Roligast mini?
Postat: 19 november 2007 kl. 20:42
Tjenixen
Jag tänkte fråga er miniexperter om vilken mini man ska börja med om man nu är en mininybörjare som vill göra något ballt projekt. Jag har hört att man måste i de flesta bilarna lägga blytillsats i tanken och det verkar ju inte allt för smidigt. Men det borde väl inte vara så i de nyare modellerna, kanske 97-99, eller? Vilket år ändrade de lagen? Jag hade också velat slippa betala skatt, så bäst ahde ju varit om det fanns någon 76 eller äldre fast med en lite modernare motor, så man slipper allt meck med blytillsatser.
Är det någon mini som är mer eller mindra lätt att karossmodifiera eller har en mindre stabil kaross? Jag hade nämligen tänkt att ta bort alla skarvar på bilen.
Och om jag ändå berättat några av mina framtida planer kan jag likaväl berätta resten. Efter att bilens skarvar är väck tänkte jag skaffa mig en smooth-huv, smooth-baklucka och sedan på med ett fränt kjolpaket. Bilen ska lackas i ferrarirött och sedan med vita stripes. Mycket annat i krom på bilens exteriöra ska också lackas antingen till det röda eller det vita, för krom är inget jag är någon speciell fantast av.
Interiören ska vara röd-vit/creme med mycket läder/vinyl. Lite sportaktiga säten, dörrsidor där man kan placera högtalare och en mittkonsol som går i resten av bilens tema. Jag ska inte ha någon mega stereo med baslåda och så, det har jag redan tröttnat på. Utan jag ska ha två 6x9" vid fötterna på baksätet och förhoppninsgvis två stycken 6x9" i hatthyllan och naturligt vis två stycken 6,5" eller större högtalare i dörrsidorna. Huvudenheten ska placeras i mittkonsolen. Instrumentpanelen ska ha tre stycken stora mätare och några andra såsom oljetemp-, oljetryck-, voltmätare lite mer döljt. Ventilerna ska ersättas med Audi TT's ventiler. Vet någon förresten hur det fungerar med mittkonsol i en svensk bil? Det ser lite tight ut med gaspedalen.
Jag är väl medveten att det både komemr ta tid, pengar och framför allt extremt mycket jobb. Men jag ska försöka göra allt för att fixa mina drömmars hundkoja.
Jag ahde helst velat ha en hundkoja där man slapp betala skatt (med tanke på mina inkomster) och slapp mecka med blytillsatser och fortfarande ha en relativt stark motor (kanske 1000-13000cc). Så vad är era tips till mig? Vad ska jag leta efter för bil när det sedan blir aktuellt? Vad ska jag tänka extra noga på? Fyll gärna på med fler frågor och svar, då jag är ganska newbie inom ämnet.
tack för mig
Jag tänkte fråga er miniexperter om vilken mini man ska börja med om man nu är en mininybörjare som vill göra något ballt projekt. Jag har hört att man måste i de flesta bilarna lägga blytillsats i tanken och det verkar ju inte allt för smidigt. Men det borde väl inte vara så i de nyare modellerna, kanske 97-99, eller? Vilket år ändrade de lagen? Jag hade också velat slippa betala skatt, så bäst ahde ju varit om det fanns någon 76 eller äldre fast med en lite modernare motor, så man slipper allt meck med blytillsatser.
Är det någon mini som är mer eller mindra lätt att karossmodifiera eller har en mindre stabil kaross? Jag hade nämligen tänkt att ta bort alla skarvar på bilen.
Och om jag ändå berättat några av mina framtida planer kan jag likaväl berätta resten. Efter att bilens skarvar är väck tänkte jag skaffa mig en smooth-huv, smooth-baklucka och sedan på med ett fränt kjolpaket. Bilen ska lackas i ferrarirött och sedan med vita stripes. Mycket annat i krom på bilens exteriöra ska också lackas antingen till det röda eller det vita, för krom är inget jag är någon speciell fantast av.
Interiören ska vara röd-vit/creme med mycket läder/vinyl. Lite sportaktiga säten, dörrsidor där man kan placera högtalare och en mittkonsol som går i resten av bilens tema. Jag ska inte ha någon mega stereo med baslåda och så, det har jag redan tröttnat på. Utan jag ska ha två 6x9" vid fötterna på baksätet och förhoppninsgvis två stycken 6x9" i hatthyllan och naturligt vis två stycken 6,5" eller större högtalare i dörrsidorna. Huvudenheten ska placeras i mittkonsolen. Instrumentpanelen ska ha tre stycken stora mätare och några andra såsom oljetemp-, oljetryck-, voltmätare lite mer döljt. Ventilerna ska ersättas med Audi TT's ventiler. Vet någon förresten hur det fungerar med mittkonsol i en svensk bil? Det ser lite tight ut med gaspedalen.
Jag är väl medveten att det både komemr ta tid, pengar och framför allt extremt mycket jobb. Men jag ska försöka göra allt för att fixa mina drömmars hundkoja.
Jag ahde helst velat ha en hundkoja där man slapp betala skatt (med tanke på mina inkomster) och slapp mecka med blytillsatser och fortfarande ha en relativt stark motor (kanske 1000-13000cc). Så vad är era tips till mig? Vad ska jag leta efter för bil när det sedan blir aktuellt? Vad ska jag tänka extra noga på? Fyll gärna på med fler frågor och svar, då jag är ganska newbie inom ämnet.
tack för mig