Swift Austin mini -74
Swift Austin mini -74
Hej, som en del av er kanske minns så sålde jag för ett knappt år sen min koja och alla dess delar och det var en handling som kom att ångras. Så nu är jag igång igen och har precis köpt en Austin Mini -74 som går att se i galleriet. Denna gången i renoverat skick med sjysst lack och 100% rostfri. Så jag tänkte använda det och sen på sikt sätta i Swift.
Nu skriver jag för att jag vill samla ihop rätt grejer till vinterprojektet.
Swiftrelaterat:
1. är det årsmodeller 86 - 93 16v 1,3 suzuki swift som funkar?
2. Fördelen med GTI lådan? är det bara utväxlingen eller varför söker man GTI?
3. Är det kanske lämpligare att köpa färdig ram mot att svetsa en själv till motorn?
Besiktningsrelaterat:
4. Får man bara göra 2 ändringar som påverkar regpappret? Tex, öka motorstyrka och sätta på skivor?
Min plan är att:
1. Swiftkovertera
2. Montera metro, civic eller cooper s skivor
3. "Raka" av sömkanterna vid tak och sidor så att bilen blir mer smooth.
4. Montera elhissar på fönster
5. ZeeMaxpaket
6. Ny inredning som är stilren och rätt enkel.
7. Bygga en snygg instrumentpanel
8. Montera ljud
9. Byta grill till mustasch och coopers 7-bladiga grill. Less is more. Alternativt bygga egen i koppar.
10. Lacka om den i personlig nisch, är snygg BRG färg nu med OEW tak, men det känns för mycket orginal då jag ska ändra konceptet med minin. Ska framhäva bilens runda harmoniska design genom att ta bort sömkanter och ändra grill osv. Lite inspirerad av senaste numret av mini world.
Vad tror ni?
Viktigaste frågan är nog vilka årsmodeller av swift som funkar som sagt.
Nu skriver jag för att jag vill samla ihop rätt grejer till vinterprojektet.
Swiftrelaterat:
1. är det årsmodeller 86 - 93 16v 1,3 suzuki swift som funkar?
2. Fördelen med GTI lådan? är det bara utväxlingen eller varför söker man GTI?
3. Är det kanske lämpligare att köpa färdig ram mot att svetsa en själv till motorn?
Besiktningsrelaterat:
4. Får man bara göra 2 ändringar som påverkar regpappret? Tex, öka motorstyrka och sätta på skivor?
Min plan är att:
1. Swiftkovertera
2. Montera metro, civic eller cooper s skivor
3. "Raka" av sömkanterna vid tak och sidor så att bilen blir mer smooth.
4. Montera elhissar på fönster
5. ZeeMaxpaket
6. Ny inredning som är stilren och rätt enkel.
7. Bygga en snygg instrumentpanel
8. Montera ljud
9. Byta grill till mustasch och coopers 7-bladiga grill. Less is more. Alternativt bygga egen i koppar.
10. Lacka om den i personlig nisch, är snygg BRG färg nu med OEW tak, men det känns för mycket orginal då jag ska ändra konceptet med minin. Ska framhäva bilens runda harmoniska design genom att ta bort sömkanter och ändra grill osv. Lite inspirerad av senaste numret av mini world.
Vad tror ni?
Viktigaste frågan är nog vilka årsmodeller av swift som funkar som sagt.
Senast redigerad av Helipop den 8 maj 2008 kl. 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Swift Austin mini -74
scania sol lucka....................... Du slutar aldrig att förundra mig. e ju en ganska ful å klumping sak som sticker upp ganska mycket. 24 volt med. ett av de enklaste ingrepp på att förstöra en hundkoja i mina ögon är att skära upp ett hål i taket. Har tyvärr en själv.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Ville bara säga att den "ultimata" kojjan som var i senaste MiniWorld var ruggigt snygg, förrutom bakljusen och inredningen 
Lätt den snyggaste modifierade kojjan jag sett iaf.
Lycka till!!
/Hylsan

Lätt den snyggaste modifierade kojjan jag sett iaf.
Lycka till!!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
Då kan ju du som redan har "hål" i taket sätta in en Scania.....eller?Ola skrev:scania sol lucka....................... Du slutar aldrig att förundra mig. e ju en ganska ful å klumping sak som sticker upp ganska mycket. 24 volt med. ett av de enklaste ingrepp på att förstöra en hundkoja i mina ögon är att skära upp ett hål i taket. Har tyvärr en själv.
Många rariteter har ju tyvärr förstörts på detta sätt. Vet tex. om ett Mini Cooper objekt med skyport, sänker ju värdet rejält.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Jag skrev lite tidigare några frågor kring Mini + VTEC... men har då inte fått några svar...
En swiftmotor är säkert inte heller så dumt i en mini (förmodligen enklare och billigare?). Brukade en swift ett tag... en 1,3 -90 gick rätt mjukt och fint... ovanligt växlad motför mina erfarenheter av japanare... HÖGT växlad! kanske GTI växellådan är annorlunda?
En fundering: blir verkligen en mini speciellt pigg av en sådan motor? Swiften var inte heller tung men kändes absolut inte pigg! GTI:n har jag för mej att ligger på just över 100 hästar... men den kanske inte går att använda då heller?
Taklucka är då inte något som jag skulle önska... men kul att alla inte är lika också!
Ps köper gärna av dej ditt blivande bygge om du får bra fart på motorn... om jag får pruta lite pga takluckan
Går det att kort skriva vad som gäller för att bilprovningen skall vara glad... ex hur ny mini kan man använda? hur många hästar?
En swiftmotor är säkert inte heller så dumt i en mini (förmodligen enklare och billigare?). Brukade en swift ett tag... en 1,3 -90 gick rätt mjukt och fint... ovanligt växlad motför mina erfarenheter av japanare... HÖGT växlad! kanske GTI växellådan är annorlunda?
En fundering: blir verkligen en mini speciellt pigg av en sådan motor? Swiften var inte heller tung men kändes absolut inte pigg! GTI:n har jag för mej att ligger på just över 100 hästar... men den kanske inte går att använda då heller?
Taklucka är då inte något som jag skulle önska... men kul att alla inte är lika också!
Ps köper gärna av dej ditt blivande bygge om du får bra fart på motorn... om jag får pruta lite pga takluckan

Går det att kort skriva vad som gäller för att bilprovningen skall vara glad... ex hur ny mini kan man använda? hur många hästar?
Takluckan är lågprio så det är inget jag bestämt mig för definitivt utan mer nåt jag funderar över. Jag råkar jobba på "line 3" där vi sätter innertak, taklucka toplineboxar osv osv så jag kan nog norpa en sprillans ny lucka lätt där. Och att det är 24 volt är inte ens ett problem, lätt ordnat. Formatet på luckan är rätt okay, och när den är nerfälld så sticker den inte upp speciellt mycket och när den är uppfälld så kör man antagligen kojan så då spelar det nog inte så stor roll ändå.
Vet inte om din kommentar var speciellt konstruktiv eller vad du hade för syfte med den ola. Allt man tycker säger man inte... Antar att du är gammal nog att veta vad konstruktiv kritik är jämfört mot Schulmankritik...
Jag hoppar nog över luckan. Denna bilen kommer att bli lite "konceptbil" och nåt som jag kommer att lägga ner en del kulor på. Sen ska jag definitivt skaffa en och ha i orginalskick med. Kanske blir denna som får behålla orginalskick medans jag köper motor och ordnar med ram för att sen köpa en bil till att bygga om efter eget önskemål.
Hylsan, du har jävligt rätt. Bilen i senaste miniworld var sjukt snygg. Kan dock inte klanka ner på inredningen heller, rätt snygg, kunde varit snyggare men med tanke på att allt annat var hur snyggt som helst så får man väl bara vara glad för hans skull. =) Kommer definitivt inspireras av den. Vill nog lägga ner lite vikt på inredningen. Ingen durkplåt och sånt tråkigt här inte utan snyggt läder eller läderimitation utan massa krussiduller är planen. Släta fina dörrsidor utan ränder med lite skumgummi bakom så det blir en snygg jämn dörrsida. Sen fixa till lite på instrumentbrädan med. Kanske göra en i frigolit först och sen gjuta av den i glasfiber som en form för att sen slutföra en glasfiberpanel som rymmer instrument, stereo och eventuellt högtalare. Får se.
=)
Best regards, som dom säger...
Vet inte om din kommentar var speciellt konstruktiv eller vad du hade för syfte med den ola. Allt man tycker säger man inte... Antar att du är gammal nog att veta vad konstruktiv kritik är jämfört mot Schulmankritik...
Jag hoppar nog över luckan. Denna bilen kommer att bli lite "konceptbil" och nåt som jag kommer att lägga ner en del kulor på. Sen ska jag definitivt skaffa en och ha i orginalskick med. Kanske blir denna som får behålla orginalskick medans jag köper motor och ordnar med ram för att sen köpa en bil till att bygga om efter eget önskemål.
Hylsan, du har jävligt rätt. Bilen i senaste miniworld var sjukt snygg. Kan dock inte klanka ner på inredningen heller, rätt snygg, kunde varit snyggare men med tanke på att allt annat var hur snyggt som helst så får man väl bara vara glad för hans skull. =) Kommer definitivt inspireras av den. Vill nog lägga ner lite vikt på inredningen. Ingen durkplåt och sånt tråkigt här inte utan snyggt läder eller läderimitation utan massa krussiduller är planen. Släta fina dörrsidor utan ränder med lite skumgummi bakom så det blir en snygg jämn dörrsida. Sen fixa till lite på instrumentbrädan med. Kanske göra en i frigolit först och sen gjuta av den i glasfiber som en form för att sen slutföra en glasfiberpanel som rymmer instrument, stereo och eventuellt högtalare. Får se.
=)
Best regards, som dom säger...
kommer definitivt följa ditt projekt 
Jo inredningen var kanske inte ful, men jag tyckte endå inte den passade helt och hållet med resten av bilen.
Är själv i tankarna på nått liknande, men det får vi se hur det blir med den saken.
Måste först och främst få min nuvarande kojja att fungera
/Hylsan

Jo inredningen var kanske inte ful, men jag tyckte endå inte den passade helt och hållet med resten av bilen.
Är själv i tankarna på nått liknande, men det får vi se hur det blir med den saken.
Måste först och främst få min nuvarande kojja att fungera

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
mitt inlägg var konstruktiv kritik , och du ändrade ju dig (om det sen var mitt inlägg eller inte skiter jag i
)
då även jag dras med scania om dagarna så vet jag ju hur ful luckan ser ut
Jag hade premier turen med min suzuki mini i söndags natt och OJ vad den gick .. tyvärr så slirade kopplingen så nu blir det lite mer skruvande innan besiktining.
men jag blev mycket imponerad av prestandan på bilen. lite motorcykel lik gång.
cheers
/Ola

då även jag dras med scania om dagarna så vet jag ju hur ful luckan ser ut

Jag hade premier turen med min suzuki mini i söndags natt och OJ vad den gick .. tyvärr så slirade kopplingen så nu blir det lite mer skruvande innan besiktining.
cheers
/Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
Ola skrev:mitt inlägg var konstruktiv kritik , och du ändrade ju dig (om det sen var mitt inlägg eller inte skiter jag i)
då även jag dras med scania om dagarna så vet jag ju hur ful luckan ser ut![]()
cheers
/Ola
Låter kanon!
Nä du var inte bidragande orsak till att jag ändrade mig, men kanske gav det en tankeställare ändå att det inte är värt att kapa för mycket i kojan. Räcker ju med sömkanterna och sätta på snygga fäljar för att få en ganska tilltalande "racelook". Glömde skriva en sak i mitt första inlägg, zeemaxpaketet åker nog på med.
Jag kan fixa en honda cbr 929 motor rätt billigt om det kan vara nåt att ha kanske? Tänkte om det kan vara nåt för en busaliknande bygge, 150hk orginal på motorn. Dock inte till detta bygge då det kommer att bli suzuki till 100% säkerhet. Men jag antar att jag alltid kommer att ha nya drömmar. =)
Bilar äldre än 1975 går bra att modiefera då dom inte har så stränga avgaskrav, som dom som är nyare 1975.
Men du kan inte höja motoreffekten hur mycket som helst då hundkojan är godkänd för visst mycket hk.
Byter du swift motor kan du regga om den till cooper s då den är godkänd för mer hk än vanliga kojan + att den har skivbromsar. Tänk på att det blir lättare att få den igenom besikningen om du behåller org hjulupphängning.
Rätta mig om jag har fel
Härligt med ett till swift bygge
Men du kan inte höja motoreffekten hur mycket som helst då hundkojan är godkänd för visst mycket hk.
Byter du swift motor kan du regga om den till cooper s då den är godkänd för mer hk än vanliga kojan + att den har skivbromsar. Tänk på att det blir lättare att få den igenom besikningen om du behåller org hjulupphängning.
Rätta mig om jag har fel

Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mini 1000 -70
volvo amazon
Mini Maz skrev:Bilar äldre än 1975 går bra att modiefera då dom inte har så stränga avgaskrav, som dom som är nyare 1975.
Rätta mig om jag har fel![]()
Med orginal hjulupphägning så menar du om jag behåller bakvagnen osv? I stället för tex sätta balk bak och sen coilovers osv? Det är väl okay att sätta ett civicbromsbygge? Mest det jag är ute efter vad gäller upphägning =)
Du ska inte köpa den som var i tidningen då Helipop?
Blev lite förvånad först då jag hade missat det tidigare men den fanns ju med bland säljes-annonserna.
Hoppas du ska ha samma fälgar på bilen för de var hur snygga som helst!!!
/Hylsan
Blev lite förvånad först då jag hade missat det tidigare men den fanns ju med bland säljes-annonserna.
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
vanliga superlights det är covers på dom bara, finns på ebay moon någonting,Hylsan skrev:Du ska inte köpa den som var i tidningen då Helipop?
/Hylsan
tycker själv det ser för jävligt ut med kapslarna "inuti" fälgarna ska ju sitta på utsidan som på saltbilarna

mackan
G13B skrev:vanliga superlights det är covers på dom bara, finns på ebay moon någonting,Hylsan skrev:Du ska inte köpa den som var i tidningen då Helipop?
/Hylsan
tycker själv det ser för jävligt ut med kapslarna "inuti" fälgarna ska ju sitta på utsidan som på saltbilarna![]()
mackan
Fast jag tyckte att dom fäljarna faktiskt var skitsnygga jag med. Att dom var så enkla gjorde hela designen hur snygg som helst. Less is more liksom. Dock så ser man ju inte in om man skaffar snygga skivor eller nåt sen. Men det är skit samma, då slipper dom ju även se in till rostbruna trummor med. =)
Ska kolla fäljar
Antar att bilen lär vara rätt dyr hylsan?! =)