Topplockspackning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
blacksaabrules

Topplockspackning

Inlägg av blacksaabrules »

Har nyligen satt ihop min trimmade A-motor och kanske kört 10-15 mil. Nu så har jag blåst topplockspackningen redan! Tyvärr så är det nog så att den korkskallen som satte ihop motorn (dvs jag :roll: ) har nog använt en alldeles vanlig standardpackning.
Frågan är alltså: Är det någon som vet vilken som är den "bästa" topplockspackningen till en 1000 cc motor med urtagen i blocket för ventilerna och 11 bultar?
Sen så undrar jag även om det finns några topplocksbultar som kanske är starkare än originalen eller använder man dom vanliga även till trimmade kojamotorer?
Vet att man kan skaffa insexskruvar med 12.9 kvalité så är man ganska nära "ARP" bultar som används på moderna supertrimmade turbomotorer och liknande, men behövs det egentligen??

Tacksam för alla svar / Erik
Användarens profilbild
Manne

Re: Topplockspackning

Inlägg av Manne »

Antar att du kör med packning till 1275 om du har 11-bultars topp, eller? Ingen expert direkt men packningen till de sista (MPI) är lite dyrare och tål förmodligen lite mer. MPI har 10:1 i komp så den borde hålla lite bättre.
Har bra erfarenhet av solida kopparpackningar på enstånkor och twinnar när det gäller MC. Har för mig att de finns sådana till kojor också.

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
blacksaabrules

Har beställt någon competion packning till 1275 som ligger på posten nu,hoppas hoppas. Nu så behöver jag få tag på insexbultar i 12.9 kvalité med rätt gängor och plana av toppen ett litet uns....
Sen kan ingenting gå fel.... Eller :shock:
Johnny80

Inlägg av Johnny80 »

Vad jag har hört så är inte topplocksbultar och 12.9 bultar samma sak. Topplocksbultar har andra egenskaper än 12.9 bultar, vad jag har hört av en motorrenoverare när jag tänkte göra samma sak.
Layland 1000 -77
Vespa GTR 125/177cc -76
Chevrolet Impala -64
Cadillac cab -62
Mitsubishi Starion Turbo -84
John Doe
Inaktivt konto

Inlägg av John Doe »

Fasen JANA har ju bultar och sånt som behövs till trimmade motorer... Glutta på sidan 53 i nya katalogen på mittendelen så har du ARP bultarna där =)
Användarens profilbild
hultarn

Inlägg av hultarn »

Ett bra tips för att hålla topplockspackningarna i styr är att använda shellack. Det är ett gammalt bilmektricks som använts sedan gamla tider.
Jag hade ju ganska hög komp i min 1380, men tillsammans med competition kopparpackning lackad på båda sidorna med shellack hade jag aldrig nåt problem! Jag provade till och med att återanvända packningen när jag hade toppen av, och det var inga problem.

Jag kan inte tänka mig att du ska behöva ersätta topplocksbultarna med andra, original är starkt nog för det mesta. Skulle kanske behövas vid kompressormatat eller så.

Lycka till!
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
blacksaabrules

Så här i efterhand kan jag meddela att jag köpte http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 0NUT%20SET(STUDS... och efter det så hade jag inga problem med topplockspackningen. Med dom bultarna kunde man dra toppen med ytterligare lite högre moment än originalbultarna, kändes som ett bra alternativ för mej iallafall.
12.9 bultar i tumstorlek verkade vara svårt att få tag i och deras sträckgräns låg ungefär vid originalbultarnas, kändes inte värt besväret....

/ Erik
Skriv svar