Utan lyse såväl instrument som strålkastare

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
farbrorn

Utan lyse såväl instrument som strålkastare

Inlägg av farbrorn »

blev jag igår... Blinkers och resten på bilen verkar fungera som vanligt... vad skulle det kunna vara för fel? jordningsfel eller någon säkring?
Användarens profilbild
crowan
Administratör

Inlägg av crowan »

Jag skulle börja kolla efter jordfel... men med lucas elsystem, så kan det vara vad som helst :D
tallefjanten

Inlägg av tallefjanten »

crowan skrev:Jag skulle börja kolla efter jordfel... men med lucas elsystem, så kan det vara vad som helst :D

oj oj tror du på d själv? jag som hatar elsystem har kört engelsk bil
sen 87. har hört denna historia hur många gånger som helst.
men inte en enda kan förklara VAD som är dåligt.
att några elkablar som heter LUCAS kan skrämma livet
ur div folk(dig ?) det är ju skrattretande.
kom nu ihåg att bilarna är oftast 30 år elller äldre.
skullle d vara konstigt att d kan bli lite slitet och dålig kontakt här och där?.
största problemet är för många ägare och amatörer som har monterat
div attiraljer genom åren.
ursäkta att jag störde tråden här,men är så trött på denna myt om lucas.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
pickupkalle
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

skulle tippa på att antingen så har en kabel ramlat bort nånstans runt instrumentet eller så har knappen gått å rakat sig,annars så är det lättaste å kolla säkringarna,vet ju inte vad du har för bil och om man monterat extra säkringar men börja å leta
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
lalaw
Kontakt:

Inlägg av lalaw »

Hej,
tallefjanten: I princip håller jag med dig men det finns 1 alvarligt problem med elsystemen och det är att det är bara 2 säkringar på 30A.
Det gör att om man får en avskavd kabel någonstans kan det leda till kabelbrand eller åtminstonde värmeskadad isolering av kablar vilket kan leda till skumma fel.
Lars
farbrorn

Inlägg av farbrorn »

Tack för svaren!
Fick till det bara genom att dra fram själva ljusomkopplaren... tryckte i kablarna men de satt då redan tyckte jag... nåja, lyser igen...

Hm, diskussioner om Lucas... gammal bil förstås...
Blir lite sur på bilen som drar ur batteriet... skall lämna in på verkstad... drog ut kopplingschema från internet... och hoppas på att det inte blir så dyrt!!! Känns som om det är olika hur fort batteriet tar slut?
Och en annan sak: Varför fungerar det inte att koppla startkablar för att starta bilen? däremot så går den lätt att styra igång... och det kan ju inte vara något fel på startmotorn heller då den normalt sett slår igång bilen snabbt.
Skriv svar