
Hjulvinklar
Hjulvinklar
Slänger i väg detta för att få en liten disskusion.Vad anser ni vara bra vinklar på fram respektive bak hjul? Bana/gata...vad gäller?? Hade vatt kul å höra. 

Hur e det med toe då ??.
har för mig jag ställde min bruks bil - 1 mm/m sist jag kolla min framvagn. och det har funkat fint, inte slitet nått nämn värt fel på 1500 mil .
hur har ni det med race bilarna ? borde vara lite värre toe eller har jag fel.
/Ola
har för mig jag ställde min bruks bil - 1 mm/m sist jag kolla min framvagn. och det har funkat fint, inte slitet nått nämn värt fel på 1500 mil .
hur har ni det med race bilarna ? borde vara lite värre toe eller har jag fel.
/Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
- mini2fast4u
- Inlägg: 373
- Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Hjulvinklar
Crow skrev:Slänger i väg detta för att få en liten disskusion.Vad anser ni vara bra vinklar på fram respektive bak hjul? Bana/gata...vad gäller?? Hade vatt kul å höra.
Det beror ju lite på vad man kör på för däck också, På tävlingsbilar överlag iaf de jag skruvat med/kört med så har temperaturen över hela däcket stor betydelse både på fästet och på slitaget/hållbarheten.
Efter ett stint på några varv kollar man däckstempen på tre ställen på däcket på kanterna och i mitten, därefter jämför man temperaturen i däcket på varje ställe! på så sätt ser man hur däcket jobbar! skulle det nu vara väldigt varmt på insidan så har man för mycket camber då får man resa lite, är däcket varmt på utsidan får man göra tvärt om! Så ställer man camber! Toe´ställer man oftast för att få väck pickupen (överflödigt gummi som byggs på) normalt justeras denna inom +/- 4 mm.
På framhjulsdrivna bilar är det inte fel med lite toe out bak då bilen fjädrar ner (toe steer) för att få bilen att överstyra mer in i böjarna!
MVH Tobbe
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
- mini2fast4u
- Inlägg: 373
- Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
som sagt innan här har det o göra med av för typ av däck man använder och temperaturen! 6 grader camber är lite mycket jaa......
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc