Arghhhh! Hur får jag bort termostathuset?
Postat: 1 september 2007 kl. 15:34
Jag blir knäpp! Jag behöver få bort termostathuset på min BMC Mini 1000 men det verkar ha gift sig med motorblocket på nåt sätt.
Jag började med att skruva bort de tre muttrarna. Det gick bra. Skruvade bort de två bultarna som håller den trekantidga plåten i kylaren. Det gick också bra. Då tycker jag att det bara ska vara att med ett stadigt tag om termostathuset dra upp densamma och därmed komma åt termostaten. Ack vad jag bedrog mig. Jag har skrapat, knackat, lyft, kilat, skakat. gnuggat, WD-40at, bönat och bett men inte ens med mitt favoritverktyg, gummiklubban, kunde det rubbas.
Skam den som ger sig. Massor med WD-40 på. Började med att brottas med igenrostade slangklämmor för att få bort slangen mellan kylare och termostat. Jag tänkte att man kunde använda hålet i termostathuset som fäste för en liten hävstång... Första slangklämman lossnade ganska snällt. Bort med den. Men när jag ska dra bort slangen från kylaren går slangen av! Nu är det krig!
Med våld försvinner den andra slangklämman med tillhörande rester av min kylarslang. Skaftet på mitt spärrskaft passar precis in i hålet in i terostathuset. Trär in det så långt det går och försöker lossa huset på det viset. Vänligt men bestämt. Det rubbas inte en milimeter men det blir en två centimeter lång spricka i godset på huset. Man får inte svära men %¤@@#!!%!!
Nu har jag skrivit ihop en lista på det som jag måste köpa efter min lilla "reparation". Men jag har fortfarande inte fått bort termostathuset. *suck*
Har ni några förslag? Jag har ju ingen lust att göra mer skada nu. Nästa steg är väl att jag gör hål i motorblocket...
Jag började med att skruva bort de tre muttrarna. Det gick bra. Skruvade bort de två bultarna som håller den trekantidga plåten i kylaren. Det gick också bra. Då tycker jag att det bara ska vara att med ett stadigt tag om termostathuset dra upp densamma och därmed komma åt termostaten. Ack vad jag bedrog mig. Jag har skrapat, knackat, lyft, kilat, skakat. gnuggat, WD-40at, bönat och bett men inte ens med mitt favoritverktyg, gummiklubban, kunde det rubbas.
Skam den som ger sig. Massor med WD-40 på. Började med att brottas med igenrostade slangklämmor för att få bort slangen mellan kylare och termostat. Jag tänkte att man kunde använda hålet i termostathuset som fäste för en liten hävstång... Första slangklämman lossnade ganska snällt. Bort med den. Men när jag ska dra bort slangen från kylaren går slangen av! Nu är det krig!



Nu har jag skrivit ihop en lista på det som jag måste köpa efter min lilla "reparation". Men jag har fortfarande inte fått bort termostathuset. *suck*
Har ni några förslag? Jag har ju ingen lust att göra mer skada nu. Nästa steg är väl att jag gör hål i motorblocket...
