Sida 1 av 3

Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 18 april 2008 kl. 21:00
av Danielsson
Lite bakgrund..
Folk nuförtiden köper bara nyare, stora bmw's eller volvos, iallfall runt där jag bor. Alla nyblivna körkortsinnehavare köper en 740 eller bmw e30 och slänger i ljud för flera tiotusentals kronor, ett blått neonrör i hatthyllan, xenon lysen och blåa lysdioder i varenda litet skrymsle. Själv så är jag en sån som verkligen bara inte kan ha något som är det minsta mainstream, körde en moppe från det härliga 80 talet (Yamaha Chappy), sedan byggde jag min egen "moped" av en cykelram och racetrimmad motor. Den blev en succé och det är något dom flesta känner igen mig för. Men nu började det ju nalkas körkort och bil, så vad skulle man ta? Ptja, funderade på allt mellan gamla mantan (fattigmans mustangen), till bubblor, men det känndes endera för mycket raggarbil eller för hippie. Ville ha något som gjorde att folket drog i mungiporna, och som samtidigt var en liten och rolig bil som gick bra runt en kurva istället för alla andra som tror att en stor bil med många hästar alltid vinner. Valet blev självklart när jag av en slump snubblade in på lite bilder på kojor. Och nu har jag äntligen fått tag på en, inte i perfekt skick, och tyvärr inte med rundnos som jag helst hade velat haft (ännu lite mer legendariskt). Blev Kirills gamla som jag tog över.

Jag tänker absolut inte bygga en bil med putsade fälgmuttrar som tas ut 2 dagar per år och ställs ut på träffar. Sånt är bara patetiskt enligt mig. Målet med min hundkoja blir att återställa till orginal på utsidan, i form av karosseri, då tidigare ägare har gjort en väldans ful front och huv. Så det ska bort och bli orginal, sedan läggs en (troligen) vit lack utanpå allt och avslutas med en brittisk flagga på taket. På insidan kommer jag försöka få en balans mellan orginal och racing, vill ha en bil som är någorlunda säker och som klarar att köras hårt med, då banracing är något jag är väldigt intresserad utav. Troligen blir det ett par bättre stolar med nackstöd, bur när ekonomin tillåter och inte en stereo eller högtalare så långt ögat kan nå! Folk ska veta att sätter man sig i min bil så är det för att åka på en sjujäkla åkupplevelse och inte för att spränga trumhinnor.

En bil ska användas och hållas därefter, inte stå i ett garage med sidenduk över. Jag tycker det är tråkigt att man inte ser några gamla mustanger, maseratis, ferraris osv, användas till det dom var gjord för! Alla bara ställer undan dom och är rädd för att en fluga ska förstöra waxet. Sånt slöseri, köp en gammal mahognybyrå och använd till det. Därför ska min hundkoja visas upp som issigonis konstruerade den, som en vardaglig familjebil med racingpotential!

Vill bygga något spännande, något roligt och framför något udda.

Det som ska göras nu främst är att
riva motorn
fixa rost i sparklådorna
fixa iordning fronten
gå igenom mekaniken runtom
broms,koppling osv ska ses över
dra eget elsystem till blinkers, spolare, torkare osv (orginal är dött)
ordna inredning
slipa ner hela och lackera utsidan, insidan blir det lackering av senare, har ej råd med chassilack nu.

Framöver vill jag gärna få något av detta gjort
sportstolar - bra sido och nackstöd, lite mer racingstuk men ändå retro, inga sprojlans recarostolar.
instrumentering och inredning - aluskivor som dörrsidor och instrumentpanel med säkerhetsbrytare samt mätare så det är lätt att hålla koll på hur bilen mår, även här är det racing med retrostuk som gäller.
ratt - moccaratt för bästa greppet, men gärna en äldre typ/modell, dom flesta nya ser så, nya ut.
fälgar - breddade plåtisar för att hålla lite orginalstuk men ändå få lite grymmare stuk.
bur - när alla vänner är avskrämda från att bli skjussade bak och ekonomin tillåter åker baksätet ut och bur in för säkerhetens skull, _inte_ för att det är snyggt. Det som inte behövs i bilen är bara skit som kan gå fel!

Har inte bilen hemma så skruvning blir mest på helger, här följer en hel del bilder, tagna med en iTelefon så kvalitén är ju lite suddig ibland:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var allt för denna gången, framläppen är borta nu, har inga bilder på det än dock.

Hälsningar, Anton D.

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 18 april 2008 kl. 21:13
av minimini
hej
grattis till köpet

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 20 april 2008 kl. 10:33
av Hylsan
låter som en ypperlig filosofi, även om jag kanske inte följer den helt och hållet själv :)

Här är bilderna förresten på fälgkransarna...
Hade visst två olika sorter;


/Hylsan

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 20 april 2008 kl. 22:05
av Riikard
Som redan sagt, trevlig filosofi! :) Kommer nog bli riktigt bra de här!

Jag har en inredning ifrån en 97'a som är till salu, och i toppskick.. Stolar (med nackskydd), baksäte, dörrsidor och bakre sidoskydd. Tror den skulle passa riktigt bra! Släng iväg ett PM om du är sugen. :wink:
Har även en Instrumentpanel ifrån 97'an..

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 20 april 2008 kl. 22:35
av Danielsson
Hylsan, de nyare med löstagbar tallrik, går det att montera bara tallriken på fälgen eller måste man köra stora ringen också? Jag funderar på breddade plåtisar men skulle vilja veta om det går o köra med bara tallriken på dom, och använda båda två då jag ska köra med orginalfälgarna! Hoppas du förstår vad jag menar! :wink:

Riikard, PM ligger och väntar!

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 21 april 2008 kl. 07:23
av Hylsan
hum...allri provat och tyvärr ingen möjligthet att prova heller...

Nån annan får försöka svara på den frågan (ställ den under däck-tråden)

/Hylsan

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 21 april 2008 kl. 22:03
av bulten08
om du menar att man bara använder mittentallriken så satt de standard på flesta kojor det är väl bra deluxe oxh superdeluxe cooper och cooper s som hade hade ytterringen eller komplett med mittentallrik och ytterring som sitter ihop om det du menar så finns det nog högvis med sånt själv har jag väl en 10-15 st./marcus

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 22 april 2008 kl. 00:10
av Danielsson
Aha, kung, då blire ett par tallrikar på breddade plåtisar. Trevligt trevligt!

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 12 maj 2008 kl. 00:16
av hundkoja_gbg
Riikard skrev:Som redan sagt, trevlig filosofi! :) Kommer nog bli riktigt bra de här!

Jag har en inredning ifrån en 97'a som är till salu, och i toppskick.. Stolar (med nackskydd), baksäte, dörrsidor och bakre sidoskydd. Tror den skulle passa riktigt bra! Släng iväg ett PM om du är sugen. :wink:
Har även en Instrumentpanel ifrån 97'an..
Ursäkta mig snabbt bara ny på detta forum som jag är om jag lånar lite grann :roll:
Kommer förmodligen runt nästa år, förhoppningsvis bli en hundkojs-ägare själv..
Det jag undrar är om det är svårt att få tag på inredning från 97'or osv?

Nu ska jag inte störa mer, sry! :P

Mvh

/Victor

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 17 maj 2008 kl. 02:34
av kerguelair
hur lätt som helst att få tag i delar.
Här finns diverse länkar
http://www.vassklippning.com/links.htm
med enklast är
http://www.autosite.se/mini/jana/ i Bålsta.

Billigt är det med mini delar osså :-)

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 25 maj 2008 kl. 16:30
av Danielsson
Beställt en hög delar från Minisport nu till motorrenoveringen, någon som vet hur lång tid det brukar ta att få grejjorna därifrån? Sen har jag tvättat navkapslarna som jag köpte av hylsan, inte helt nöjd dock, dom saknar dendära sista glansen, tips på vad man kan putsa med?

Bild

Samt äre någon som vet vart man kan hitta nya innerdörrar, eller bara själva lädret, träplattan bakom gör man ju enkelt själv.

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 25 maj 2008 kl. 19:37
av johnson
Ser ju ut att glänsa som fasen :P
Men annars är ju autosol jäkligt bra.

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 25 maj 2008 kl. 19:56
av Danielsson
Kan alltid bli lite bättre! :wink:
Men hur fungerar Autosol på kromad yta? Kromning är väl en beläggning som då borde slipas ner och mattas istf tex högglanspolerad yta som är blank på grund av att den är fint slipad redan, eller tänker jag fel?

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 16 juni 2008 kl. 23:11
av Danielsson
Fått lite gjort, går lite trögt men nu när skolan är över man kan köra igång rejält. Gruvar mig dock inför att riva motorn och byta kolvringar!

Fått bort det mesta av läppen fram, ska slipa bort den sista centimetern här i veckan och spackla fint.
Fick dit kofångaren, tidigare ägare hade spacklat igen hålen, men bara halft?, och satt en plastplupp över, borrade igenom allt och satte dit den, har beställt underriders från australien (hur sällsynta ska dom va?), så det lär väl bli fint hoppas jag. Sen har jag börjat fått ordning på inredningen och har gjort en mall till instrumentbrädan. Huven ryker imorgon, och då ska jag försöka ta mig mod och börja riva motorn också så jag får det överstökat!

Har även gått över hela bilen med crc motortvätt, tog en jäkla massa gnuggande men tillslut så var allt sot och gammal smuts borta. Dock får jag inte bort silikonet som är kvar sen gamal skärmbreddarna, tips? Och domdär jäkla biltema classic speglarna får jag inte dit! Förstår inte hur jag ska få fast dom.

Lite bilder på hur det ser ut just nu.

Bild

Bild

hmm, firefox skär bilderna för mig, ser ni inte hela bilen så zooma ut så allt blir mindre så borde de synas.

Re: Mitt försök att använda en koja till dess syfte.

Postat: 18 juni 2008 kl. 22:05
av johan_palm
diesel löser silikonen om inget annat....
Löser det upp asfalt så...