Sida 1 av 2
Efterlysning av El-mini
Postat: 17 januari 2008 kl. 18:18
av grozzny
Hej!
Jag gör en NY efterlysning av den eldrivna hundkoja jag vet finns i Sverige någonstans

(såvida den inte blivit exporterad de senaste åren)
När jag såg den på annons för några år sedan var det antagligen en 70-tals koja, röd och eldriven. Enligt uppgift skulle den göra 70km/h med elmotorn. (Går att uppgradera

)
Jag är sugen på både en elbil och hundkoja (igen, efter några års uppehåll) och därför skulle jag gärna vilja veta vart denna koja finns och vem som äger den idag?
Mvh
Anton
Re: Efterlysning av El-mini
Postat: 17 januari 2008 kl. 20:59
av Frejkan
Det har ocks funnits en vit Countryman eller Traveller som Chalmers eller KTH byggde om för eldrift på 1960-talet som ett experiment, den ska dock vara återställd i originalskick.
Postat: 17 januari 2008 kl. 23:33
av johnson
Vet en här som har en mini som en gång vart en elmini iaf, men numer en bensinare igen
Minns ja rätt Wolfie?

Re: Efterlysning av El-mini
Postat: 20 januari 2008 kl. 23:14
av _clubman_
Frejkan skrev:Det har ocks funnits en vit Countryman eller Traveller som Chalmers eller KTH byggde om för eldrift på 1960-talet som ett experiment, den ska dock vara återställd i originalskick.
va det inte den som hette elina? blev ditsatt en bensinare igen om inte minne sviker...
Postat: 21 januari 2008 kl. 11:16
av Hylsan
en hundkoja med eldrift måste ju vara den ultimata bilen
Lätt jag skulle skaffa en sån om jag hade råd.
Kollade på en skoda som var konverterad men rätt skruttig i övrigt, hade en tanke på att sno motorer å mekaniken från den och överföra till kojjan, men har inga pengar över tyvärr
/Hylsan
Postat: 21 januari 2008 kl. 13:44
av grozzny
Jo det känns ju som den ultimata bilen!
Tyvärr har jag inte tid, plats eller kunskap att själv konvertera till eldrift och är därför ute efter en färdigkonverterad!
Hundkojan är ju ultimat för eldrift då lättvikt är bland det viktigaste för att få bra egenskaper. Sen är det ju tveksamt huruvida minin är strömlinjeformad eller ej

.
Postat: 21 januari 2008 kl. 17:05
av Hylsan
well...den är iaf låg och lätt så hyfsat bra borde det bli.
Sen kan man ju alltid slänga på en Midas-kaross om man vill ha ännu lättare och ännu strömlinjeformad kojja. Problemet är att då blir det ingen kojja längre
/Hylsan
EvELina
Postat: 22 januari 2008 kl. 18:38
av wolfie
Det är nog inte omöjligt att det är min du menar...
Brunröd -75, 80 Volts / 9kW truckmotor driver direkt på vevaxeln.
Fast den gjorde allt 85 knutar med nyladdade batterier

dessvärre inte så länge

Fast numera har jag en vanlig brännare i bilen.
/Tomas
Postat: 22 januari 2008 kl. 23:41
av grozzny
Hej!
Vad roligt att få den lokaliserad iaf, måste vara den.. Men varför bytte du tillbaka bensinare? Trött på att inte komma så långt? Hur långt kunde du köra med den?
Om du har några bilder på el-motorinstallationen får du gärna lägga upp dem.

Re: EvELina
Postat: 23 januari 2008 kl. 15:00
av _clubman_
wolfie skrev:Det är nog inte omöjligt att det är min du menar...
Brunröd -75, 80 Volts / 9kW truckmotor driver direkt på vevaxeln.
Fast den gjorde allt 85 knutar med nyladdade batterier

dessvärre inte så länge

Fast numera har jag en vanlig brännare i bilen.
/Tomas
är den omlackad? i minitimes så va den väl beigevit om jag inte minns galet?
Postat: 23 januari 2008 kl. 16:48
av wolfie
grozzny skrev:Hej!
Vad roligt att få den lokaliserad iaf, måste vara den.. Men varför bytte du tillbaka bensinare? Trött på att inte komma så långt? Hur långt kunde du köra med den?
Om du har några bilder på el-motorinstallationen får du gärna lägga upp dem.

Tanken var att jag skulle ha den till åka jobbet-bil, dessvärre var 36-Voltsladdaren jag fick med hembyggd och behövde typ 3 dygn på sig att få fart på 6 st biltema 55 Ah batterier.
Med dessa sex batterier (halvfulla med vatten) kom jag ca 2 mil.
När jag långt efter motorbyte var på tudorfabriken och jobbade fick jag klart för mig att gel batterier är det enda som klarar såna upprepade djupurladdningar under en längre tid. Vanliga feltema batterier gav dom ca 5-6 mån livslängd för detta ändamål.
Men med gelbatterier på 75 Ah skulle det nog minst dubbla körsträckan trodde dom.
Och har nu efteråt har jag även hittat bra 220V laddare till städmaskiner och pallstaplare, men men jag ville ju åka i bilen och min kollega hade en motor i garaget så jag tog den lätta vägen och bytte

Men jag har ju prylarna och regpapprena kvar så det är snart gjort å byta igen om lusten faller på
Jag har säkert några gamla bilder liggande ska kolla om jag kan få in dom./Tomas
Postat: 23 januari 2008 kl. 18:58
av grozzny
Kul!
Lägg gärna upp bilder om du hittar!.. Vill du sälja vet du vem du skall kontakta
Mvh
Anton
Re: Efterlysning av El-mini
Postat: 28 januari 2008 kl. 00:00
av Crona
Frejkan skrev:Det har ocks funnits en vit Countryman eller Traveller som Chalmers eller KTH byggde om för eldrift på 1960-talet som ett experiment, den ska dock vara återställd i originalskick.
Den byggdes av studenter på Chalmers som ett projektarbete, bilen såldes av Chamers genom en aktion någon gång tidigt 90 tal.
Det styrelektroniken fattades när bilen ropade in så någon körning på el blev det aldrig
Det senaste jag känner till om bilen var att den såldes vidare till en känd kojeprofil i Stockholms regionen.
Re: Efterlysning av El-mini
Postat: 28 januari 2008 kl. 19:06
av minitokig
Crona skrev:Frejkan skrev:Det har också funnits en vit Countryman eller Traveller som Chalmers eller KTH byggde om för eldrift på 1960-talet som ett experiment, den ska dock vara återställd i originalskick.
Den byggdes av studenter på Chalmers som ett projektarbete, bilen såldes av Chalmers genom en auktion någon gång tidigt 90 tal.
Styrelektroniken fattades när bilen ropade in så någon körning på el blev det aldrig
Det senaste jag känner till om bilen var att den såldes vidare till en känd kojeprofil i Stockholms regionen.
Efter att den byggdes tillbaka (svetsa igen hålen för batterier, ny mittkonsoll för vanliga knappar och chokereglage och i med vanlig motor) till vanlig drift av en kojatok i Nynäshamn på uppdrag av ägaren i Stockholmstrakten såldes den till en cykelhistoriker väster om Stockholm för att sedan hamna i Uppsala där den stod i ett garage senast jag såg den för några år sedan. Ägarinnan har numera flyttat söderut men jag vet ej om hon har tagit bilen med sig eller ej?

Postat: 30 januari 2008 kl. 19:34
av wolfie