det är så förträfligt att mätarna ÄR kalibrerade till 10´däck. Gick jätte bra att bara trycka in 200 km mätaren. finns f.ö två mysko skruvhål (2 st halv oval i en försäkning) på mätaren, kanske är det det som är kalibreringsmojängen ?
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Den jag köpte var inställd för 10´däck, enligt hemsk komplicerad artikel på
http://www.ime.org.uk/ime/s/speedo.html ... sen fick jag ont i huvudet att räkna på det hela, men hur som helst det kan tydligen bli upp till 18% fel. Sen spelar växellådan osså nån roll i det där. Jag gav upp försök att förstå, dmin nya funkar ju
Den gamla ger jag bort om nån vill ha, det är väl bara glas/ring/fästen och själva tavlan som är nåt att ha. Innanmätet är mycket mycket dött. (smiths, 140 km, med bensinmätare. Svart är den)
Kalibrering av hastighetsmåler skjer ved å bytte 2 plast drev i girkassen, og det henger først og fremst sammen med hvilken diff utveksling du har! feks 1000motor har 3.44 diff, men a+1275 har 3.1.. så om du bytter diff så blir det feil.
Tack Magne, nu förstår jag bättre den konstiga tabellen. "stock speedo heads for 3.76 and 3.44 diffs and 10" wheels" säger de, vilket är det jag har på min 72´