Vad för krav finns det på rattar?
Vad för krav finns det på rattar?
Jag har länge gått och funderat på att göra en egen ratt, men har en känsla av att de finns en del krav på dem som troligen gör det omöjligt för mig att få skapa en egen ratt. Är det någon som vet något om detta? eventuella hållbarhetskrav, storlek osv ?
Fick ingen ratt med när ja köpte bilen, den var monterad på en flotte och hade då en provisorisk ratt. Så skulle gärna vilja ha lite ratt-tips och rattförslag också.
/förväntansfull sundsvallsbo
Fick ingen ratt med när ja köpte bilen, den var monterad på en flotte och hade då en provisorisk ratt. Så skulle gärna vilja ha lite ratt-tips och rattförslag också.
/förväntansfull sundsvallsbo
Austin Mini Clubman (-72)
Re: Vad för krav finns det på rattar?
Köpte du, flotthundkojan från jämtland 

Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mini 1000 -70
volvo amazon
- blacksaabrules
Vill minnas att när jag regbesiktade en bil för några år sen så var ratten tvungen att vara E märkt eller något sådant, annars så tror jag inte att dom bryr sej så hårt, har iallafall inte haft några problem med dom olika sorters rattar jag har testat med. Har också för mej att dom sa till mej att det inte "ingår" kontroll av ratt i en vanlig besiktning. Sen så kan jag väl tänka mej att dom blir fundersamma om man kommer in med en "kedje"ratt a´la 80-tal
.

Funderade också på frågan då jag skulle vilja ha en ratt med tillplattad botten.
Det är ju lite små trångt när man ska stiga in med sina långa ben.
Ingen som råkar ha tips om en sådan ratt?
/Hylsan
Det är ju lite små trångt när man ska stiga in med sina långa ben.
Ingen som råkar ha tips om en sådan ratt?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
I Brunflo stod den :]Mini Maz skrev:Köpte du, flotthundkojan från jämtland
73:as Austin Mini 1000
haha jojoblacksaabrules skrev:Vill minnas att när jag regbesiktade en bil för några år sen så var ratten tvungen att vara E märkt eller något sådant, annars så tror jag inte att dom bryr sej så hårt, har iallafall inte haft några problem med dom olika sorters rattar jag har testat med. Har också för mej att dom sa till mej att det inte "ingår" kontroll av ratt i en vanlig besiktning. Sen så kan jag väl tänka mej att dom blir fundersamma om man kommer in med en "kedje"ratt a´la 80-tal.

- blacksaabrules
Ingen aning om kravet på E-märkningen. Jag fick tvåa vid första regbes och satte i original vid ombes. Dom kollar som sagt inte vid vanlig bes.
Ok, men ratten måste ju likförbnnt vara E-märkt.. 
reg-bes är den ju enda tills ja börjar adjustera mera med bilen (vilket kommer att ske
;D)
så originalratt krävs kanske inte då..
Är det någon mer som har funderat på att ändra rattens läge? typ göra en mellanknut på rattstången så den "sitter lite mer som en vanlig bil", är lite lastbilsstuk. Dessutom snor den benutrymme ^^

reg-bes är den ju enda tills ja börjar adjustera mera med bilen (vilket kommer att ske

så originalratt krävs kanske inte då..
Är det någon mer som har funderat på att ändra rattens läge? typ göra en mellanknut på rattstången så den "sitter lite mer som en vanlig bil", är lite lastbilsstuk. Dessutom snor den benutrymme ^^
G13b håller på att pilla lite me en sådan stång vet ja..

Mackans nickname här.. me plåtren swift koja 

-
Vare inte gustaw(?), han med Z-Cars minin som hade gjort en sån också? Hör med honom, han borde ha några bilder eller tips på det.
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Yamaha Chappy LB50
"mad" skulle inte dyka upp där, mer en fårvånad min, och ok, då vet ja va det "betyder" :]
eller så kan man titta här och köpa, eller bygga själv.
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35616
/Hylsan
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35616
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Mini -72 - "The Phantom"
Mini -72 - "The Phantom"
jag har en ford knut + en swift column med en plåt påsvetsad (fäste) + 2 avgasklammor som fäster i bursträvan som går mellan bur-benen… det jag inte har är: Bursträvan + tid just nu
Lägger upp det sen
//mackan

Lägger upp det sen
//mackan