat som är till för gatukörning och håller för mer än 40 km/h?
Jag har 4st JP aluminiumfälgar som är 10*7"... Men det går ju inte så bra med 165:or där...
Jag har läst någonstans om 205/50-10 men frågar man däckhandlaren så är det C däck. Till Lastbilar och dem är för hårda så man får dem inte ens på fälgen.
Det går att mula dit yokohama A008:or men det blir jävligt svettigt,jag såg det på Dalhems gamla race-bil för ett gäng år sedan på Anderstorp! Så visst går det!/ Mongoose
Däck till golfbilar eller till lastbilar är inte att rekomendera!! De har helt andra egenskaper och bilen kommer inte bli rolig att köra.
10" fälgar som är bredare än 6" är gjorda för slicks för banåkning, att kränga på ett par 165 däck på typ 7" breda fälgar må se ballt ut men däcken kommer paja rätt fort då de max bör användas på en 6"bred fälg. För många år sedan så fanns det 195/50 10" däck från dunlop men de görs mig veteligen inte längre. så man får nöja sig med 165 or eller köra 13"hjul där det finns mycket större utbud på däck.
De flesta brukar kapa lite i framkant på skärmkanterna i fram för att det inte skall ta i, och jag tror att man måste göra det för att det skall gå fritt. Vad jag vet så måste du ha spacers om du skall köra med trummor runt om men har du 8,4"bromsarna så behöver du inte ha spacers i fram, doch så behöver man ha ca 1" i bak för att det inte skall ta i stötdämparna. Kör man med 7"breda hjul så krävs det nog typ 3,5" breddare för att det skall ligga innanför.
Cooper Killen skrev:att kränga på ett par 165 däck på typ 7" breda fälgar må se ballt ut men däcken kommer paja rätt fort då de max bör användas på en 6"bred fälg.
Får väl anta du har egna erfarenheter av detta?
Då lär det väl inte gå att använda 145or på 5" fälgar?
Då lär det väl inte gå att använda 145or på 5" fälgar?[/quote]
nja enl min däcklista så gäller följande:
145/70 r10 = 4-5" fälg
165/70 r10 = 4,5-5,5" fälg
175/50 r13 = 5-6" fälg
195/45 r13 = 6-7,5" fälg
Denna rekomendation är vad aktoriserade däck verkstäder går efter för att däcken skall uppfylla ang kravspec. Jag har rätt mycket info om alla möjliga dimentioner så om ngn undrar så är det bara att fråga
Jag har lyckats slå på 165/70-10 på en 6.5 tum hemmabreddad orginal 10tums fälg. Det ser bra ut men har inte provat hur det fungerar + att det inte var helt busenkelt att få på!
Morris skrev:Jag har lyckats slå på 165/70-10 på en 6.5 tum hemmabreddad orginal 10tums fälg. Det ser bra ut men har inte provat hur det fungerar + att det inte var helt busenkelt att få på!
Mvh Tomas
ok men låt mig bara klargöra en sak att det jag tidigare nämnde är som sagt rekomendationer så sedan vad som går och inte går är en helt annan sak. Ett ex är min kompis som har en VW golf -96 som han köpte från tyskland och den är lite sk tyskstylad, dvs jättedjupa och breda 16" fälgar men väldigt smala däck. Han har 8" breda fälgar fram med 195/40 däck och bak sitter det 9" breda fälgar med 205/40 däck så däcksidorna lutar enormt mycket. Jo visst är det möjligt att ha däcken så här men han måste ha närmare 4kg luft i däcken för att de överhuvudtaget skall stanna kvar på fälgen.
Cooper Killen skrev:Jo visst är det möjligt att ha däcken så här men han måste ha närmare 4kg luft i däcken för att de överhuvudtaget skall stanna kvar på fälgen.
Oh, så praktiskt!
/Mazze
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Anbefalt felg-bredde for 165/70-10 dekk er 4,5" I allefall Dunlop's..
Har selv en 6-7 stk. 6,5 eller 7" JP-felger som jeg gjerne skulle hat dekk til.. Har også en 7" Speedline felg (split-rim) - noen som vet om noen som har flere av disse?