Semesterförberedelser

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Semesterförberedelser

Inlägg av Hylsan »

Tjenis!
Har planer på att dra ut med kojjan på långfärd och undrar lite vad man bör tänka på. Är onekligen första gången som han är ute på så här stora äventyr, iofs första gången för oss båda. :oops: :D

Färden är tänkt att gå öst-kusten upp till söderom stockholm och sedan snett över till norge för att sedan ta väst-kusten hemmåt.

Bilen har en ny bakram, med nya gummin etc plus rostlagad undertill. Annars har den inte rullat så mycket de senaste 5-6 åren. Hade tänkt fixa nya bränsleslangar och bromsrör och sedan köra lite till jobbet nu i vår, för att se så allt funkar. Sen ligger nya bromsar högt på listan.

Behöver man ha med sig en extra hundkojja i bagaget eller?? :roll:
Byte olja och lite sånt fixar jag naturligtvis nu i vår.

Tacksam för alla tips och trix!
/Hylsan
nordgren

Inlägg av nordgren »

Det bör inte vara några problem... men ta med hörselkåpor om
du ska köra långt eller stereo :D
När jag köpte min Koja så körde jag 55 mil första dagen
för att se om det fungerade och det var inga problem.
Användarens profilbild
igel_son
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

Jag har max kört 45 mil på rad... En het sommardag så orkar lixom inte minins "ac" med så de blir som en bastu, så man får sätta igång "td" ibland... (tvärdrag :wink: ) Tog med mig en extra flaska olja, vatten å 5 liter bensin för nödfallen :D Höll mig till max 90km/h... Känns tryggast både för bilen och för öronen :P
Användarens profilbild
bulten08
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

körde 65 mil nonstop ner till halmstad förra sommaren det funkade ju bra så länge inte bilen hamnade i köer (motorn blev ganska varm) och sen gick huvudcylinder till koppling sönder nere i halmstad. så en reservhuvudcylinder och bromsvätska ska jag alltid ha med mig sen kan det vara bra att ha med en topplockspackning den kan räcka med en överhettning så går den och det är ju lätt hänt./marcus
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

Ok, så värmen för han kan bli lite för mycket säger ni...
Finns det inget man kan förebygga detta då?
Större fläkt? fyrbladig fläkt?

Annars är det lite som Igelsson skriver att vi kommer ju hålla oss under 90 och bara kryssa runt i sverige. Naturligtvis blir det säkert nån sträcka som man kommer få köra på lite extra men vi ska hålla oss till småvägar till det yttersta.

/Hylsan
Användarens profilbild
igel_son
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

Nä jag tror inte de ska vara någon speciell fara sålänge du tar LAGOM (40-50 mil?) etapper varje dag å inte ligger på fullt varv på motorn hela tiden :D E6 är inte såååå rolig för hundkojor (eller förarna) så testa småvägar! Behöver inte du en backspegel till resan Hylsan? :wink:
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

haha...jodå...tänkte bara få igång kojjan lite innan så jag kunde bränna ner till dig med den. ;)

Nån som vet var man kan fixa hållare till takräcka till en mini?
Har ett takräcke som passar perfekt, men den saknar fästet(det som kniper fast i dropplisten) tips??

/Hylsan
Användarens profilbild
igel_son
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

okej nice, kan man ju få se den :)
Användarens profilbild
Helipop

Inlägg av Helipop »

Nordgren, erkänn att din 55milstur var provturen innan du köpte den. "jag ska bara ta en sväng runt hörnet och kolla om den verkar okay" 55 mil senare, "vart fan har du hållit hus???" - "jag köper den" =)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Skriv svar