Sida 1 av 1
blinkersproblem
Postat: 22 augusti 2007 kl. 14:33
av Krewlir
Jag har ett litet problem med mina blinkers. Efter det att jag blinkat o svängt så fortsätter det att blinka. Är det nåt som bara är så eller det är fel på min bil? Är det nåt man kan göra något åt?
Postat: 22 augusti 2007 kl. 14:47
av Jesse
Det ska vara så.................antar jag iaf på dessa äldre bilar!
Postat: 22 augusti 2007 kl. 16:08
av schlyter
Jag skulle tro att det beror på vilken årsmodell det är. Jag är inte helt säker, i och med att jag har noll koll på sånt här.
Postat: 22 augusti 2007 kl. 19:21
av El Gringo
Jag råkade bränna min spak, så jag köpte en nyare med dubbla för vindrutetorkare o så med. När jag plockade av den gamla så var det med en plastbit som följde med ratten och stängde av blinkersen när man svängde tillbaks om du förstår hur jag menar. Det var även en sådan till den nya men lite annorlunda. Så det är nog bara att den plastbiten är sönder eller saknas för dig. Det går säkert att köpa, eller tillverka om du är lite enveten... Lycka till!
Postat: 23 augusti 2007 kl. 07:24
av Hylsan
likadant på min -78, dvs att den forsätter efter man svängt men jag har också bara trott att det är för den är gammal.
/Hylsan
Postat: 23 augusti 2007 kl. 12:50
av Hans L
Automatisk återgång finns (har funnits?) på samtliga kojor. Den vanligaste anledningen till att det inte fungerar är att blinkerskontakten, eller rattstången, flyttat sig i längsled så att de ingående delarna helt enkelt missar varann. Skruva bort plastkåporna på rattstången så ser du funktionen. Börja sedan med att lossa klamman till blinkersspaken (lossa! inte skruva bort!) och flytta blinkersspaken uppåt / nedåt längs rattstången för att kolla att knoppen på rattstången har möjlighet att komma i kontakt med blinkersspakens mekanik. Räcker inte skjutmånen till så kan du lossa rattstången vid klamman nere vid golvet och flytta rattstången något uppåt / nedåt för att ge mekanisk kontakt.
Principen är lika på alla kojor med den skillnaden att det är mera plast inblandat på de nyare.
Naturligtvis så kan någon detalj vara sönderbruten men det kollar du samtidigt.
Lycka till

Postat: 23 augusti 2007 kl. 14:30
av Krewlir
Kanon, ska kolla det direkt. Tack för hjälpen
Postat: 23 augusti 2007 kl. 19:54
av Jesse
Det trodde jag inte var standard på dom äldre kojorna, måste också lossa kåporna och ta mig en titt

Postat: 23 augusti 2007 kl. 21:44
av Snailspeed
På din mkI så sitter det ett litet järnT fastskruvat i rattstången. T:et tar i i metallpluttar på blinkersspaksmekanismen och får densamma att återgå till mittläget.
På de senare årsmodellerna, -68 och uppåt, så sitter det en plastring på rattstången som en, ibland två, piggar från ratten ska dra runt, så att ringen kan få blinkersen att återgå till mittläget. Har man bytt ratt så är det lätt att piggarna missas och avsedd funktion uteblir.
Postat: 23 augusti 2007 kl. 22:41
av Jesse
Ok ratten är bytt i min, så det är nog därför det inte fungerar då!
Postat: 24 augusti 2007 kl. 07:11
av Hylsan
Jag brukar använda mitt knä för den funktionen, funkar tyvärr bara på vänstersvängar
/Hylsan
Postat: 28 augusti 2007 kl. 07:35
av Hylsan
Har också lite problem med min blinkers jag tänkte kolla med er gurus om;
Min blinkers funkar inte om jag bara har på tändningen, den blinkar sakta när bilen är igång. Har provat att byta relä men det funkar likadant. Är det jordningen som är dålig eller vad kan vara fel??
/Hylsan
Postat: 28 augusti 2007 kl. 17:15
av Snailspeed
Kan vara dålig jordning. Kolla även så att det är 21 Watts lampor, annars kan reläet blinka för sakta.
Postat: 29 augusti 2007 kl. 06:59
av Hylsan
mm...kollat jordningen där bak plus lampor.
Var sitter jordningen därfram? sitter den vid lampan eller är den dragen nån annanstans?
Tack!
/Hylsan
Postat: 29 augusti 2007 kl. 17:46
av Snailspeed
Svart kabel som är jordad någon annanstans.