Folk nuförtiden köper bara nyare, stora bmw's eller volvos, iallfall runt där jag bor. Alla nyblivna körkortsinnehavare köper en 740 eller bmw e30 och slänger i ljud för flera tiotusentals kronor, ett blått neonrör i hatthyllan, xenon lysen och blåa lysdioder i varenda litet skrymsle. Själv så är jag en sån som verkligen bara inte kan ha något som är det minsta mainstream, körde en moppe från det härliga 80 talet (Yamaha Chappy), sedan byggde jag min egen "moped" av en cykelram och racetrimmad motor. Den blev en succé och det är något dom flesta känner igen mig för. Men nu började det ju nalkas körkort och bil, så vad skulle man ta? Ptja, funderade på allt mellan gamla mantan (fattigmans mustangen), till bubblor, men det känndes endera för mycket raggarbil eller för hippie. Ville ha något som gjorde att folket drog i mungiporna, och som samtidigt var en liten och rolig bil som gick bra runt en kurva istället för alla andra som tror att en stor bil med många hästar alltid vinner. Valet blev självklart när jag av en slump snubblade in på lite bilder på kojor. Och nu har jag äntligen fått tag på en, inte i perfekt skick, och tyvärr inte med rundnos som jag helst hade velat haft (ännu lite mer legendariskt). Blev Kirills gamla som jag tog över.
Jag tänker absolut inte bygga en bil med putsade fälgmuttrar som tas ut 2 dagar per år och ställs ut på träffar. Sånt är bara patetiskt enligt mig. Målet med min hundkoja blir att återställa till orginal på utsidan, i form av karosseri, då tidigare ägare har gjort en väldans ful front och huv. Så det ska bort och bli orginal, sedan läggs en (troligen) vit lack utanpå allt och avslutas med en brittisk flagga på taket. På insidan kommer jag försöka få en balans mellan orginal och racing, vill ha en bil som är någorlunda säker och som klarar att köras hårt med, då banracing är något jag är väldigt intresserad utav. Troligen blir det ett par bättre stolar med nackstöd, bur när ekonomin tillåter och inte en stereo eller högtalare så långt ögat kan nå! Folk ska veta att sätter man sig i min bil så är det för att åka på en sjujäkla åkupplevelse och inte för att spränga trumhinnor.
En bil ska användas och hållas därefter, inte stå i ett garage med sidenduk över. Jag tycker det är tråkigt att man inte ser några gamla mustanger, maseratis, ferraris osv, användas till det dom var gjord för! Alla bara ställer undan dom och är rädd för att en fluga ska förstöra waxet. Sånt slöseri, köp en gammal mahognybyrå och använd till det. Därför ska min hundkoja visas upp som issigonis konstruerade den, som en vardaglig familjebil med racingpotential!
Vill bygga något spännande, något roligt och framför något udda.
Det som ska göras nu främst är att
riva motorn
fixa rost i sparklådorna
fixa iordning fronten
gå igenom mekaniken runtom
broms,koppling osv ska ses över
dra eget elsystem till blinkers, spolare, torkare osv (orginal är dött)
ordna inredning
slipa ner hela och lackera utsidan, insidan blir det lackering av senare, har ej råd med chassilack nu.
Framöver vill jag gärna få något av detta gjort
sportstolar - bra sido och nackstöd, lite mer racingstuk men ändå retro, inga sprojlans recarostolar.
instrumentering och inredning - aluskivor som dörrsidor och instrumentpanel med säkerhetsbrytare samt mätare så det är lätt att hålla koll på hur bilen mår, även här är det racing med retrostuk som gäller.
ratt - moccaratt för bästa greppet, men gärna en äldre typ/modell, dom flesta nya ser så, nya ut.
fälgar - breddade plåtisar för att hålla lite orginalstuk men ändå få lite grymmare stuk.
bur - när alla vänner är avskrämda från att bli skjussade bak och ekonomin tillåter åker baksätet ut och bur in för säkerhetens skull, _inte_ för att det är snyggt. Det som inte behövs i bilen är bara skit som kan gå fel!
Har inte bilen hemma så skruvning blir mest på helger, här följer en hel del bilder, tagna med en iTelefon så kvalitén är ju lite suddig ibland:










Det var allt för denna gången, framläppen är borta nu, har inga bilder på det än dock.
Hälsningar, Anton D.