Knackande motor
Knackande motor
Körde en liten sväng igår och efter ´ca halva sträckan började det knacka betänkligt. Stängde av och tänkte att jag får kolla p ådet imorgon.
Provade idag att ställa ventilspelet, men det hjälpte inte, det är ett mycket hårdare ljud än det också.
Vad kan det vara ? Är det lagrena till veven som kan vara kassa ? Eller finns det något annat det kan vara ? Har kanske kört max 1 km med bilen sen jag satte i motorn. (renoverade varken växellåda eller veven).
Det är en MG 1300 motor...
Provade idag att ställa ventilspelet, men det hjälpte inte, det är ett mycket hårdare ljud än det också.
Vad kan det vara ? Är det lagrena till veven som kan vara kassa ? Eller finns det något annat det kan vara ? Har kanske kört max 1 km med bilen sen jag satte i motorn. (renoverade varken växellåda eller veven).
Det är en MG 1300 motor...
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
"Skramlar" det verkligen då? Borde väl bara innebära sämre lyft på den ventilen, eller? För att få oljud pga av kamnock så måste den gått ned sig så totalt så att ventilspelet ökar, d.v.s. gått ned sig även på "baksidan" av nocken.karki skrev:kanske en kamnock som har gått ner sig?crowan skrev:nej, det låter hela tiden, följer vavtalet precis...
Tyvärr så tror jag inte att man kommer undan att lyfta ur motorn och riva den.
Bytte inte du kam tidigare? Om du skall byta kamlager så har jag (snart) ett monteringsverktyg som du kan få låna senare i höst.crowan skrev:Nej, jag börjar inse det... Usch, det är inte utan att man drar sig för det...
Men man får väl försöka muntra upp sig med att sätta på mer godis. Kanske en swiftune kam, den är det många som är nöjda med har jag förstått...
Nerkörd kam knackar hårt! & går ner sig fort när väl härdningen gått,Manne skrev:"Skramlar" det verkligen då? Borde väl bara innebära sämre lyft på den ventilen, eller? För att få oljud pga av kamnock så måste den gått ned sig så totalt så att ventilspelet ökar, d.v.s. gått ned sig även på "baksidan" av nocken.karki skrev:kanske en kamnock som har gått ner sig?crowan skrev:nej, det låter hela tiden, följer vavtalet precis...
Tyvärr så tror jag inte att man kommer undan att lyfta ur motorn och riva den.
du bör se på ena vippan om den inte lyfter lika som dom andra om du drar runt motorn, såg det i alla fall ganska tydligt på min mgb då jag körde ner kammen./peter
dodge polara cab 1964 426 max wedge
Plymouth AAR cuda 1970. 340 six pack objekt
saknar hundkoja just nu
Plymouth AAR cuda 1970. 340 six pack objekt
saknar hundkoja just nu
Du hr pm....crowan skrev:Har efter att länge mest gått och glott surt på bilen äntligen tagit tag i det nu och rev ut motorn idag. När jag fick delat den var det givetvis ett vevlager som var helt slut...
Någon som vet vad det kan kosta att slipa om en vevaxel?
/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Då har man fått tillbaka vevaxeln! Och den nya kammen från Swiftune ligger och väntar....
Har passat på att måla motorn nu, ska försöka ta några bilder, kommer att bli trevligare att hålla på med när allt är rent och snyggt.
Så nu väntar jag bara på att de nya lagerna ska komma, sen ska man kunna klämma ihop den!
Mycket roligt att se fram emot!
Har passat på att måla motorn nu, ska försöka ta några bilder, kommer att bli trevligare att hålla på med när allt är rent och snyggt.
Så nu väntar jag bara på att de nya lagerna ska komma, sen ska man kunna klämma ihop den!
Mycket roligt att se fram emot!