Sida 1 av 2

Tändning, förtändning, etc frågor.

Postat: 6 maj 2007 kl. 17:09
av tikhal
Vrid runt motorn så att markeringen står på ÖDP (övre dödpunkten).
Kolla så att ettans cylinder står i tändläge, båda ventilerna ska vara stängda, lyft ventilkåpa eller lys ner i tändstiftshålet och kolla.
Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär.
Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad.
Check, så här långt fixar jag det.


Koppla loss kabeln till brytarspetsen från tändspolen, koppla in en Ohmmeter mellan brytarspetskontakten och jord.

Ställ vevaxeln på rätt gradtal för förtändningen. Hur gör jag det ?
10 grader brukar vara lagom. Ser man var ?

Vrid nu fördelaren så att Ohmmetern precis visar oändligt motstånd. Där är nu rätt läge för fördelaren. Det här löser jag

Kolla nu också att du verkligen fått tändkablarna rätt.
Ettan klockan 2 ungefär, sedan moturs 3, 4 och 2.

Check, fast alla kablar är lika långa och fyran blir grymt spänd, detta kan inte stämma ?



Just ja, den startar inte :D

Postat: 6 maj 2007 kl. 18:58
av jocke.carlsson
Om du har en väl spänd fläktrem brukar det gå att vrida motorn där. Plocka ur stiften så går det lättare. Det finns en lite lucka på kåpan vid svänghjulet där du har gra antal 5, 10, 15 grader.

Tänk på att rotorn snurra mot urs när du justerar in den.

Angående tändkablarna så hade jag det likadant innan, köpte nya kablar då var det 2 längder på dom.

Postat: 7 maj 2007 kl. 11:25
av tikhal
Lyckades med att ta ur stiften och lägga han i fyran och putta lite. Nu går han igång och går på tomgång men dör så fort man gasar. Fast jag fick sätta tändkablarna tvärtemot vad jag trodde de skulle vara.
Räknar man cylindrarna från göger till vänster ?


Är det förgasaren som är boven eller är det nåt annat som jobbar sig ?

Postat: 7 maj 2007 kl. 18:07
av crowan
cylindrarna räknas med början från vattenpumpen

Postat: 10 maj 2007 kl. 00:51
av kerguelair
1-3-4-2 är tändordningen

Postat: 13 maj 2007 kl. 11:05
av tikhal
Hehe, visade sig vara ett par tändkablar som var defekta, murphys lag, jag skulle köpt nya på direkten.

Postat: 18 juni 2007 kl. 21:52
av crowan
Nu håller jag också på och krånglar med att få igång motorn. Upptäckte efter att ha hittat detta inlägg att min fördelare var 180 grader fel.

Går detta att korrigera genom att vända spindeln i botten på fördelaren, eller ska det göras på något annat sätt?

Gnista finns och bensin, men den mest hostar och fräser och baktänder...

Har iofs satt i en ny kam som ev behöver justeras, men borde det inte gå att få igång den ändå?

Har provat med startgas utan någon större skillnad, så det känns som att timingen på tändningen är fel...

Alla ideér mottages tacksamt!

Postat: 19 juni 2007 kl. 14:30
av crowan
Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär.
Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad.
Det är det här som är fel på min. Den står precis 180 grader fel. Jag har bytt både växellåda och kam, så det är inte alls omöjligt att det har vridits fel i något läge. Hoppas verkligen inte att man måste splitta på motorn igen för att få rätt på det.

Jag kanske var otydlig, men går detta att justera med hjälp av att vända den nedersta tappen på fördelaren, eller måste man justera skåran som den ska passa i som sitter nere i blocket.

Jag har för mig att jag har sett att man kan lyfta ut den mha att skruva i en skruv, men det kanske var en annan sorts motor....

Ingen som har några tips?

Postat: 20 juni 2007 kl. 09:49
av crowan
Ingen som vet ? :(

rotoraxel

Postat: 20 juni 2007 kl. 23:02
av mininr1
Jo det går bra att göra med en gängad lång bult märk ut så att den kommer 180 grader . Tänk på att det sitter kuggar på axeln så den vrider sig när du sätter tillbaka den

Postat: 21 juni 2007 kl. 08:29
av crowan
OK, så då ska det bara vara att dra ut den och vrida den?

Ska prova när jag kommer hem ikväll!

Postat: 21 juni 2007 kl. 22:13
av crowan
Nu jävlar for den igång!

Efter att ha vridit runt axeln och kopplat kablarna rätt, startade den på första försöket!

Spinner som en katt, går fantastiskt! Nu är man grymt sugen på att få igång kopplingen, verkar som att antingen huvudcylinder, eller slavcylindern inte vill lira som det ska.

Nu vill man ju köra!

Postat: 22 oktober 2007 kl. 16:04
av hampus.danielsson
Jag har precis samma problem med en hundkojemotor, jag har flera gånger provat att ställa ettans cylinder i kompressionsläget precis som ni här på tråden beskriver, resultatet blir att rotorn pekar klockan 7 istället för klockan 1 som den egentligen skall göra...

Vad jag förstår så kan man flytta skåran nere i motorn och det kommer jag givetvis att göra om så krävs men jag har alltid försökt gå till botten med alla problem därför är min fråga VARFÖR den har ställt sig 180 grader fel?

Jag var ett tag inne på en annan linje, att det finns en annan typ utav rotor med piggen åt samma håll som bläcket... eftersom ingen annan någonsin nämnt något sånt på detta forum skippade jag idén

MVH/ Hampus

Postat: 23 oktober 2007 kl. 08:12
av mini1275gt
Att den skall står klockan ett eller sju vet jag inte om jag håller med om?, Det beror på hur axeln som förbinder fördelaren och kam axeln är monterad

rotoraxel

Postat: 23 oktober 2007 kl. 08:47
av mininr1
Din undran varför skåran för rotoraxel sitter 180 grader fel .Det är så att vevaxeln snurrar 2ggr medans kammen snurrar 1ggr och rotoraxeln går på kammen . Är allt monterat rätt så skall den tända kl 13,00