Etanol...

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
mastermute

Etanol...

Inlägg av mastermute »

Från och med idag är det ju tillåtet att konvertera bensindrift till etanoldrift... Är det någon som har försökt sig på detta med en Mini? Vad skulle man behöva göra för att få originalmotorn att gå på etanol?
Användarens profilbild
Manne

Re: Etanol...

Inlägg av Manne »

Är ingen expert, är det E85 du menar då? För att köra på E85 tror jag inte att du behöver göra nånting förutom att bestycka om förgasaren. Kräver mera bränsle med E85..
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
mastermute

Inlägg av mastermute »

Manne skrev:Är ingen expert, är det E85 du menar då? För att köra på E85 tror jag inte att du behöver göra nånting förutom att bestycka om förgasaren. Kräver mera bränsle med E85..
/ m
Precis, E85... (Men ren etanol kanske inte vore fel heller... Har hört att man kan göra det själv ;) ) "Bestycka om" vad innebär det?
Användarens profilbild
Manne

Inlägg av Manne »

mastermute skrev:
Manne skrev:Är ingen expert, är det E85 du menar då? För att köra på E85 tror jag inte att du behöver göra nånting förutom att bestycka om förgasaren. Kräver mera bränsle med E85..
/ m
Precis, E85... (Men ren etanol kanske inte vore fel heller... Har hört att man kan göra det själv ;) ) "Bestycka om" vad innebär det?
Tillvägagångssättet beror på vilken typ/fabrikat av förgasare du kör med. Du skall alltså öka bränslemängden i bränsle-/luftblandningen som går från förgasaren in i motorn. Har för mig att man skall öka bränsleinblandningen med ca 20-25procent. Bilen kommer alltså dra mera soppa på E85 än om man kör på bensin men blir ju snällare mot miljön:)
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör

Inlägg av Hylsan »

Har varit inne på denna tanke för nått år sedan när det vart poppis (http://www.etanol.nu)
Nu vet man ju inte exact hur miljövänligt det igentligen är, om man dessutom tar in arbetsmiljö i tankarna så är det frågan om det är ett moraliskt överhuvudtaget att köra på etanol.

Men..

Det är bättre än bensin iaf :)

Nu går jag mest å funderar på miljödisel istället, men det betyder ju byte av motor så det är lite svårare.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
mastermute

Inlägg av mastermute »

Hylsan skrev:Det är bättre än bensin iaf :)
Helt rätt, var och hur etanolen produceras är ju "politik"...
Hylsan skrev: Nu går jag mest å funderar på miljödisel istället, men det betyder ju byte av motor så det är lite svårare.
Det här låter oerhört intressant! Vilken dieselmotor skulle man kunna klämma in i kojan?
Användarens profilbild
timppa
Administratör

Inlägg av timppa »

Jag gissar man måste fortsätta med blytillsats om man byter till E85, eller?
Är ju snabbt och lätt och hälla i det, men om nån som byter till E85 inte glömmer bort det.
mastermute

Inlägg av mastermute »

timppa skrev:Jag gissar man måste fortsätta med blytillsats om man byter till E85, eller?

Jag läste någonstans (hittar inte tillbaka dit nu :() att man inte behövde blyersättning med E85, men någon som vet mer exakt kommer förhoppningsvis ge ett definitivt besked.
Användarens profilbild
nalle71
Kontakt:

Inlägg av nalle71 »

Hylsan skrev:Har varit inne på denna tanke för nått år sedan när det vart poppis (http://www.etanol.nu)
Nu vet man ju inte exact hur miljövänligt det igentligen är, om man dessutom tar in arbetsmiljö i tankarna så är det frågan om det är ett moraliskt överhuvudtaget att köra på etanol.

Men..

Det är bättre än bensin iaf :)

Nu går jag mest å funderar på miljödisel istället, men det betyder ju byte av motor så det är lite svårare.

/Hylsan

Man kan dieselkonvertera kojans egna motor men då behöver man ändra på utväxlingen för med diesel så går motorvarvet ner rejält.
mastermute

Inlägg av mastermute »

nalle71 skrev: Man kan dieselkonvertera kojans egna motor men då behöver man ändra på utväxlingen för med diesel så går motorvarvet ner rejält.
Detta blir intressantare och intressantare... har du någon länk till där detta är gjort? :shock:
Användarens profilbild
nalle71
Kontakt:

Inlägg av nalle71 »

Jag såg någon bild på en konverterad diesel från norge någonstans & snackade med en kojaguru här i nynäshamn om det & han sa att man får ändra slutväxeln en hel del för ett den går ner en massa i varv.
Man använder ju dieselns kraft i stället för varv.
mastermute

Inlägg av mastermute »

nalle71 skrev:Jag såg någon bild på en konverterad diesel från norge någonstans & snackade med en kojaguru här i nynäshamn om det & han sa att man får ändra slutväxeln en hel del för ett den går ner en massa i varv.
Man använder ju dieselns kraft i stället för varv.
Men hela toppen behöver väl bytas? Klarar vevaxel och originalkolvar det ökade momentet/kompressionen?
Användarens profilbild
nalle71
Kontakt:

Inlägg av nalle71 »

Med tanke på att minin har hög kompression så tror jag att det bara behöver planas lite & ersätta tändstiften med glödstift.
Dieselpumpen sätter man där fördelaren sitter men jag vet inte vart man sätter spridarna.
Jag vet inte heller hur man skall göra för att väntilerna & väntilsätena inte skall spricka men dom konverterade bilar förr från bensin till olja.
Användarens profilbild
nalle71
Kontakt:

Inlägg av nalle71 »

Skulle bara tillägga att austin konverterade en del motorer till diesel som dom satte i båtar & traktorer men dom motorerna är inte lätta att få tag på.
mastermute

Inlägg av mastermute »

Hittade lite info;

Tydligen tillverkades 948:an i en dieselversion för BMC Mini Tractor '65-'66.
948_diesel_1.jpg
948_diesel_4.jpg
948_diesel_3.jpg
Hittade även en sida med lite reservdelar (om den är "aktiv" framgår dock inte)
http://www.bmcminitractor.co.uk/
Skriv svar