Sida 1 av 1

Slaskväder = Död hundkoja...

Postat: 25 november 2007 kl. 22:54
av John Doe
Nu vänder jag mig till er experter här inne som jag så oftast gör då det gäller svåra problem :wink:

För det första så vet jag att det finns ett stänkskydd att köpa till Minis som skyddar fördelarlocket och tändstiften, men funderar på att bygga ett eget skydd som dessutom skyddar MYCKET mera...

Historien till varför följer här:

Nu ikväll (Sön den 25/11) Så for jag från Sundsvall hem till Ume! Allt gick frid och fröjd tills vädret vart mildare. Halvvägs upp märkte jag att bilen gick ryckigt och sen när jag startade den så var den STENdöd. Visade sig att ena polen på batteriet hade hoppat av :P Lätt fixat tänkte jag, men innan jag märkte detta så kollade jag inne i motorn!

Det var snö ända in till torpedväggen, Allt i stort sett var täckt med snöblask och det droppade på allt vad som hette stiftkontakter till elkablar... Fukt hade letat sig ända in till förgasarn på något knepigt sätt så bilen gick som en gräsklippare, skitslö i uppförsbackar på 4:an och på vissa raksträckor... Gjorde ingen skillnad om jag gasade på för fullt eller inte var lika slö ändå?! :?

Nu vet jag ju att man ska ha ett visst luftinsläpp in till motorn för att den ska må så bra som möjligt, men går det på något sätt att skydda motorn och all elektronik där inne på ett bättre sätt UTAN att ställa undan bilen? Behöver den nämnligen dagligen i stort sett!!

Sen kan vi säga, TA det lugnt ute på vägarna! Jag körde åt helvete idag med bilen och slog runt 180 grader så jag stod med nosen mot bilarna istället för med baken på den sida jag körde på... Tur att det gick bra men bilen fick ta emot en rätt så hård smäll mot däcket men den klarade sig och kör lika rakt som innan olyckan :)

Postat: 25 november 2007 kl. 23:07
av Cooper-74
Finns/fanns ett stort skydd för tändkablar på senare årsmodeller av kojor som är väldigt effektivt.
Större än det behövs inte.
Fästs på ett ställe nere på motorn och 2 uppe på ventilkåpan.
Löjligt enkelt att montera :D

Vanligt vatten brukar tändkablarna fixa men dock inte saltblandat sådant..

Postat: 26 november 2007 kl. 20:49
av Hans L
Tills du får fatt i ett mera proffsigt, fabrikstillverkat skydd så finns det ett bra bonn-knep som i vart fall skyddar fördelaren. En gummihandske! Fem fingrar - fem kablar. Det ser löjligt ut men fungerar betydligt bättre än ingenting!! :lol:

Postat: 27 november 2007 kl. 00:17
av John Doe
Jag ska ta och ringa till en bokhandel imorgon och höra om det har sån där plast som finns till gåpratare (Skyltar som finns på gågator) och hur värmetåliga dessa är...

Samtidigt som jag vill skydda motorn så är jag ändå rädd att förlora kylningen utav motorn samtidigt :?

Postat: 27 november 2007 kl. 02:10
av kerguelair
diskhandsketricket funkar utmärkt, annars räckte det för mig att lägga en skumgummiskiva (typ liggunderlag) bakom framgallret och rakt framför
fördelaren. Fäste den med vanliga buntband.

den här tråden är densamma
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... highlight=

Postat: 5 december 2007 kl. 12:06
av John Doe
Nu är jag måttligt less på detta :evil:

Ska ta och skära till mitt liggunderlag där ute och fästa och ska samtidigt göra hål för luften!

Men nu vill inte lamporna fungera alls då jag startar bilen min, utan måste varva upp för att det ska gå igång :? Tror jag måste ta och titta över mina kablar vid generatorn eftersom laddlampan har börjat lysa igen men slocknar efter ett tag (= dålig kontakt)

Postat: 5 december 2007 kl. 12:43
av Manne
Kirill skrev:Nu är jag måttligt less på detta :evil:

Ska ta och skära till mitt liggunderlag där ute och fästa och ska samtidigt göra hål för luften!

Men nu vill inte lamporna fungera alls då jag startar bilen min, utan måste varva upp för att det ska gå igång :? Tror jag måste ta och titta över mina kablar vid generatorn eftersom laddlampan har börjat lysa igen men slocknar efter ett tag (= dålig kontakt)
Kolla så att fläktremmen är spänd och inte slirar. Då kan laddlampan också börja lysa. Har själv en "tråkbil" som laddlampan glimmar till varje gång man kör igenom en vattenpöl. Då börjar remmen slira lite....