Sida 1 av 2
Knackande motor
Postat: 30 september 2007 kl. 11:11
av crowan
Körde en liten sväng igår och efter ´ca halva sträckan började det knacka betänkligt. Stängde av och tänkte att jag får kolla p ådet imorgon.
Provade idag att ställa ventilspelet, men det hjälpte inte, det är ett mycket hårdare ljud än det också.
Vad kan det vara ? Är det lagrena till veven som kan vara kassa ? Eller finns det något annat det kan vara ? Har kanske kört max 1 km med bilen sen jag satte i motorn. (renoverade varken växellåda eller veven).
Det är en MG 1300 motor...
Postat: 30 september 2007 kl. 19:41
av pickupkalle
låter det hela tiden eller ökar eller försvinner det när du varvar motorn eller låter det ingenting förenns du varvar,om det är vevstakslagren så brukar det va tyst på tomgång och öka när man gasar
Postat: 30 september 2007 kl. 19:52
av crowan
nej, det låter hela tiden, följer vavtalet precis...
Postat: 30 september 2007 kl. 19:57
av Manne
Låter som lager men det är ju svårt att veta. Hade själv liknade symptom på en BMW 02:a, bytte vev och ramlager men det hjälpte ej. På den var det en kolvbult som spökade. Kollade du vev- och ramlager innan du stoppade i motorn?
Postat: 30 september 2007 kl. 20:56
av karki
crowan skrev:nej, det låter hela tiden, följer vavtalet precis...
kanske en kamnock som har gått ner sig?
Postat: 1 oktober 2007 kl. 07:17
av crowan
Tyvärr kollade jag inte varken vev eller kolvlager
kam nock? Det låter som det skulle kunna stämma. Finns det något enkelt sätt att kolla innan man river ner motorn?
Postat: 1 oktober 2007 kl. 10:07
av Manne
karki skrev:crowan skrev:nej, det låter hela tiden, följer vavtalet precis...
kanske en kamnock som har gått ner sig?
"Skramlar" det verkligen då? Borde väl bara innebära sämre lyft på den ventilen, eller? För att få oljud pga av kamnock så måste den gått ned sig så totalt så att ventilspelet ökar, d.v.s. gått ned sig även på "baksidan" av nocken.
Tyvärr så tror jag inte att man kommer undan att lyfta ur motorn och riva den.
Postat: 1 oktober 2007 kl. 13:23
av crowan
Nej, jag börjar inse det... Usch, det är inte utan att man drar sig för det...
Men man får väl försöka muntra upp sig med att sätta på mer godis. Kanske en swiftune kam, den är det många som är nöjda med har jag förstått...
Postat: 1 oktober 2007 kl. 16:47
av Manne
crowan skrev:Nej, jag börjar inse det... Usch, det är inte utan att man drar sig för det...
Men man får väl försöka muntra upp sig med att sätta på mer godis. Kanske en swiftune kam, den är det många som är nöjda med har jag förstått...
Bytte inte du kam tidigare? Om du skall byta kamlager så har jag (snart) ett monteringsverktyg som du kan få låna senare i höst.
Postat: 1 oktober 2007 kl. 17:25
av karki
Manne skrev:karki skrev:crowan skrev:nej, det låter hela tiden, följer vavtalet precis...
kanske en kamnock som har gått ner sig?
"Skramlar" det verkligen då? Borde väl bara innebära sämre lyft på den ventilen, eller? För att få oljud pga av kamnock så måste den gått ned sig så totalt så att ventilspelet ökar, d.v.s. gått ned sig även på "baksidan" av nocken.
Tyvärr så tror jag inte att man kommer undan att lyfta ur motorn och riva den.
Nerkörd kam knackar hårt! & går ner sig fort när väl härdningen gått,
du bör se på ena vippan om den inte lyfter lika som dom andra om du drar runt motorn, såg det i alla fall ganska tydligt på min mgb då jag körde ner kammen./peter
Postat: 2 oktober 2007 kl. 14:31
av crowan
OK, ska kolla det, det hade allt ändrat sig en hel del i ventilinställningarna, det borde det ju inte göra om kammen är hel...
Postat: 9 december 2007 kl. 20:51
av crowan
Har efter att länge mest gått och glott surt på bilen äntligen tagit tag i det nu och rev ut motorn idag. När jag fick delat den var det givetvis ett vevlager som var helt slut...
Någon som vet vad det kan kosta att slipa om en vevaxel?
Postat: 17 december 2007 kl. 18:02
av Manne
crowan skrev:Har efter att länge mest gått och glott surt på bilen äntligen tagit tag i det nu och rev ut motorn idag. När jag fick delat den var det givetvis ett vevlager som var helt slut...
Någon som vet vad det kan kosta att slipa om en vevaxel?
Du hr pm....
/ Manne
Postat: 19 december 2007 kl. 16:22
av crowan
Jag har lämnat det till en kille i skivarp, han ska slipa om den för 1250:-
Postat: 22 januari 2008 kl. 23:04
av crowan
Då har man fått tillbaka vevaxeln! Och den nya kammen från Swiftune ligger och väntar....
Har passat på att måla motorn nu, ska försöka ta några bilder, kommer att bli trevligare att hålla på med när allt är rent och snyggt.
Så nu väntar jag bara på att de nya lagerna ska komma, sen ska man kunna klämma ihop den!
Mycket roligt att se fram emot!