hej. var och kollaade en tjejkompis brossas mini -94 i dag. tydligen fel på soppa pumpen jag meckar vanligt vis inte "ny" mini så detta var något nytt fumpf*n sitter ovanpå tanken dvs mycket trångt lyckades rucka på kablarna mäta lite och banka liv i den. den surrade och bilen gick fint och perfekt. precis när jag packat ihopa och bilen gått 3-4minuter så dör den och soppa pumpen är sten död den med. HJÄLP. jag har stått ute och inte haft plats eller tilfälle att dra in den i min verkstad så jag behöver några tips så jag slipper stå ute och huttra och leta mig igenom allt om det nu inte är nödvändigt!
så pumpen startade gick 3-4min sen dog den och vill inte gå igen inte ens om man knackar på den.
tips? någon med liknande fel? ös på med ideér bara
mvh johan
ja de e väll klart hon e ju kvinna;)
men ett elchema hadde vatt fint att få tag i detill en 94.a jag har bara till dom gammla.
någon som har ett på lager?
Om du lyckades "banka" liv i pumpen har du gissningsvis sånt-där-som-blir-när-bilen-står-länge-grejs på de mekaniska delarna i pumpen. Ta bort pumpen, plocka isär å gör rent. Eller skaffa ny pump.
e du säker på det inte ska va så.. om jag inte minns helt fel så går pumpen några sekunder(bygger upp tryck) sen stannar den och startar sedan när motorn startar.
Sitter ett styrdon till pumpen,
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Det hela verkar som ett pumpfel men det kan även vara fel i andra änden! På kojor med insprutning sitter en "IFS switch" (= Inertia Fuel Shut-off switch). Denna sitter i motorrummet, på torpedväggen, på bilens vänstra sida ungefär rakt ovanför pedalerna. På denna har du en gummidutt med en brytare under. Pressa på brytaren så att det är helt säkert så att denna IFS inte ger glappkontakt. Brytaren är till för att slå ifrån pumpen om det råkar ta tvärstopp mot något men kan även småjävlas om kojan haft en lite mer än vanligt skakig upplevelse.
Om inte annat så är det enklare att leta fel där!
Hans L skrev:Det hela verkar som ett pumpfel men det kan även vara fel i andra änden! På kojor med insprutning sitter en "IFS switch" (= Inertia Fuel Shut-off switch). Denna sitter i motorrummet, på torpedväggen, på bilens vänstra sida ungefär rakt ovanför pedalerna. På denna har du en gummidutt med en brytare under. Pressa på brytaren så att det är helt säkert så att denna IFS inte ger glappkontakt. Brytaren är till för att slå ifrån pumpen om det råkar ta tvärstopp mot något men kan även småjävlas om kojan haft en lite mer än vanligt skakig upplevelse.
Om inte annat så är det enklare att leta fel där!
super! stort tack hans! jag e ju inte van vid sånt här "modernt" mög
två sladdar och en glassäkring är mer min melodi!
Har råkat ut för exakt samma problem med min 96:a.
Den startar och är igång 2-3 sekunder sen dör den. Det är precis som pumpen bara lägger av och att den bara kör på det trycket som pumpen byggt upp i början. Den startar dock alltid igen, i bästa fall kan den vara igång ett par minuter.. Till saken hör att den stått stilla ca två månader. Säkringen gick till bensinpumpen 2-3 gånger för ca 2 månader sedan men då var det bara att byta den sen gick det igen. När jag nu äntligen fick tummarna ur och undersöka felet har det alltså dykt upp ytterliggare fel!
Glapp i IFS-switchen låter som ett långskott, har någon råkat ut för det alltså?
-> Johan, har du fått rätt på din brors bil. Isf, vad var felet?
Rostflagor i tanken som stoppar upp i filtret? När pumpen sen slutar pumpa (=du stänger av motorn) fladdrar flagorna iväg - och nästa gång du startar får bilen soppa ett tag till...
Hände mig en gång på en gammal Polo - fick stanna varannan kilometer och lossa bränsleslangen
och blåsa med munnen (gott med bensin) bakvägen - sen gick det att köra nåra km till...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Tänkte i samma banor men filtret är bytt sedan några veckor tillbaka men det hjälpte inte..
Det verkar som pumpen stänger av helt enkelt. Vad det beror på är en annan sak. Jag kommer inte åt att mäta på själva pumpen och reläet är inbakat i ett reläpaket så man kommer inte åt att mäta..
Någon som vet vilka kontakter man ska mäta på från reläpaketet?
Alternativt, någon i 042-området som vill vara schysst att låna ut sitt reläpaket för test?