Köp av koja.....tips tack!

Prata om vad du vill
Jesse

Köp av koja.....tips tack!

Inlägg av Jesse »

Hejsan!

Är i tankarna att köpa mig en körfärdig koja pga att rosthögen i garaget får vänta :D
Har funderat på en bil i 30 000kr klassen ungefär och vill helst ha en med lite mer motor i.
Den jag har titta på är http://www.blocket.se/vi/11969700.htm?ca=1_9_s
nån som kan komma med lite synpunkter vad kan vara värt att tänka på rent allmänt eller just om den här bilen?
Hur är en koja med 1275 motor att köra, finns det lite fart i dom motorena och hur många hk lämmnar dom?

Eller nån annan som kan tipsa om en annan fin bil för dom pengarna ungefär?
Vet att jag vill ha en körduglig bil på en gång utan en massa rost........självklart får man alltid serva och repa efter vägens gång med dessa gamla bilar.......men ingenb rosthög vill jag ha!

Snälla ge mig lite tips nu när jag äntligen fått ihop lite pengar till en fin koja!! :D

Mvh Jens
Jesse

Inlägg av Jesse »

Den här är en annan jag titta på http://www.blocket.se/vi/11295430.htm?ca=1_9_s
johan_palm

Inlägg av johan_palm »

Ja som du vet så får du ju räkna med att du kommer att få vårda och meka en koja..dom är rätt spec. Så om du inte har ork till detta så kan du lika bra skita i koja. För dom är rostkänsliga till tusen.....

Men dom du tittat på ser ju bra ut. men kolla noga men du får ändå räkna med att det kommer....
Jesse

Inlägg av Jesse »

Ja naturligtvis är jag bredda att meka, det ligger inte i det.........men första kojan jag köpte förra året var rätt så risig och behövde "väldigt" mycket rostlagning.
Och därför har jag istället sparat för att kunna köpa en finare koja med mindre rost iaf, vill ju ut på vägarna i sommar :D

Sen har jag läst att vissa dränker underredet, bakramen mm i nån slags olja för att förhindra rostangrepp?

Men hur upplevs kojorna med dom lite större 1275 motorena?
Är det lite att köra med eller?

Kojan på blocket med 1275 motorn..........brukar inte bilprovningen vara rätt hårda på om man bytt motor?
Fast i hans annons så står det ju att den är besiktad iaf.
Användarens profilbild
kerguelair

Inlägg av kerguelair »

linolja. Vissa kör med spillolja eller motorolja, men den är ju frätande...
Linolja i spray, finns på biltema, gör underverk.

Osså luktar det rutten fisk i några dagar, men det är bara att öppna fönstret :-)

artikel nr 36-2423, kronor 35:-.
"Rostskydd linoljebaserat
Snabbtorkande, ljust rostskyddsmedel av kallpressad rå linolja från linfrö. Miljövänligt. Innehåller inga tillsatser. Avsett för rostskyddning av hålrum i chassi, dörrar, balkar och tröskellådor. Även lämpligt för behandling av trä t.ex. staket, trädgårdmöbler, fönster, båtar m.m."
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Jesse

Inlägg av Jesse »

Är som sagt väldigt sugen på denna koja http://www.blocket.se/vi/11969700.htm?ca=1_9_s men jag undrar lite om hur motorena håller när man börjar trimma dom lite försiktigt?
Verkar som att han gjort en del på denna:
Mini 70 med 1275 trimmad för gata
gatkam
ställbart duplex kamdrev
dubbla-su
KN-filter
större ventiler
extraktorrör
rostfri mc-ljuddämpare
rostfritt avgassystem
2-raderskylare
racekoppling
gummikuddar
CD
orginal breddade fälgar
en hel del grejer medföljer
skattebefriad
besiktning vartannat år
nu nybesiktad
Nån som har några synpunkter på just denna koja.......nått jag ska tänka på innan jag slår till?
Nån som kan tala om hur måna kusar en 1275 levererar?
Visst är det torrfjädring på -70 årsmodell?
Rost kommer jag då noga att leta efter, trösklarna,skärmarna, bakramen mm
johan_palm

Inlägg av johan_palm »

tja..i en orginal 1275 allegro motor vet jag att där är 55hk enligt vad jag fått höra så det lär ju ligga där någonstans.
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

denna koja som du länkar till
är såld till timrå.
snackade med säljaren på veteranmarknaden i sundsvall i lördags
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Jesse

Inlägg av Jesse »

tallefjanten skrev:denna koja som du länkar till
är såld till timrå.
snackade med säljaren på veteranmarknaden i sundsvall i lördags
Attans också..........jaja bara att leta vidare :D

:x förstår inte varför folk inte kan ta bort sina annonser när dom sålt grejerna..
Jesse

Inlägg av Jesse »

Har även börjat titta på en nyare koja, denna -93 är´jag lite sugen på http://www.blocket.se/vi/11904117.htm?ca=1_9_s

Nån som vill ventilera lite åsikter om denna årsmodel som kan vara värt att tänka på?

Det enda som jag har snappat upp här om nyare kojor är att dom rostar mer än äldre..............men vad tusan, hittar man en som inte har så mycket rost, så ska man väl kunna underhålla/förhindra att den börjar rosta bort!
Eller har jag fel?? ska man hålla sig borta från dom nyare??

Börjar känna att ska jag köpa en koja så kan jag lika väl köpa en som jag kan ratta varje dag(skjutsa barnen till dagis mm :D ) kanske även på vintern.
Min tanke från början var bara att ha en koja att glida lite med då & då på sommarens fina dagar...............men varför inte köra koja hela tiden om det går :D
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

bättre att satsa på välvårdat pärla från
60-70 talet för samma pengar än den halvmossiga rover coopern.
dyker med jämna menllanrum upp fina fåägars kojer som är
toppskick. var en här på forumet som lyckats köpa en blå 76a koja
som hadde gått 2400 mil!! allt dokumenterat 1 ägare. orginallack
priset tror jag var 28 000kr. d är billigt för en koja i nyskick.
hoppas den personen kan lägga upp lite bilder på bilen
.
Fjädring???
Jesse

Inlägg av Jesse »

Ja det är kanske det ändå :?
Ångrar att man inte hade pengar att köpa din gamla brukskoja.......bra skick och till ett vettigt pris vill jag minnas :D

tallefjanten vet du nått om denna koja http://www.blocket.se/vi/11295430.htm?ca=1_9_s finns väl inte allt för många mil från dig?
Ser ut att vara i fint skick!
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

nej jag vet inget om denna koja,men om du vill kan jag
tittta på den åt dig? jag lovar att kolla allt( har ju en viss erfarenhet
ca 20 år med minisar :D )
Fjädring???
Jesse

Inlägg av Jesse »

tallefjanten skrev:nej jag vet inget om denna koja,men om du vill kan jag
tittta på den åt dig? jag lovar att kolla allt( har ju en viss erfarenhet
ca 20 år med minisar :D )
Det hade varit kanon ifall du kan kolla upp den åt mig..........litar på att du kan din sak :D .....sen har jag ju några mil från Luleå ifall det skulle visa sig att det inte är någonting att ha.

Men jag håller på att kolla på några andra också, men jag hör av mig ifall jag bestämmer mig för denna.

Mvh Jens
Jesse

Inlägg av Jesse »

Nu har jag hittat en till som just kom ut på blocket http://www.blocket.se/vi/12228370.htm?ca=1_9_s men att köra från Göteborg till Luleå känns som en riktig roadtrip :shock: :D

Vad kan man ligga och snitta i för hastighet med dessa äldre kojor?........tänkte så man har nån aning hur länge det tar för en att komma fram :roll:

Det verkar som att kojan är rätt så utdöd här uppe i Norrland :?
Skriv svar