blinkersproblem
blinkersproblem
Jag har ett litet problem med mina blinkers. Efter det att jag blinkat o svängt så fortsätter det att blinka. Är det nåt som bara är så eller det är fel på min bil? Är det nåt man kan göra något åt?
Jag råkade bränna min spak, så jag köpte en nyare med dubbla för vindrutetorkare o så med. När jag plockade av den gamla så var det med en plastbit som följde med ratten och stängde av blinkersen när man svängde tillbaks om du förstår hur jag menar. Det var även en sådan till den nya men lite annorlunda. Så det är nog bara att den plastbiten är sönder eller saknas för dig. Det går säkert att köpa, eller tillverka om du är lite enveten... Lycka till!
Automatisk återgång finns (har funnits?) på samtliga kojor. Den vanligaste anledningen till att det inte fungerar är att blinkerskontakten, eller rattstången, flyttat sig i längsled så att de ingående delarna helt enkelt missar varann. Skruva bort plastkåporna på rattstången så ser du funktionen. Börja sedan med att lossa klamman till blinkersspaken (lossa! inte skruva bort!) och flytta blinkersspaken uppåt / nedåt längs rattstången för att kolla att knoppen på rattstången har möjlighet att komma i kontakt med blinkersspakens mekanik. Räcker inte skjutmånen till så kan du lossa rattstången vid klamman nere vid golvet och flytta rattstången något uppåt / nedåt för att ge mekanisk kontakt.
Principen är lika på alla kojor med den skillnaden att det är mera plast inblandat på de nyare.
Naturligtvis så kan någon detalj vara sönderbruten men det kollar du samtidigt.
Lycka till
Principen är lika på alla kojor med den skillnaden att det är mera plast inblandat på de nyare.
Naturligtvis så kan någon detalj vara sönderbruten men det kollar du samtidigt.
Lycka till

Hans L
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
På din mkI så sitter det ett litet järnT fastskruvat i rattstången. T:et tar i i metallpluttar på blinkersspaksmekanismen och får densamma att återgå till mittläget.
På de senare årsmodellerna, -68 och uppåt, så sitter det en plastring på rattstången som en, ibland två, piggar från ratten ska dra runt, så att ringen kan få blinkersen att återgå till mittläget. Har man bytt ratt så är det lätt att piggarna missas och avsedd funktion uteblir.
På de senare årsmodellerna, -68 och uppåt, så sitter det en plastring på rattstången som en, ibland två, piggar från ratten ska dra runt, så att ringen kan få blinkersen att återgå till mittläget. Har man bytt ratt så är det lätt att piggarna missas och avsedd funktion uteblir.
/Oscar Kärrqvist
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås
- Snailspeed
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
- Ort: Borås