Tändning, förtändning, etc frågor.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
tikhal

Tändning, förtändning, etc frågor.

Inlägg av tikhal »

Vrid runt motorn så att markeringen står på ÖDP (övre dödpunkten).
Kolla så att ettans cylinder står i tändläge, båda ventilerna ska vara stängda, lyft ventilkåpa eller lys ner i tändstiftshålet och kolla.
Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär.
Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad.
Check, så här långt fixar jag det.

Koppla loss kabeln till brytarspetsen från tändspolen, koppla in en Ohmmeter mellan brytarspetskontakten och jord.

Ställ vevaxeln på rätt gradtal för förtändningen. Hur gör jag det ?
10 grader brukar vara lagom. Ser man var ?

Vrid nu fördelaren så att Ohmmetern precis visar oändligt motstånd. Där är nu rätt läge för fördelaren. Det här löser jag

Kolla nu också att du verkligen fått tändkablarna rätt.
Ettan klockan 2 ungefär, sedan moturs 3, 4 och 2.

Check, fast alla kablar är lika långa och fyran blir grymt spänd, detta kan inte stämma ?

Just ja, den startar inte :D
jocke.carlsson

Inlägg av jocke.carlsson »

Om du har en väl spänd fläktrem brukar det gå att vrida motorn där. Plocka ur stiften så går det lättare. Det finns en lite lucka på kåpan vid svänghjulet där du har gra antal 5, 10, 15 grader.

Tänk på att rotorn snurra mot urs när du justerar in den.

Angående tändkablarna så hade jag det likadant innan, köpte nya kablar då var det 2 längder på dom.
tikhal

Inlägg av tikhal »

Lyckades med att ta ur stiften och lägga han i fyran och putta lite. Nu går han igång och går på tomgång men dör så fort man gasar. Fast jag fick sätta tändkablarna tvärtemot vad jag trodde de skulle vara.
Räknar man cylindrarna från göger till vänster ?

Är det förgasaren som är boven eller är det nåt annat som jobbar sig ?
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

cylindrarna räknas med början från vattenpumpen
Användarens profilbild
kerguelair

Inlägg av kerguelair »

1-3-4-2 är tändordningen
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
tikhal

Inlägg av tikhal »

Hehe, visade sig vara ett par tändkablar som var defekta, murphys lag, jag skulle köpt nya på direkten.
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Nu håller jag också på och krånglar med att få igång motorn. Upptäckte efter att ha hittat detta inlägg att min fördelare var 180 grader fel.

Går detta att korrigera genom att vända spindeln i botten på fördelaren, eller ska det göras på något annat sätt?

Gnista finns och bensin, men den mest hostar och fräser och baktänder...

Har iofs satt i en ny kam som ev behöver justeras, men borde det inte gå att få igång den ändå?

Har provat med startgas utan någon större skillnad, så det känns som att timingen på tändningen är fel...

Alla ideér mottages tacksamt!
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär.
Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad.
Det är det här som är fel på min. Den står precis 180 grader fel. Jag har bytt både växellåda och kam, så det är inte alls omöjligt att det har vridits fel i något läge. Hoppas verkligen inte att man måste splitta på motorn igen för att få rätt på det.

Jag kanske var otydlig, men går detta att justera med hjälp av att vända den nedersta tappen på fördelaren, eller måste man justera skåran som den ska passa i som sitter nere i blocket.

Jag har för mig att jag har sett att man kan lyfta ut den mha att skruva i en skruv, men det kanske var en annan sorts motor....

Ingen som har några tips?
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Ingen som vet ? :(
mininr1

rotoraxel

Inlägg av mininr1 »

Jo det går bra att göra med en gängad lång bult märk ut så att den kommer 180 grader . Tänk på att det sitter kuggar på axeln så den vrider sig när du sätter tillbaka den
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

OK, så då ska det bara vara att dra ut den och vrida den?

Ska prova när jag kommer hem ikväll!
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Nu jävlar for den igång!

Efter att ha vridit runt axeln och kopplat kablarna rätt, startade den på första försöket!

Spinner som en katt, går fantastiskt! Nu är man grymt sugen på att få igång kopplingen, verkar som att antingen huvudcylinder, eller slavcylindern inte vill lira som det ska.

Nu vill man ju köra!
hampus.danielsson

Inlägg av hampus.danielsson »

Jag har precis samma problem med en hundkojemotor, jag har flera gånger provat att ställa ettans cylinder i kompressionsläget precis som ni här på tråden beskriver, resultatet blir att rotorn pekar klockan 7 istället för klockan 1 som den egentligen skall göra...

Vad jag förstår så kan man flytta skåran nere i motorn och det kommer jag givetvis att göra om så krävs men jag har alltid försökt gå till botten med alla problem därför är min fråga VARFÖR den har ställt sig 180 grader fel?

Jag var ett tag inne på en annan linje, att det finns en annan typ utav rotor med piggen åt samma håll som bläcket... eftersom ingen annan någonsin nämnt något sånt på detta forum skippade jag idén

MVH/ Hampus
Användarens profilbild
mini1275gt
Kontakt:

Inlägg av mini1275gt »

Att den skall står klockan ett eller sju vet jag inte om jag håller med om?, Det beror på hur axeln som förbinder fördelaren och kam axeln är monterad
mininr1

rotoraxel

Inlägg av mininr1 »

Din undran varför skåran för rotoraxel sitter 180 grader fel .Det är så att vevaxeln snurrar 2ggr medans kammen snurrar 1ggr och rotoraxeln går på kammen . Är allt monterat rätt så skall den tända kl 13,00
Skriv svar