Mja...1380 blir nog lite dyrare.Men att skrämma upp en tusen behöver inte bli så dyrt.Kolla in beg.marknaden.Går att hitta grejer ibland för en hygglig peng.
Jo precis.. och om man är som jag så spelar det ingen roll om det är hur lätt som helst att köra ihjäl sig med en 1000cc det är "fetish" det ska bara vara helt enkelt..
1275cc eller 1000cc jag har haft bägge och jag tycker tveklöst att 1275 motorn är roligare. Min 1000cc hade steg ett kitt samt portad topp mm och en 286 graders kam resultatet var en mycket pigg och varvvillig maskin som lämnade ca 65hk och varvade ända upp till 8000 varv men helt utan bottenvrid, gick dåligt på låga varv och hade enorma tempproblem trots racekylare och elfläkt. Den motorn var jättekul att åka runt och gasa runt kvarteret och i stan men på längre turer så ledsnade man fort.
Min nuvarande maskin är en 1275cc som borrats till 1293cc, lite lättade stakar och svänghjul, grottis portad topp, weber 45mm dcoe och 276graders kam. motorn bromsar 100hk på utg axel och drar jättefint från 2000 varv ända till 7500. skillnaden mellan motorerna är enorm och ändå så är denna motor betydligt snällare trimmad än min 1000cc som jag hade.
Så mitt val hade tveklöst varit en 1275cc motor då den med ett steg 1 kitt lämnar ca 70hk och då är jättelugn och fin att köra.
Har aldrig kört på gata med koja,men rejsbilen e ganska snäll å köra fast de e en 1380...tror det beror på vad man stoppar i den lilla spisen.man behöver inte va värst,det räcker nog å köra koja överhuvudtaget.
Det är ju ett jävla sug efter 1275cc och dess ö.d. varianter.Så det borde väl nästan råda vrakpriser på 1100 motorer! Jag hörde att en del hade svårt att bli av med ex. MG 1100 motorer som dom hade stående! så håll lite koll,och underskatta inte smallbore-motorerna!/Mongoose
Till "Machnow":Det är bara att kolla på ovanstående kommentarer ang. 1000cc,fast att skrämma upp en dylik till 90 hk! Visst går det, om du vidhåller din "slogan".Men som många skriver så kan du få jävligt kul med 998/1098cc...kolla med Mikael Bolund i Falköping! han brukar annonsera på MSC hemsida + Svensk motorlitteratur om både Cooper 998&1098cc motorer för en hygglig slant.Vad det anbelangar vxl-lådan,för en trimmad 998/1098 så står nog den pall för en sådan motor!
mongoose skrev:Till "Machnow":Det är bara att kolla på ovanstående kommentarer ang. 1000cc,fast att skrämma upp en dylik till 90 hk! Visst går det, om du vidhåller din "slogan".Men som många skriver så kan du få jävligt kul med 998/1098cc...kolla med Mikael Bolund i Falköping! han brukar annonsera på MSC hemsida + Svensk motorlitteratur om både Cooper 998&1098cc motorer för en hygglig slant.Vad det anbelangar vxl-lådan,för en trimmad 998/1098 så står nog den pall för en sådan motor!