Jag började med att skruva bort de tre muttrarna. Det gick bra. Skruvade bort de två bultarna som håller den trekantidga plåten i kylaren. Det gick också bra. Då tycker jag att det bara ska vara att med ett stadigt tag om termostathuset dra upp densamma och därmed komma åt termostaten. Ack vad jag bedrog mig. Jag har skrapat, knackat, lyft, kilat, skakat. gnuggat, WD-40at, bönat och bett men inte ens med mitt favoritverktyg, gummiklubban, kunde det rubbas.
Skam den som ger sig. Massor med WD-40 på. Började med att brottas med igenrostade slangklämmor för att få bort slangen mellan kylare och termostat. Jag tänkte att man kunde använda hålet i termostathuset som fäste för en liten hävstång... Första slangklämman lossnade ganska snällt. Bort med den. Men när jag ska dra bort slangen från kylaren går slangen av! Nu är det krig!

Nu har jag skrivit ihop en lista på det som jag måste köpa efter min lilla "reparation". Men jag har fortfarande inte fått bort termostathuset. *suck*
Har ni några förslag? Jag har ju ingen lust att göra mer skada nu. Nästa steg är väl att jag gör hål i motorblocket...