Ny inköpt austin mini clubman 72
kopplingspedal hårt igolvet för att få i växel,
när kopplingspedalen är i botten sjunker motorvarvet,
har ni några tips ???
Tack på förhand
Hjälp
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
errr...jag tror helt enkelt kopplingen är slut. Fast den kan ju vara kopplingscylindern osså, eller kopplingens retur som är fel inställd.
Vad händer med kopplingarmen inne i motorummet när du trycker ner pedalen ?
Åker pedalen upp normalt sen när du släpper ?
Vad händer med kopplingarmen inne i motorummet när du trycker ner pedalen ?
Åker pedalen upp normalt sen när du släpper ?
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
Längst upp på kopplingsarmen sitter en fjäder som har sin andra ände fastsatt på kopplingens slavcylinder. Tag bort fjädern och dra armen uåt från motorn. Mät spelet mellan armen och stoppskruven på kåpan. Spelet ska var 0,5mm. Justera spelet eftersom det är för stort på din bil.
Om spelet mot förmodan är korrekt har du luft i systemet och då luften måste komprimeras innan armen rör sig räcker inte pedalens rörelseväg till för att frikoppla fullt ut. Lufningen kan du utföra på egen hand om du tar en lämplig slang som du trycker ena änden över luftningsnippeln och den anra ner i en burk med en skvätt bromsvätska i. Öppna nippeln och pumpa ett par tag på pedalen. Håll koll på nivån i behållaren. Dra åt nippeln när det inte kommer luftbubblor i slangen längre. Klart...
Om spelet mot förmodan är korrekt har du luft i systemet och då luften måste komprimeras innan armen rör sig räcker inte pedalens rörelseväg till för att frikoppla fullt ut. Lufningen kan du utföra på egen hand om du tar en lämplig slang som du trycker ena änden över luftningsnippeln och den anra ner i en burk med en skvätt bromsvätska i. Öppna nippeln och pumpa ett par tag på pedalen. Håll koll på nivån i behållaren. Dra åt nippeln när det inte kommer luftbubblor i slangen längre. Klart...
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2