Hej alla glada mini ägare!
Hittade ett väldigt fint exemplar av 71ans års modell. Bilen verkar vara extremt välskött och från det jag såg var det ingen rost allts.
Motorn är helt ny och själva bilen har gått 8600mil.
Ägaren vill ha 30 000kr för denna bil(prutbart)... jag är extremt sugen på den! Skulle verkligen uppskatta att höra vad ni Mini-Proffs har att säga. Något jag borde kolla efter? Bra pris? Något fel på 71ans modeller?
Jätte tacksam för snabba svar eftersom risken är stor att jag köper den nu till helgen
tràden handlar ju mest om nyare kojor vs äldre kojor, men det är rost du skall kolla efter, mycket riktigt under framrutan, men ocksà vid främre dörrstolparna och bakre bärarmarna. Balken där bildar ett litet fack som har en viss tendens att rosta.
Allt annat fixas lätt
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Tackar för de snabba svaren.
Ang. allt detta snack om rost...alltså om bilen jag köper är typ helt rostfri, är risken fortfarande väldigt stor att den kommer börja rosta inom kort? Jag har garage, men det är sånt där stort som man delar med andra bilar och inget värme osv i det.
kallgarage är inget fel pà. hellre det än köra in och ut fràn kyla till värme och fràn värme till kyla. Det gillar inte bilar.
Skall du köra kojan pà vintern, vilket gàr alldeles utmärkt, sà bör du rostskydda den pà nàt sätt, och spola underredet rent dà och dà fràn salt och smuts.
Hade en 72:a som jag körde àret om och som klarade sig utmärkt.
Jag brukade spraya den med linolja (biltemas linolja pà spray) och särskilt bakre bärarmarna, hjulhusen, övre torpedväggen (under framrutan) och skarvarna mellan chassi delarna.
Funkade jätte bra, besiktningsgubbarna trodde underredet var utbytt sà fint det sàg ut. (okay, det luktade lite fisk om oljan ibland...)
Annars finns det en massa annat rostskydd, men jag har sjàlv dàliga erfarenheter av Dinitrol och liknande pà en Nissan.
Jag missade dock att behandla insidan av A-panelen pà kojan, alltsà den där triangeln mellan dörr och framflygel, sà där blev det skador 3 àret. Men det var ju mitt fel.
Sà det är bara att köpa bilen, du kommer att bli frälst !
(skriver fràn en dator som inte vet vad Å àr fér en bokstav)
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.