Utväxling 1275cc allegro motor?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
hatchut

Utväxling 1275cc allegro motor?

Inlägg av hatchut »

Hej!

Jag har en koja som det nu mer sitter en 1275cc allegro motor i. Nu vet jag inte om föregående ägare har gjort något med lådan eller om det är fel utväxling.

Någon som kan ge ett tipps på hur man kollar detta?
Användarens profilbild
Pelle
Kontakt:

Inlägg av Pelle »

Räkna kuggarna på kronhjulet och utgående drevet i växelådan,dela sedan siffrorna så får du fram vilken utväxling du har.
Heaven is a halfpipe !!!!!
-Magne-

Inlägg av -Magne- »

Allegro 1300 har 3.76:1 utveksling.
Magne Røyrvik
Norge
Cooper-74

Inlägg av Cooper-74 »

Tycker du det varvar som f-n när du kör i 90km/h så har dom antagligen använt Allegro-lådan,ungefär 4000rpm vid 90!!

Allegro 1300 har 3,939 utväxling (förutom dom Norska?) medan dom flesta kojor med 998cc motor använde 3,44.

(Sista årsmodellerna av kojor har 2,76 vilket innebär drygt 140km/h vid 4000rpm,lite skillnad!!)

Enda säkra metoden att kolla är som Pelle säger vilket innebär en del skruvande :roll:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
hatchut

Inlägg av hatchut »

En gissning är att jag har fel låda, den varvar ganska så friskt i alla fall, har ingen varvräknare men det låter som det skulle kunna stämma med 4000rpm vid 90. Går det bra att byta låda på en Allegro-motor eller måste man dreva om?

Tack för bra svar
mongoose

Inlägg av mongoose »

Det mest elementära att kolla Kron/pinion om du ändå ska byta är att kolla stämpeln på kronhjulet där står antalet kuggar för kron kontra

pinion!

"Custard pie"/Mongoose
Skriv svar